onsdag 5 augusti 2020

Det växer så det knakar.....

Ja i mitt växthus alltså..... Har skördat massor av tomater av en sort som heter Maskotka och är en körsbärstomat som funkat väldigt bra i växthuset...Den har ett kompakt växtsätt och smakar väldigt gott så den kommer jag satsa på igen. Plockade av alla tomater nu i helgen då bladen började se risiga ut så nu har jag lagt de omogna i en skål på fönsterbrädan här hemma så de kan eftermogna.




Har flera tomatplantor i växthuset av olika sorter, bla Venus och Tiny Tim + en bifftomat så jag hoppas få skörda en hel del innan säsongen är över. Ska skriva ner vilka sorter som funkar bäst så jag köper rätt nästa år....roligt att testa någon ny sort men man vill ju ha några säkra kort oxå....




Mina gurkor däremot har inte levt upp till förra årets skörd.....Sådde en annan sort där bara en enda planta överlevde och fick sen 2 fina plantor av min kompis så jag har skördat 4 gurkor men nu känns det som att det inte blir några fler....Ska verkligen försöka köpa rätt sort nästa år....




Chilin växer på som sjutton....här är en sort som heter Chili Negro och är en ganska mild sort som används som torkad i grytor....




Har även en planta med Chili Erotica men den har precis börjat blomma så vi får väl se om det blir några frukter innan kylan kommer... Sen har jag röd, het chili som har massor av, än så länge, gröna frukter....




Har såklart flera olika Paprikor....bla spetspaprika som är supergoda att grilla och sen hälla lite olivolja och flingsalt på....Mums!




Vanlig röd paprika har jag oxå såklart och en planta med lilafärgade snackspaprikor....gott att bara knipsa av en frukt och äta som den är eller att lägga i salladen.....




Så i växthuset har det varit en bra säsong hittills men i pallkragarna händer det inte mycket i år....Tror jorden i dem är utarmad så nu vattnar jag med nässelvatten och hoppas att det ska hjälpa till.... Har försått lite sallad inne i växthuset som jag ska sätta ut i kragarna när de blivit lite större....




Har även krukor med Basilikasådder i olika stadier så att jag alltid har lite färska blad...:-) Kram


Inga kommentarer: