lördag 18 september 2010

Mysig lördagskväll...

har vi haft tillsammans med Fredrik, Jennie och Marica!! Ätit och pratat "gamla tider" och framtid....Är ju inte så långt kvar tills Fredrik och Jennies bebis kommer (i november)...och jag blir farmor....-)! Så häftig känsla .....är ju mormor till tre knattar...och snart farmor....-) Såååå stolt!!
Nu blir det lite tv-mys......Ha en bra lördagskväll.....!!!!


Grekisk Lasagne







Kladdkaka, grädde och hallon.....mums!


Var bara tvungen....

 att titta in lite snabbt och visa hjärtat som jag köpte igår.....Det gör sig inte riktigt rättvisa på bilden....är ruffigare i verkligheten. Tog också ett foto på vår fruktskål...tycker att det ser så fint ut med alla färger....höstigt!!

Vi hörs igen....




Lördagseftermiddag....

Har varit iväg för att leta badrumsinspiration och kolla badrumsmöbler. Tyvärr hann klockan bli så mycket att de flesta butiker som säljer sådant hann stänga....typiskt oss!! Men vi åkte till Köksforum ute i Äspered och tittade....ojojoj vad fint...och ojojoj vad dyrt...:-) Vi har ingen aning om vad vi vill ha ännu så nu är det mest för att se vad som finns och vad det kostar. Vi ska åka ner till Göteborg i morgon och leta vidare.

Ska snart börja förbereda för maten ikväll. Nu blev vi inte allihop som jag hade hoppats på...:-( ! Inte lätt att få ihop hela familjen på samma gång när vi är så många! Alltid någon som blir sjuk eller inte kan av andra skäl....men min son Fredrik och hans tjej Jennie kommer i alla fall.....och så Marica som precis har flyttat härifrån. Ska bli mysigt!! Blir Grekisk Lasagne med sallad och chokladkladdkaka med lättvispad grädde och hallon....mums!

Vi hörs senare....
 

fredag 17 september 2010

Fredagsmys....

Så var det då fredagskväll.....Vi tjejer (ja och Samuel förstås) är själva hemma ikväll. Bosse är på kortkväll med granngubbarna. Så jag kollade vad barnen vad de ville äta.....Tacos så klart!! Äts nog Tacos i många hem på helgerna. Jag tycker också att det är gott men för att inte tjata ut det så brukar jag variera lite mellan vanliga Tacos, Tacopaj och Tacogratäng. Idag blev det Tacogratäng. Jättegott med en grönsallad och lite vin. Snabbt och lättfixat också.

Recept för 4 pers:
500 g blandfärs
2 pkt tacokrydda
1 dl vatten
1 förp. philadelphiaost
1 burk creme fraiche
1 vitlöksklyfta
1dl hackad purjolök
riven ost

Tillbehör:
Tacochips och grönsallad

Stek köttfärsen, blanda i tacokryddan och vattnet. Blanda philadelphiaosten med creme fraiche, blanda i en pressad vitlöksklyfta. Bred ut smeten i en smord ugnsform. Häll köttförsblandningen över och bre ut. Strö purjolöken över och sedan den rivna osten. Grädda i 225 grader i ca 15 minuter. Servera med tacochips och sallad. Smaklig måltid.
Ha nu en riktigt skön fredagskväll!! Nu ska vi slänga oss i soffan och frossa i godis och Sex and the City. Har fått låna boxen med ALLA avsnitt av serien av en jobbarkompis, Tack Anna!!


Fredagsmys!





Tacogratäng! Mums!





Nyköp...

Nu är lunchen avklarad och jag har varit nere i min favoritaffär och kikat lite.....som vanligt räckte det inte med att titta...några köp blev det också...:-). Blomsteraffären i Sandared har verkligen hur mycket fina saker som helst!! Min absoluta favoritaffär!! Idag blev det en fin glasburk med lock som jag tänker fylla med vitlök. Har haft vitlöken i en öppen kruka men jag tycker att den börjar lukta så fort! Och lika gott som det är med  vitlök i maten, lika illa tycker jag att det luktar....:-).
Köpte också två små flaskor som jag inte riktigt vet vad jag ska ha till egentligen....tyckte bara att de var så söta.....men kanske till olivolja och vinäger eller något sådant. Har ni något förslag?
En ny blomma till min kruka av zink blev det också och ett lite ruffigt hjärta i snöre som ni ska få se när jag hängt upp det på väggen.
Nu ska jag ta tag i tvätten och baka lite chokladkladdkakor. Alla mina barn med familjer ska komma hit på middag+fika i morgon så jag tänkte förbereda det jag kan. Men vi hörs senare...:-)







Underbara fredag!

Har haft en mysig förmiddag tillsammans med min syster! Vi har fikat lite och pratat....ja det blev inte så många avslutade meningar med två knattar som också ville ha lite uppmärksamhet...:-)

Min lille systerson fullt koncentrerad!! Så söt!!

 Idag blir det en lätt lunch (varken Samuel eller jag är direkt hungriga med magarna fulla av fika)....så det får det bli tidigare middag istället.
Hej då!


torsdag 16 september 2010

Härliga torsdagskväll....

Inte klokt vad tiden går fort!! Nu är det torsdagskväll igen ...huset är nystädat.....och i morgon är Samuel och jag lediga...:-) Fredag är veckans absolut bästa dag! Att få sova lite längre och äta frukost hemma.....underbart!!
I morgon ska min goa lillasyster och hennes lille Miljan komma hit och fika på förmiddagen! Blir mysigt!






Var ju på IKEA i helgen. Köpte bla pallen Ingolf och ikväll blev "han" ihopskruvad. Vilken lycka.....har suktat efter honom ett tag nu....:-) Blir perfekt när man ska torka över köksskåpen eller att använda som extrastol.





Herr Ingolf!








onsdag 15 september 2010

100!!!!

Jubileum idag!! 100 personer har besökt min blogg!! Blir så himla glad för varje besök ni gör här!! Är ju helt ny på det här med att blogga men jag tycker att det är så roligt och jag har mycket tankar och ideer som jag skulle vilja förverkliga men vad det blir får framtiden utvisa...!! TACK!!
PS! Ni får gärna lämna en kommentar...:-)



Den här chokladkakan skulle jag vilja ge den 100:e besökaren...:-)

tisdag 14 september 2010

En mysig helg....

har vi haft i Gränna tillsammans med våra kompisar Anders och Lena!! Torsdagskvällen avslutades på en pizzeria nere vid Gränna hamn (där båtarna till Visingsö lägger till). Jättegott och mysigt!
Så på fredagen var det dax för Husvagnsmässan!! Hela Elmia var full med husvagnar och husbilar, den ena större än den andra! Vi var nog inne i över 100 stycken och det kändes i både fötter och ben kan jag säga! Men roligt var det och vi såg många fina modeller bla en Polar (som både Lena och jag förälskade oss i). Stor plats i "köket" med riktig gasspis med ugn....stor U-grupp...bra planering. Ja den hade ALLT....utom ett bra pris.....!! Nu var vi ju inte där för att titta efter en ny husvagn.....den vi har är jättefin men det är alltid roligt att drömma...och det är ju än så länge gratis!!
Jag passade i alla fall på att köpa nya vinglas, dricksglas och en salladsskål som är mer stilrena än de vi har haft tidigare.
Lena och jag var även en sväng på IKEA, när "gubbarna" åkte hem och hämtade barnen, och där shoppade jag lite till bla nya bestick till husvagnen och lite grejer hem!

Blev grillat på kvällen och ännu mer shopping på lördagen pga att det var så mulet ute. Annars hade vi tänkt ta med picknick över till Visingsö......Men det får bli en annan gång!
Har varit en jättemysig helg och vill skicka en jättekram till Lena som varit dunderförkyld hela helgen och stundtals haft feber men ändå orkat hänga med hela tiden!! 


Våra goa vänner!!


söndag 12 september 2010

Jag tror att jag har dött.....

och hamnat i campinghimlen....:-)! Kolla in denna Villavagn!! Såååååå snyggt stylad! JAG hade i alla fall inte haft några som helst problem med att tillbringa sommaren i den!


Från kortsidan

Kolla in fönstren!





Soffhörna

Matsalsdel

Kök

Hylla i badrummet

Otroligt snyggt, eller hur?



onsdag 8 september 2010

Litet kort inlägg.....

I morgon efter jobbet ska vi ta husvagnen till Gränna tillsammans med våra kompisar. Vi ska gå på husvagnsmässan som anordnas i Jönköping varje höst. Blir premiär för mig! Har varit väääääääldigt anti husvagnar tidigare men man är inte sämre än att man kan ändra sig...:-)! Nu tycker jag att det är jättemysigt! Men jag skulle vilja ändra lite stil i husvagnen...allt är så standard....Jag gillar den engelska lantliga stilen så jag ska försöka "pimpa" vår husvagn lite. Vi får väl se hur det blir med det...:-)


Vi ska lämna Samuel hos farmor och farfar i morgon bitti så att vi kan gå runt i lugn och ro på fredag utan att behöva vara orolig att han ska komma bort bland alla husvagnar! Blir mysigt att vara lite barnlediga också...var länge sedan. På fredag kväll hämtar vi Samuel och Bosses dotter Ellinor till Gränna för fortsatt helgmys!! Blir nog lite shopping på A6 och en tur till Visingsö också....och köp av Polkagrisar!

Ha en riktigt skön helg!




En som gillar Polkagrisar!

tisdag 7 september 2010

Minns ni....

Minns ni vintern som var.....sååå mycket snö!! Kallt och vackert, inte slaskigt och regnigt!! Lite bilder....brrr...snart är vi där igen...går snabbare än man tror.








måndag 6 september 2010

Här händer det.grejer...

Här händer det grejer nu...eller rättare sagt det kommer att hända grejer snart! Vi ska dra igång PROJEKT BADRUM....:-)! På onsdag kväll kommer en kille som jobbar som kakelsättare hit och mäter för att räkna ut hur mycket kakel/klinkers det kommer att gå åt. Vi har valt ett grafitgrått klinkers med lite struktur till golvet och stora vita kakelplattor till väggarna + mindre plattor med lite yta, också i grafitgrått, som vi ska sätta som en eller två staplar någonstans i badrummet.....frågan är vart det blir snyggast? Vi ska riva ut allt och köpa nytt handfat, toastol, dush, skåp.....ja alltihop........ska bli så roligt!!
Så nu måste vi snabbt få tag på en duschkabin att ställa i tvättstugan så att vi har någonstans att duscha den tid det tar att fixa badrummet....Vi är fem personer så det lär bli ganska stökigt (och gnälligt) här ett tag...:-).

Samtidigt så ska vi renovera ett rum som från början var ett förråd, men som vi gjorde om till sovrum när vi flyttade ihop. Marica, min näst yngsta dotter, håller på att flytta hemifrån så nu ska nästa tonåring in....Så i det rummet ska vi måla väggarna vita och lägga trägolv + köpa ny garderob och lite annat....!! Så det lär vara fullt upp hela hösten!! Jag kommer att lägga ut lite bilder allteftersom.
Nu ska jag slänga mig i soffan och kolla på min favoritserie: 2 1/2 Men.....helt underbar!!

Vi hörs!




 

söndag 5 september 2010

Mysig fika...

Mysig eftermiddagsfika ute hos Ida och Tomas med vinbärskaka och vaniljsås....mums! Har tre underbara barnbarn: William som är stora killen, sex år, och har börjat förskoleklassen nu i höst, Emina som snart blir fem och minstingen Leah som blir ett. Glömde naturligtvis kameran hemma...men här är lite bilder från tidigare i somras!





Söndagsplaner.....

Lika vackert väder idag!! Härligt!! Idag ska vi ut i trädgården och röja...trädgårdslandet är verkligen en sorglig historia. Har inte fått till det som vi vill.....så nu ska vi rensa bort allt, förutom jordgubbsplantorna och rabarberplantan och sätta bärbuskar i landet istället och ha grönsaker/kryddor i pallkragar. Tror att det blir mycket bättre! På önskelistan står ett eget växthus med plats för ett litet planteringsbord och liten myshörna där man kan sitta och fika .....men det projektet ligger lååååååångt fram i tiden....så nu får vi göra det bästa av det vi har.
I eftermiddag ska vi åka till min äldsta dotter och fika. Blir mysigt!! Känns som alltför länge sen.....
Ha en skön söndag!! Vi hörs ikväll!

lördag 4 september 2010

Hemma igen...

Nu är vi hemma igen efter en jättemysig eftermiddag! Vi satt ute och åt grillat kött och korv med potatissallad och grönsallad. Jättegott!! Sedan blev det fika. Blev lite kallt på slutet så vi fick dra på oss tjocka tröjor och plädar...märks verkligen att hösten är här! Lite bilder på pappas otroliga Hortensia! Ha en fortsatt skön lördag!!








Härlig lördag!

Vilket väder vi har idag!! Ska snart åka ut till min pappas stuga och grilla lite tillsammans med mina syskon och deras familjer + min mamma. Ska bli mysigt! Var så länge sedan vi träffades allihop....Svårt att samla allihop under sommaren med tanke på alla aktiviteter och resor man passar på att göra under semestern. Men nu på hösten är det lättare att få till det och träffas lite mat eller bara ta en liten fika.....
Pappas stuga ligger en bit utanför staden....är jättemysig med en inglasad veranda med öppen spis. Där brukar vi duka långbord och tända en brasa när det blir lite kyligare! Utsidan av verandan är nästan helt täckt med Hortensia. Jättevackert! Jag återkommer med bilder ikväll! Ha en bra dag!

fredag 3 september 2010

Mysig fredagskväll!

Perfekt avslutning på en mysig dag! Räkor, ajoli, grönsaksstavar och bröd....och så ett glas rött.....eller två....:-)! Ska stoppa Samuel i säng och sedan är det soffan och lite godis som gäller.....och förhoppningsvis en bra film!! Sov så gott!!


Nybakade bullar!

Hos oss luktar det nybakade bullar just nu...mmmmm....Ska ta med några till min dotter och nu är det bråttom, bråttom........Vi hörs!


Färdigjäst!



Färdigbakat


God morgon fredag!!

Såååå skönt att få sova lite längre!!! Har ätit frukost tillsammans med Samuel...ja tillsammans kanske är en överdrift.....han slänger i sig sina flingor och macka för att hinna in till barnprogrammen på tv....Men lugnt och skönt är det i alla fall och jag har hunnit läsa tidningen....en bedrift kan jag säga...:-). Idag ska vi baka lite på förmiddagen och senare i eftermiddag ska vi hem till min dotter Camilla på en fika....Ska bli mysigt! Men först av allt ska jag träna en halvtimma på min Stepper! Nu kan jag inte skylla på min förkylning längre.:-)! Vi hörs!


torsdag 2 september 2010

Färdigstädat!

Nu är huset nystädat, maten är avklarad och Samuel nattad i nybäddad säng! Snart dags att själv krypa till sängs.....Finns det något skönare än att krypa ner i en nybäddad säng med påslakan som luktar nytvättat! Man sover som en drottning! Har köpt påslakan av tvättat linne, från HM,  och de blir bara mjukare och skönare för varje tvätt. Har även prydnadskuddar i linne med tryck i lite lantlig stil som jag också köpt från HM.




  

Torsdagseftermiddag!

Äntligen torsdag.......blir min "nya" fredag.....för från och med denna veckan sä är jag ledig på fredagar!! Underbart! Ikväll är det städning som gäller, för jag tänker inte städa bort fredagarna!
Så det är bara att ta fram min "bästa kompis"  dammsugaren och börja...:-) Efterråt vankas det Pasta Carbonara.....mums!

Vi hörs!

onsdag 1 september 2010

Sommarkavalkad!

Vi har haft en underbar sommar! Vi började med att ta barnen med oss till Grekland! Vi hade en otroligt mysig vecka...sol, bad, god mat, gott vin...ja allt var perfekt! Sedan tog vi husvagnen till Öland.....också jättemysigt, med sol och bad. Lite dagsturer har det oxå blivit, bla till Smögen. En bra sommar helt enkelt! Lite bilder följer.....


Shopping i gamla Rhodos stad!
Bad i havet på Rhodos.
På äventyr!
Min lille badpojke!
Underbara solnedgångar!
Blommande klippor i Falkenberg!

Samuels dag!

Idag var det Samuels dag......alltså hans namnsdag. Vi brukar inte fira namsdagar.....har nog med alla födelsedagar med tanke på hur många vi är, men idag slog vi till med lite fika på kvällen som Samuel fick välja. Det blev Mazariner....som just nu är hans favoritfika.

Min lille goding!