måndag 5 september 2022

Piennolo....

 I år har jag odlat italienska tomater av en sort som heter Grappoli D´inverno som är en tjockskallig tomat som man ska kunna skörda långt in i november om man har tur.....



Har haft 5 stora plantor på altanen och de har växt som tusan med fina klasar av tomater. Har skördat lite allt eftersom och ätit men nu när nätterna har varit så kalla så mognar de väldigt långsamt och härom natten var det bara 3 grader så jag vågade inte vänta längre....



Jag skördade alla 5 plantorna och hängde upp dem i en piennolo som är en stor ögla av kraftigt snöre som jag knutit ihop där jag sen hänger varje kvist med tomater lite hipp som happ så får de hänga där och mogna istället.




Egentligen ska ca 70% av tomaterna vara mogna innan man skördar men vi har ju inte riktigt samma klimat som i Italien så jag har 2 piennolor med bara omogna tomater...hängde dit ett äpple så jag hoppas att även de tomaterna långsamt ska mogna. 

Ska bli intressant att se hur långt in på hösten skörden räcker. Har tagit några sticklingar för säkerhets skull så kanske jag kan fortsätta att odla tomater inomhus i vinter...:-) 💚

Inga kommentarer: