fredag 29 mars 2019

Nytt på stickorna.....

Den här veckan har jag tillbringat mesta tiden i soffan men för att inte slappa ihop helt har jag stickat på en ny tröja....



Mönstret är, även detta, från Petite Knit och heter Stockholmströja....en mjuk tröja stickad i mohairgarn.....jag hade flera nystan av ett garn, Vienna, som jag köpt för massor av år sedan som jag tror precis ska räcka..(hoppas jag).....





Var lite klurigt för man skulle sticka med förkortade varv, sk German short rows, på bakstycket ut mot axlarna för att få en bra passform och det har jag inte gjort tidigare...Tack och lov för Youtube där man kan hitta bra tutorials för precis allt.........detta garn är HELT omöjligt att repa upp så det gäller att det blir rätt direkt....fick testa på ett annat garn och sticka en liten provlapp och när poletten trillade ner så var det inte så svårt.....




Ni kanske ser den lilla kilen på axeln? Har kommit lite längre än på dessa bilder och just nu är jag mest orolig att garnet ändå inte ska räcka så för säkerhets skull tänker jag sticka ärmarna först så får fram-och bakstycket bli så långt som garnet räcker.....håll tummarna...:-)


                                                  Önskar er en skön fredagskväll💙


Inga kommentarer: