tisdag 17 maj 2022

Min jordfabrik....

 Nu när jag odlar så mycket som jag gör så har jag insett att jorden vi har köpt för att fylla pallkragarna i stugan mest innehåller torv som inte alls är bra, varken för odlingen eller naturen så jag bestämde mig för att fixa mig en jordfabrik...




Köpte 2 pallkragar om jag staplade på varandra och sen var det bara att börja fylla dem....




Här har jag slängt i allt som kan bli fin matjord....växtrens, löv, fulejord, krukväxter som har gjort sitt och bokashi....blandat runt och fyllt på igen....slängde i ett antal lökar som kändes helt körda men det var de uppenbarligen inte...:-) Dessa grävde jag ner på ängen....en bra början till min Fagra ås...:-)




Men jorden som fanns under....wow....helt otroligt att det kan bli så fin jord på bara 1 år, gödslat och klart....och maskar fanns det gott om....mina bästa vänner nuförtiden...:-) 

Det som inte hade förmultnat färdigt la jag tillbaka så nu är det bara att börja fylla på igen för ännu mer fin jord till nästa vår.....Ett kretslopp som gynnar både naturen och plånboken💚



Inga kommentarer: