fredag 3 december 2010

Italiensk buffe....

I morgon har vi vår årliga glöggfest på gatan. Det är en "knytis" fest så alla som kommer tar med sig något att bjuda på. De första åren körde vi med traditionellt julbord men de sista 2 åren har vi haft tapas buffe.
I år är det Italiensk buffe som gäller. Har letat på nätet efter goda recept men det är svårt att bestämma sig....ALLT ser ju så gott ut!!! Har ni några förslag?

Vi ska ta med 2-3 små rätter....Oliver är självskrivet så det får det bli....men mer då? Letade lite bland Paolo Robertos recept och hittade dessa 2.....Vad tror ni om dem?


Gamberetti marinati
Gamberetti Marinati



Mozzarella caprese
Mozzarella Caprese





Lite julpynt....

Julpysslade lite igår....gjorde bla siffrorna 1-4 i ståltråd och virade silvertråd runtom. Knöt fast dem runt riktigt tjocka ljus med silvertråd. Fint att ställa på fönsterbrädan. Men det är så svårt att få till tydliga bilder ifrån fönstret när solen skiner in så jag fotade dem även på matsalsbordet.







Nu är min maileg-Nisse också på plats i fönstret i vardagsrummet.




Idag blir det mer julpyssel...:-)
Kram

torsdag 2 december 2010

Granen står så grön och grann......

Lite tyghjärtan i minigranen + en liten bock!
Kram

Samuels kalender....


är på plats med 24 små paket....! Köpte en ram i luffarslöjd förra julen med 24 krokar att hänga tex paket på....som kan användas till smycken eller andra små prylar resten av året.
Men nu är det Samuels paket som hänger där. Förra året fick Samuel själv välja vilket paket han skulle öppna (hur dum får man vara??)...och självklart öppnade han de stora paketen först och till slut var det bara de små mjuka paketen kvar som inte var alls lika kul att öppna.....-)




Så i år går vi i tur och ordning så det blir en blandad kompott!! Inga dyra saker men lite smått och gott.....:-)

Idag är vi hemma, Samuel och jag. Han är förkyld igen och hostar fruktansvärt på nätterna....tar aldrig slut...:-(!! Så det är lite hemmafix och mys i soffan som gäller.

Vi hörs!
Kram

tisdag 30 november 2010

Dramatik i Sandared...

Ikväll har ett garage brunnit ner till grunden på rekordfart här i Sandared....kände röklukt och såg en brasa....trodde att någon eldade skräp mitt emellan husen men när jag närmade mig såg jag att det brann i ett garage!!
Var helt övertänt och lågorna var höga och slickade de närliggande husen. Riktigt läskigt!! Men brandkåren lyckades släcka och ingen människa kom till skada.




Denna gång berodde det inte på att någon glömt ett ljus men kraften i eldsvådan gjorde mig väldigt medveten om dess styrka!! Det går så fort.........

Så glöm inte att släcka alla ljus när ni går hemifrån och lämna inte levande ljus helt utan uppsikt!
Var rädda om er!
Kram

måndag 29 november 2010

Silad och klar.....

Så där.....då var årets Dunderglögg silad och klar! Redskap som behövs:




Tips! Rör inte runt i hinken för då får man upp bottensatsen. Jag brukar sluta sleva upp när jag kommit ner till potatisen och kryddorna.....lite spill får man räkna med.
Häll på flaska och förslut. Låt flaskorna stå i något dygn så att ev. bottensats sjunker till botten och häll sedan försiktigt ut innehållet i en kanna. Skölj ur flaskan väl och häll sedan tillbaka glöggen.
Dags att värma en mugg och njuuuta!!


Lite mer ljus...

Hejsan på er!
Igår blev det ingen glögg på flaska i alla fall....Vi sorterade och rensade i förrådet istället. Vi ska tömma det helt, måla tak och väggar vita och lägga in trägolv.
Tanken var att det skulle vara klart innan jul så att Rebecka kunde flytta in dit men vi har nog tagit oss lite vatten över huvudet. Finns ju liiite annat som ska göras också.
Men någon gång i mellandagarna ska det förhoppningsvis vara klart.

Fixade ytterligare en adventsljusstake igår med bla lite olika mossa och hjärtan på tråd. Planterade dit en echeveria också där jag virat in lite silvertråd i bladrosetterna.
Tycker att det är så mysigt med de tjocka ljusen som man kan tända en stund varje kväll.





Nu ska jag sila och hälla glöggen på rena flaskor.....blir nog till att provsmaka också!!

Ha en skön måndagskväll!
Kramiz

söndag 28 november 2010

1:a advent...

God morgon på er! Idag är vi lite trötta....hade bästa vännerna här igår kväll och som vanligt hade vi det jättemysigt! Mycket prat och mycket skratt.....:-)



Tänk att det är 1:a advent idag....Myyyyysigt!! Har använt ganska tjocka ljus till vår adventsljusstake och klätt den med kuddmossa, spansk mossa, stenar och lite växter. De söta änglarna har jag köpt i Blomsteraffären.

Idag blir det hemmafix och idag SKA den färdiga glöggen silas och hällas på flaskor för att kunna provsmakas i eftermiddag!

Nu ska jag fixa lite frukost och försöka få liv i resten av familjen........:-)

Ha en mysig adventsmorgon!!!
Kram

lördag 27 november 2010

Lite nytt ljus....

Julpyntade och städade hela dagen igår....att man glömmer från år till år vilken tid det tar!!! Blir alltid lika stressad för jag vill ju att ALLT ska vara klart till 1:a Advent....:-)



Bytte ut lite ljuslyktor på Sia-fatet vi har på köksbordet. Har planterat en Hyacint i en kaffemugg (också från Sia) och köpt till 2 silverfärgade ljuslyktor. Tillsammans med några jag redan hade så blev det genast lite juligt.

Idag bär det av till Julmarknad på Åhaga tillsammans med min syster. Ska bli riktigt mysigt. Skulle vilja köpa lite handstöpta ljus och kanske lite annat smått och gott...Får väl se...:-)

Önskar er alla en riktigt mysig lördag!!
Kramiz

fredag 26 november 2010

Äntligen fredag....

Såååå skönt att inte behöva stressa upp och göra sig i ordning för att åka till jobbet!! Det är verkligen guld värt att kunna vara hemma en dag i veckan!



Idag blir det julpyntade för hela slanten. Stjärnor ska upp, adventsljusstakar ska fixas, glöggen ska hällas på flaska......så det är väl bara att ta tag i allt och börja....:-)

Vi hörs senare!
Kram

onsdag 24 november 2010

Lille Gabriel....

Har precis kommit hem från BB! Har varit uppe och hälsat på mitt yngsta lilla barnbarn...:-) Tänk att små nyfödda bebisar är sååå söta och att de luktar såå gott!!







Önskar er alla en mysig kväll!
Kram

tisdag 23 november 2010

Har blivit farmor....!!

Tidigt i morse, under värsta snöovädret, kom till slut en liten krabat till världen...53 cm lång och 3700 g tung...lille Gabriel.....Mitt 4:e barnbarn...:-)!! Såååå skönt att veta att allt har gått bra!

Samuel som blivit farbror tyckte att vi skulle fira just det, att han blivit farbror, med lite god fika....så det fick vi ju ordna....:-)!




Igår fick jag upp julgardinerna i köket och även ljusstakarna....Blev fint tycker jag!

Önskar er alla en skön kväll!!
Kramiz

måndag 22 november 2010

Hej alla.....

Har lite svårt att fokusera ....min son och hans flickvän har åkt upp till förlossningen idag för att få sitt första barn!! Så snart är jag farmor.....och Samuel blir farbror.....:-)! Bara hoppas att allt går bra och att det inte tar allt för lång tid!!!


Mina nya julgardiner.
Fick sytt klart julgardinerna igår kväll så målet är att de ska upp ikväll tillsammans med de nya ljusstakarna!

Sedan får det nog bli en lugn kväll med lite glögg och pepparkakor....

Vi hörs!
Kram

söndag 21 november 2010

Badrumsbilder....

Nu har Ida och Tomas hämtat 3 trötta barn...:-) Samuel, William och Emina vaknade kl. 6 i morse och har hållit igång sedan dess...så ikväll blir det nog hopp i säng ganska tidigt! Har varit en jättemysig och intensiv helg.....!!
Här är lite bilder från vårt badrum....:-)









Tack för tipset syrran....-)





Våra nya dörrar..:-)





Nu ska jag plocka fram symaskinen och sy klart julgardinerna....:-)

Ha en riktigt skön söndagskväll!!
Kram

lördag 20 november 2010

Fullt hus...

Har vi idag...:-) För några timmar sedan kom mina 3 barnbarn hit för att stanna tills i morgon eftermiddag. Samuel har väntat sedan kl. 6 i morse så han blev superlycklig när dem äntligen dök upp.

Full fart i Samuels rum....-)

Just nu sover lilla Leah middag och de tre andra är ute och busar i snön. Tyvärr har vädret blivit mildare igen så de lär vara ganska blöta när de kommer in. Synd för det var så vackert ute i morse med all den vita snön.

PS! I morgon ska jag visa bilder från nya badrummet. Bosse håller just nu på att byta ut dörrarna...:-)

Ha en bra eftermiddag!
Kramiz

fredag 19 november 2010

Lite julfint på trappan!

Här är kransen som jag har gjort till ytterdörren! Får bli vit dekoration eftersom att dörren är blå!





Nu ska vi snart fika med lite lussesnurror och pepparkakor....-)



Ha det så gott!
Kram

Fredagsmys.....


Så var det fredag igen...veckans skönaste dag...:-)
Här är det hemmafix som gäller...ska bla sy färdigt julgardinerna så att jag får upp dem till 1:a advent.

I helgen ska vi plocka ner jullådorna från vinden och inventera lite så att vi vet vad vi har och vad vi behöver köpa till. Lika spännande varje gång för visst glömmer man bort vad man har sparat från år till år.



Här är lite bilder på kransarna som jag gjorde på pysselkvällen. Väldigt enkla att göra. Jag band mjuk-En runt en hjärtformad stålring. Sedan dekorerade jag med en ängel och ett spetsband.





I helgen gör vi ett nytt försök att passa barnbarnen....Så i morgon förmiddag stormas huset av 3 små busungar som ska stanna här tills på söndag....Gissa om Samuel tycker att det ska bli kul...:-)


Vi hörs!
Kram

torsdag 18 november 2010

Febril aktivitet....

Var det igår kväll i Blomsteraffären kan jag säga!




 Vi var 18 glada damer som samlades för att julpyssla. Först blev vi bjudna på lite glögg och pepparkakor. Sedan var det fritt fram att välja vad man ville göra. En del gjorde adventsljusstakar, andra gjorde kransar...




Butikspersonalen hade gjort i ordning en massa  "pynt" som vi kunde använda som inspiration....och de fanns till hands om man behövde lite råd.... det fanns MYCKET fint så det var inte lätt att välja!!




Man fick betala för det material man gjorde åt + 150 kr för att få vara med. Allt avslutades med lite kaffe och fralla....En jättemysig kväll!



Jag gjorde hjärtformade kransar med änglar till vardagsrumsdörrarna och så köpte jag material till en krans till ytterdörren. Visar bilder i morgon när det är lite ljusare....så svårt att få fina bilder nu när det är mörkt!

Men det lär nog bli ett och annat besök till Blomsteraffären för köp av ljus och annat...:-)!

Kramiz

onsdag 17 november 2010

Julpyssel....



Vad vackert det är ute nu!! Skulle vilja packa en fikakorg och bege mig ut i skogen och plocka mossa, kottar och lingonris till kransar och annat men det får vänta tills Samuel har blivit frisk och kan följa med.



Han var lite piggare igår på dagen men inatt var han tät och rosslig igen....fruktansvärt segt virus han har åkt på!! Inte mycket sovande för någon av oss och framför allt inte för Samuel så klart....




Ikväll ska jag ner till Blomsteraffären för lite pysselkväll!! Ska bli jättekul!! Något de anordnar varje år och det gäller att hålla sig framme om man vill vara med. Brukar vara fullbokat redan i Augusti, men jag hade turen att någon lämnat återbud just den dagen jag frågade...:-).
Ska bli roligt att se vad alla andra gör och få lite inspiration nu inför jul. Återkommer med bilder i morgon.

Vi hörs!
Kramiz

tisdag 16 november 2010

Lussesnurror....


Har bakat lite lussekatter på nytt sätt. Hittade ett smarrigt recept i det senaste numret av Lantliv och det är från Systrarna Eisenmans julrecept. Bullarna blev otroligt goda!!!



Recept:

50 g jäst
5 dl mjölk
150 g smör
250 g kesella
1 1/2 dl socker
2 kuvert saffran (1 g)
1 tsk salt
1,6 l vetemjöl

Fyllning
75 g smör
2-3 msk vaniljsocker
1 ägg, uppvispat
pärlsocker

Glasyr
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 msk mjölk

1. Smula jästen i en bunke. Värm smör och mjölk till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av degvätskan i bunken och rör tills all jäst har lösts upp. Tillsätt resten av degvätskan.
2. Blanda i kesella, socker, salt och saffran. Tillsätt nästan allt mjöl och arbeta degen smidig och blank. Tillsätt mera mjöl efter behov. Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme.
3. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en djup ugnsform.
4. Ta upp den jästa degen på mjölat arbetsbord och knåda den några minuter. Kavla ut degen i en stor rektangel, bred rumsvarmt smör blandat med vaniljsocker på. Rulla ihop degen från långsidan och skär rullen i jämna, breda bitar.
5. Placera snurrorna lite glest isär i formen. Låt jäsa övertäckt i 45 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker på. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Låt svalna i formen.
6. Blanda florsocker, vaniljsocker och mjölk till en tjockflytande glasyr. Ringla över snurrorna.