tisdag 31 maj 2022

Mitt lilla växthus...

 Älskar verkligen mitt lilla växthus, pyttelitet och inte alls fancy men oj vad det har levererat både tomater, gurka och lite annat smått och gott...så glad att jag vågat testa att använda det även vintertid med lite olika sallad och kålsådder...Ska testa lite mer vintersådder i år har jag tänkt....




Just nu är det sommargrönsaker där inne....tomater, gurka, chili och lite olika paprikasorter. Ska även sätta ner lite Basilika mellan tomaterna...



I helgen kopplade vi in ett bevattningssystem som drivs av solljuset.....solen laddar batterierna som sitter i en dosa som ska sättas på det mest solsäkra stället....vi har inte skruvat fast det ännu då vi är lite osäkra på vart det kommer funka bäst. Bäst är såklart att sätta det utanför växthuset men då får man göra hål i plasten för att få in slangarna som kopplas till vattentunnan och slangen som går runt plantorna. Batterierna går även att ladda upp i laddare ifall det inte är så mycket sol. På dosan reglerar man hur många gånger/dygn som det ska vattnas och hur länge..



Vattentunnan står oxå i växthuset....Hade egentligen velat ställa även den utanför så jag kunde samla regnvatten istället för att vattna med färskvatten men av samma anledning som med dosan så får den stå där inne....jag försöker samla regnvatten i lite större hinkar istället som jag fyller tunnan med.



I lördags lyste solen med sin frånvaro så jag fick stödvattna lite men jag tror det här kommer bli perfekt framöver....alltid lite stressande att inte veta hur mina plantor mår under sommaren när vi inte är i stugan.







Inga kommentarer: