söndag 3 mars 2019

Lyxfrulle.....

Det bästa med helgerna är väl att kunna sitta länge och njuta av frukosten.....Brukar bla baka scones och koka ägg men idag hade Samuel en önskan om amerikanska pannkakor med lönnsirap.....




Har aldrig testat detta tidigare eftersom att vi inte har en plättlägg men det funkade precis lika bra med en vanlig stekpanna....




Förberedde smeten och ställde den åt sidan medan jag fixade kaffe och dukade fram....sen var det bara att klicka smeten i stekpannan och grädda.....gick fort och smidigt och blev kanongott.




Jag tycker lönnsirap blir alldeles för sött så jag åt mina med färska bär och en klick vispad grädde istället....verkligen supergott! Receptet hittade jag hos Emma som har bloggen Att vara någons fru.

                                                           Amerikanska pannkakor

2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 msk socker
1 krm salt
2 1/2 dl filmjölk
2 msk smält smör
1 ägg + en äggula
smör till stekning

Blanda alla torra ingredienser. Smält smör och låt det svalna lite. Blanda i smöret, filmjölken och äggen i smeten och vispa till en ganska tjock smet. Sen är det bara att klicka i ca 1-2 msk smet i stekpannan....tyckte 4 klickar blev lagom åt gången. Grädda tills de fått lite färg på baksidan, vänd och grädda andra sidan....Sen är det bara att njuta.




Har precis sköljt upp min stickade tröja och lagt på tork så ikväll lägger jag upp något nytt på mina stickor....:-) Önskar er en fortsatt mysig söndag!




1 kommentar:

Rämmengården sa...

Såg jätte lyxigt ut. Ha en fin dag kram från Nina