tisdag 16 november 2010

Lussesnurror....


Har bakat lite lussekatter på nytt sätt. Hittade ett smarrigt recept i det senaste numret av Lantliv och det är från Systrarna Eisenmans julrecept. Bullarna blev otroligt goda!!!



Recept:

50 g jäst
5 dl mjölk
150 g smör
250 g kesella
1 1/2 dl socker
2 kuvert saffran (1 g)
1 tsk salt
1,6 l vetemjöl

Fyllning
75 g smör
2-3 msk vaniljsocker
1 ägg, uppvispat
pärlsocker

Glasyr
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 msk mjölk

1. Smula jästen i en bunke. Värm smör och mjölk till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av degvätskan i bunken och rör tills all jäst har lösts upp. Tillsätt resten av degvätskan.
2. Blanda i kesella, socker, salt och saffran. Tillsätt nästan allt mjöl och arbeta degen smidig och blank. Tillsätt mera mjöl efter behov. Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme.
3. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en djup ugnsform.
4. Ta upp den jästa degen på mjölat arbetsbord och knåda den några minuter. Kavla ut degen i en stor rektangel, bred rumsvarmt smör blandat med vaniljsocker på. Rulla ihop degen från långsidan och skär rullen i jämna, breda bitar.
5. Placera snurrorna lite glest isär i formen. Låt jäsa övertäckt i 45 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker på. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Låt svalna i formen.
6. Blanda florsocker, vaniljsocker och mjölk till en tjockflytande glasyr. Ringla över snurrorna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

åhhhh jag säger bara mmmmmmmmm,,,, vad gott det ser ut! Kram Annicka

Ida sa...

Åååå, håller med!!!! Mums!!!

Sanna sa...

Vilken underbar blogg du har :) Vad glad jag blev att jag hittade hit. Vill också säga grattis till att du blivit farmor till sötnosen Gabriel.

I helgen ska jag minsann ge mig på att baka receptet ovan, ser riktigt smaskigt ut :) Kram S