söndag 17 februari 2019

En plåt med hembakat.....

Finns det något mysigare än att ta en liten fika....ja inte alla dagar i veckan (himla tur är väl det)...men gärna någon gång under helgen.....och allra helst då något hembakat.




Jag gillar att baka och eftersom det snart är semletid så var det semlor jag ville baka och jag utgick från samma recept som när jag bakar kanelbullar....





                                                       Recept:
50 gram jäst för söta degar
150 gram smör
5 dl mjölk
1 dl strösocker
ca 1 matsked nymald kardemumma
ca 12 dl vetemjöl

Smula jästen i en degbunke. Smält smör och häll i mjölken och värm till 37 grader och häll över jästen så den löser upp sig. Tillsätt socker och kardemumma och sedan mjöl, lite i taget, tills du får en smidig deg. Knåda tills degen puffar och låter och låt den sen jäsa övertäckt i bunken i ca 30 min. Ta upp på mjölat bakbord och knåda lätt. Gör en rulle av degen och dela upp i ca 16-20 bullar (beroende på hur stora du vill ha dem). Lägg bullarna på bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk i ca 30 min. Sätt på ugnen på 200 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.
Låt bullarna svalna på galler sen är de färdiga att fyllas med mandelmassa och vispgrädde.






                    Perfekt att frysa in och ta fram när någon dyker upp och är sugen på fika...:-) Kram💙



Inga kommentarer: