onsdag 11 maj 2022

Att vinterså eller inte....

I år har jag testat vintersådd för första gången....med blandat resultat....:-)



Satte några tomatfrön av sorten Wilma som är en busktomat som inte drar iväg så på höjden och är mer hanterbar i kruka. Fröna tog sig och visst har jag kunnat skörda några riktigt goda tomater men inte så det räcker till en familj på 3 personer.....Då får man fylla fönstren med massa plantor och där är det fullt med allt som ska ut i växthuset..



Inspirerades av Viktoria Skoglund i podden Röda Vita Rosen om att odla gurka inomhus....där gurkan ska få klättra runt gardinstången och nu har den fått några pyttesmå gurkämnen men jag räknar inte med någon större skörd..:-)

Sådde även lite blommor i en back som jag ställde ute på altanen och täckte med snö...kom upp lite grönt men sedan brändes allt av solen...



MEN något som har funkat fantastiskt bra är att odla Spenat/Ruccola och lite kål i mitt växthus. Satte ner frön i mitten av mars och nu skördar jag för fullt....Så det här kommer jag absolut fortsätta med och se till att det alltid finns något ätbart i mina pallkragar oavsett årstid. 

Nu gäller det bara att äta upp allt det gröna där ute för om några veckor ska tomater/gurka/chili fylla pallkragarna.:-)


Inga kommentarer: