söndag 4 december 2011

2:a Advent....





Vi har haft en riktigt skön adventssöndag! Vi är lite trötta och sega efter gårdagskvällens glöggfest...en mycket lyckad sådan...och var inte i säng förrän efter två....


Lite adventsfika.
Var ju som jag skrev indiskt tema så vi gjorde Chicken Tikka Misala och tog med oss. Det är en slags kycklingrätt med massor av goda kryddor och mycket smak. Alla hade gjort olika rätter så man tog lite av varje och det var verkligen kanongott!

Kvällen till ära hade jag lånat en jättefin indisk dräkt i siden av en jobbakompis. Bosse hade på sig en skjorta/kaftan som jag började sy på i fredags och fick färdigt några timmar innan vi skulle gå....Helt idiotiskt men roligt.....:-) 
Ska se om jag kan hitta ett vettigt kort så kanske jag visar er vår utstyrsel....!




Idag har jag städat, tvättat och bakat kanel-lussekatter eller vad man ska kalla dem. Hälften av familjen tycker inte om saffran så jag brukar göra vanliga lussebullar till dem, men jag tycker att de blir lite tråkiga...bara vetedeg med några russin. Men så fick jag ett superbra tips från Emma med bloggen Emmas vita drömmar.




Så jag gjorde en vanlig vetedeg som jag kavlade ut och bredde på smör, riven mandelmassa, socker och kanel. Sedan rullade jag ihop den från båda ändarna så att "rullarna" möttes på mitten och skar i skivor som jag vred ett halvt varv, penslade med ägg och strödde lite pärlsocker på...et voila....en kanellussekatt..:-)

Jättegott!

Kram

3 kommentarer:

Miruschka sa...

Synd att man ska känna dagen efter att man haft kul kvällen före;)
Jag ska också försöka ge mig på "Emmas bullar", det såg enkelt ut för en amatör som mig. Nåja, vi får väl se:)
Hoppas du får en fin start på vecka 49!
Kram♥

mariaikos sa...

Låter som min kväll i går . Vi var ju på fest hos grannen och kom hem halv två .
Kul med temafest .
Vilka stora härliga bullar du bakat .
Kram ♥

Vardag och flärd sa...

Vill gärna se bilder på er utstyrsel!
Låter jättekul!
Kram Eva