lördag 16 oktober 2010

Lördagsnöje.....

Idag har vi varit på Bo-mässan på Åhaga. Blev faktiskt ganska besviken....fanns inte så mycket att se! Vi hade hoppats på att få se lite badrum....dushväggar, kranar osv men det fanns inget sådant! Däremot fanns det flera montrar med reklam för Viasatkanalerna, bubbelbad för utomhusbruk och braskaminer....
MEN till min stora glädje fanns det en liiiten monter fylld med lantlig inredning....där stod jag länge och tittade! Köpte ett underlägg i luffarslöjd och två små ljusstakar i zink...väldigt enkla men söta.












Ikväll blir det lugnt här hemma. Vi ska strax laga lite Grekisk Lasagne, återkommer med recept lite senare.

Ha det så bra så länge!!

fredag 15 oktober 2010

En liten snabbis.....

 Idag har det varit kalas för hela slanten! Först hos Ida där vi åt god fisksoppa och lite fika....sedan hem och mellanlanda en stund för att sedan åka ut till Vänga och fira min svägerska, Veronika, som fyller 35 och min brorson, Jonathan, som blir 5.
Där åt vi smarriga pajer och tårta....så nu står magen i sju hörn.........-)!


Buketten med blommor som Veronika fick!

Önskar er en skööön fredagskväll!!

Fredag!

Underbart väder här idag....soligt med frisk klar luft!! Vi ska snart fly fältet här, Samuel och jag, för vi har hela huset fullt av hantverkare....eller...ja...2 stycken...:-)!
Vi ska åka ut till Ida och fira henne lite i förskott....hon fyller 26 i morgon! Inte klokt vad tiden går fort....känns inte som så länge sedan hon var min "lilla" Ida.....nu är hon en vuxen kvinna med man och tre underbara barn!!





Ha det så gott så länge!

torsdag 14 oktober 2010

Uppdatering!

Just nu ser vårt badrum ut så här:






Kakelgubbarna har varit här hela dagen och fått upp en hel del av kaklet...Varje dag är det lika spännande att komma hem....det första jag gör är att titta in i badrummet för att se förändringen!! Några dagar till så är det klart...:-)

Ha en fortsatt skön torsdagskväll!!

onsdag 13 oktober 2010

Äntligen!!!

Hittade till min glädje de 2 första tidningarna med Jultema på ICA idag! Så nu borde väl vara legalt att börja fundera lite på julförberedelser? Veckorna går ju så fort så det är bäst att börja med sina julprojekt i god tid innan julfester, luciatåg och glöggpartyn fyller almanackan!!











Så ikväll ska jag ligga och lusläsa dessa två tidningar...:-)!! Såååå mycket fina bilder och massor av inspiration!!!
Kanske ska ta mig en liten mugg med glögg också...:-)!!

Ha en sköööön onsdagskväll!!

tisdag 12 oktober 2010

Mmmmmm....

 Finns det något godare än nybakat bröd, så ljummet att smöret smälter....med några skivor god ost!!
 Hade kvar av surdegen så jag bakade 2 valnötslimpor. Utgick från ett av mina grundrecept och hällde i ca 1,5 dl valnötter som jag hade grovhackat. Blev jättegott! Nästa gång ska jag baka olivbröd....blir nog smaskens till soppa.





Ett litet tips så här inför höst och vinter: Nästa gång du byter påse i dammsugaren så pröva att hälla ut lite julkryddor: kanel, nejlikor och kardemumma....bara lite...och dammsug upp detta...Kommer att dofta underbart varje gång du städar och bara att fylla på när du vill...:-)


Ha en mysig fotbollskväll!!

måndag 11 oktober 2010

Måndag=motion!

Hej på er! Har precis kommit in från mörkret in i värmen igen från en lång motionsrunda på över en timma. Riktigt kyligt ute och mörkt!!! Nu vågar vi oss inte ut i skogen längre men det funkar jättebra att gå i samhället med lite upplysta gator. Känns riktigt mycket i låren, precis som det ska!




Måste visa den söta lilla senapsburken jag köpte på ICA igår! Senap i en liten gammaldags glasburk....kunde bara inte motstå den...:-)! Senapen är desutom jättegod!!




Ha en mysig måndagskväll!! Vi hörs!
 

söndag 10 oktober 2010

Det luktar....

nybakade bullar hemma hos oss nu...:-) Är äntligen klar!! Började nämligen med massa annat innan.....både ute och inne. Har höststädat trädgården, slängt vissna blommor och plockat ihop alla krukor. Inne har vi fått upp hängare med krokar, både i köket och i vårt sovrum. Så nu har jag fått upp lite vispar, slevar och grytlappar i köket och lite smått och gott i sovrummet.













Nu är det dax för lite kvällsmat........och så är det ju söndag som innebär The Event kl. 21.15!! 
         Ha en mysig söndagskväll!!

Sista skörden!

Har plockat av de sista tomaterna från mina två små tomatplantor som har stått på altan hela sommaren. Har fått hur mycket tomater som helst och de är jättegoda! Små söta lite guldgula blir de när de är fullt mogna. Sorten är en terasstomat som heter Sweet neat yellow. Nu ska de få ligga i en skål i fönstret och mogna.




Idag blir det bullbak! Var ju kanelbullens dag i veckan men då fanns det varken tid eller ork....så vi firar den lite i efterskott...:-)
Vi hörs senare!

 

lördag 9 oktober 2010

Tjejkalas.....


 Har vi varit på nu!! Emina blev 5 och Leah 1. Vi åt jättegod tårta och hade det jättemysigt!! Finns det något sötare än när småbarn äter tårta med hela kroppen....:-)


Mmmmmm tårta är smaskens!

En nybliven 5-åring....:-)

Nu ska vi lördagsmysa med lite pizza och vin.....och godis...:-)!
Önskar er alla en fortsatt mysig lördag!! 

Underbara höst!

Otroligt härligt ute nu!! Klar luft och precis lagom temperatur och VILKA FÄRGER!!! Lite bilder från vår trädgård.












 

fredag 8 oktober 2010

Hemma igen.....

Nu har vi varit och köpt födelsedagspresenter till 3 små godingar: Emina, Lea och Jonathan. Känns bra!
Var i Bollebygd och kikade runt i lite butiker och blev helt frälst i en av dem...tror den hette Fröken Emma? Såååå fina kläder! Dit tänker jag åka nästa gång jag ska köpa mig något nytt.....utan Samuel....för han tycker att det är gööööööörtråkigt att gå i tjejaffärer....-)

Köpte mig i alla fall en ny sjal...en rosa/vit...jättefin. På tal om rosa....Ni glömmer väl inte att stödja bröstcancerforskningen? Så viktigt!! Visste ni att varje år får ca 7000 kvinnor beskedet att de har bröstcancer!! Fruktansvärt!! Har köpt en ny rosett och disktrasor från ICA som är en av sponsorerna.


Till och med rosa presentpapper...:-)


Nu blir det fredagsmys för hela slanten!! Vi ska äta grillad fläskfile, poatisgratäng med kantarellsås och sallad....och så lite vin...mums!! 

Ha en mysig fredagskväll!!!!






Underbara fredag!!!

Så var det fredag igen....min absoluta favoritdag!! Samuel och jag har ätit frukost lääääänge....lugnt och skönt! Snart ska jag ta tag i livet men först vill jag tipsa er om en tävling med jättefina vinster på den  här bloggen.

Idag ska vi köpa födelsedagspresenter! "Halva" släkten fyller år i oktober så många presenter blir det...:-)

Ha det så bra så länge och glöm inte:

torsdag 7 oktober 2010

Smutsgris nr 1......

Det är min son det!! När jag kom fram till dagiset idag låg det en hög med smutsiga regnkläder UTANFÖR ytterdörren!! Kände igen dem men förträngde det och gick in .....Mycket riktigt så var det Samuels!! Han hade "fastnat" i en lerpöl på gården så fröken hade fått dra loss honom?? Fick en sopsäck att frakta hem dem i! Var ju bara att plocka upp och slänga dem i tvättmaskinen direkt!! Blev lerig ända upp till armbågarna ...USCH!!! Gummistövlarna var lika smutsiga inuti som utanpå....SUCK!! Men någon har sagt att det är bättre att barn får smutsa och kladda ner sig när de är små så håller de sig, förhoppningsvis, rena när de blir lite äldre! Brukar trösta mig med det...:-)

Uppdatering av vårt badrum. Nu har "gubbarna" cementerat golvet...så nu ska det stå och torka till nästa vecka.

Kan ni känna lukten av blöt betong....huga...:-)

Värmde mig årets första glögg ikväll...:-) Har varit sugen på det ett tag så ikväll blev det en rejäl mugg. Är vår egen hemmagjorda! Har kvar lite från förra året och den har banne mig bara blivit godare...:-)!
Nu ska jag krypa ner under filten, dricka lite mer glögg och kolla lite Sex and the city!!
Ha en skön torsdagskväll!!!


Mmmmmmmm!

onsdag 6 oktober 2010

För första gången....

har jag lyckats "översomra" min lilla prydnadsgran!! Beror då inte på skicklighet....bara ren tur! Den har stått i ett hörn på baksidans altan sedan i vintras men nu har jag plockat in den för att vårda den ömt så att den blir fin lagom till jul. Brukar hänga små tyghjärtan i den som faktiskt ser handgjorda ut men som jag köpte på COOP för en billig peng för några år sedan. Men allt julpynt ligger nerpackat i kartonger på vinden så granen får stå tom fram till slutet av november. Men visst blev det liiite juligt ändå...:-)




Nu ska jag träna på min stepper så svetten lackar, sedan blir det säsongspremiär för Greys Anatomy!!
Ha en skön onsdagskväll!! 



tisdag 5 oktober 2010

Ljus i mörkret!

Vi har ett hörn utanför groventren som ser tråkigt och tomt ut...inte en enda blomma eller lykta...bara tomt! Nu när det blir mörkare på kvällarna så tänkte jag fixa till det lite med en ljuslykta och lite blommor. Sagt och gjort.....införskaffade mig alltihop och åkte hem.....Men i hörnet står just nu en stor cementblandare och diverse rostiga galler och verktyg!!! Så det hörnet får nog vänta ett tag till...:-)





Men jag planterade ljungen i krukan och satte dit ljuslyktan och ställde den på baksidans altan så länge. Blev mysigt!! Älskar ljus och lyktor!!

Vi hörs!



 

måndag 4 oktober 2010

Nu är det slut på alla ursäkter.....

och bortförklaringar!! NU MÅSTE JAG BÖRJA TRÄNA!!!! Har varit på hälsoundersökning idag och skulle cykla 6 minuter på en träningscykel och jag blev helt slut??!! Har nog inte en gnutta kondis i min kropp verkar det som!! Så nu är det träning minst 3 gånger i veckan som gäller!!

Så ikväll har jag och Lena varit ute, laddade som bara den, och gått en rask promenad på en timma. Såååå skönt!! Fattar inte varför det är så  svårt att komma iväg!!
Men det mörknar snabbt...redan vi halv 8 är det otäckt mörkt..(är väääääldigt mörkrädd)....så vi båda konstaterade att vi snart får trampa runt i samhället på upplysta gator istället för skogen.







Nu ska jag, med gott samvete, krypa upp i soffan med en kopp the och kolla på min favvoserie: 2 1/2 män.

Ha det så bra!! Vi hörs!!

söndag 3 oktober 2010

Regnigt och blåsigt...



har det varit hela eftermiddagen....så jag fick plantera mellan skurarna. Hann inte få ner lökarna dock... måste rensa i rabatterna först, så det får bli en annan dag, men ljungen är på plats i lådorna tillsammans med lite murgröna. Blev fint!



Så här ser det ut i vårt badrum just nu! Bosse har fått ut ALLT och målat taket 2 gånger. Kakelkillen var här och kollade och sa att de kan börja så smått i morgon...YIPPIE!!! Om allt flyter på kommer badrummet att vara klart om ca 4 veckor...:-)!

Det funkar fantastiskt bra att duscha i tvättstugen trots att det är väldigt provisoriskt....Samuel har aldrig varit så lätt att duscha som nu...tycker att det är så spännande...:-)


Förresten......ni har väl inte missat den nya TV-serien The Event? Vi såg första avsnittet, som gick i repris igår kväll och det var hur spännande som helst!! Ikväll kommer avsnitt nr. 2!! Missa inte det!

Ha en skön söndagskväll!!

Lökar....

Och ännu mer ljung ska det planteras idag! Dags att byta ut pelargonierna överallt innan frosten helt har tagit död på dem. Ska nämligen försöka övervintra dem....igen...:-) Något vi försöker med varje höst men ännu så länge inte riktigt lyckats med...men skam den som ger sig!!

Vi hörs!



lördag 2 oktober 2010

Eftermiddagsfika.....

Blev det idag....Man behöver båda pausen från grejandet och lite socker för att orka. Erkännas ska väl att det är Bosse som river och röjer i badrummet just nu men jag försöker serva honom så gott det går....med bla mat och fika.....Idag bakade jag en morotskaka!

Recept till 8-10 bitar:
5 dl rivna morötter
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/4 dl majsolja
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 msk kanel
1/2 msk kardemumma
Glasyr:
50 g philadelphiaost
1 msk margarin
1 tsk saft från en lime
1/2 tsk vaniljsocker
3 dl floursocker

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa en form med avtagbara kanter.
2. Skala och riv morötter fint.
3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner oljan.
4. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggblandningen. Tillsätt morötterna.
5. Häll smeten i formen och grädda på nedersta falsen i ugnen ca 45 min.
6. Ta ut kakan och låt den kallna.
7. Blanda ingredienserna till glasyren.
8. Stjälp över kakan på ett serveringsfat. Bred glasyren över kakan. Riv lite limeskal över kakan.

Litet tips: hacka lite valnötter och blanda i kakan. Blir jättegott.




Lördagspyssel....

Här rivs det i badrummet för fullt! Snart är tapeten och plastmattan ute....ska visa bilder när det är klart!
Hela huset blir lite upp och ner när man grejar men det är helt klart värt det.....man får försöka rensa undan allt eftersom.

Som jag skrev igår så skulle vi fixa maskeradkläder till Samuel..... Blev en Batmandräkt....Samuel ser så cool ut i den!! Plötsligt kan han flyga och göra en massa Batmantrick...:-)






I går kväll var Camilla och David här och åt tacos med oss....Jättemysigt! Vi har försökt få till en träff länge  men magsjuka och annat har hela tiden kommit i vägen!!  Men nu äntligen blev det av. Bara att inse att det inte är så lätt att samla hela familjen på en gång...vi är många och det är alltid någon som inte kan....!

Nu ska jag baka en morotskaka till fikat!

Vi hörs!

fredag 1 oktober 2010

Underbara FREDAG!!!

Så var det fredag igen!! Otroligt vad tiden går fort! Fattar ni att det bara är lite drygt 3 månder kvar till jul! Kan knappt bärga mig tills jag får pynta köket med mycket rött och vitt...gardiner, ljus och annat pynt! Är en riktig julfreak! Det vet alla som känner mig...:-)
Men som sagt ett litet tag kvar innan jag kan börja med det så jag gjorde om lite på skänken i köket istället...flyttade runt lite och bytte ut en del.

Nu är det dags att ta tag i livet...Samuel ska på maskerad på söndag så vi ska fixa kläder till det och en present. Sedan ska vi ut och hälsa på hos Ida.

Vi hörs!