söndag 21 november 2010

Badrumsbilder....

Nu har Ida och Tomas hämtat 3 trötta barn...:-) Samuel, William och Emina vaknade kl. 6 i morse och har hållit igång sedan dess...så ikväll blir det nog hopp i säng ganska tidigt! Har varit en jättemysig och intensiv helg.....!!
Här är lite bilder från vårt badrum....:-)









Tack för tipset syrran....-)





Våra nya dörrar..:-)





Nu ska jag plocka fram symaskinen och sy klart julgardinerna....:-)

Ha en riktigt skön söndagskväll!!
Kram

lördag 20 november 2010

Fullt hus...

Har vi idag...:-) För några timmar sedan kom mina 3 barnbarn hit för att stanna tills i morgon eftermiddag. Samuel har väntat sedan kl. 6 i morse så han blev superlycklig när dem äntligen dök upp.

Full fart i Samuels rum....-)

Just nu sover lilla Leah middag och de tre andra är ute och busar i snön. Tyvärr har vädret blivit mildare igen så de lär vara ganska blöta när de kommer in. Synd för det var så vackert ute i morse med all den vita snön.

PS! I morgon ska jag visa bilder från nya badrummet. Bosse håller just nu på att byta ut dörrarna...:-)

Ha en bra eftermiddag!
Kramiz

fredag 19 november 2010

Lite julfint på trappan!

Här är kransen som jag har gjort till ytterdörren! Får bli vit dekoration eftersom att dörren är blå!





Nu ska vi snart fika med lite lussesnurror och pepparkakor....-)



Ha det så gott!
Kram

Fredagsmys.....


Så var det fredag igen...veckans skönaste dag...:-)
Här är det hemmafix som gäller...ska bla sy färdigt julgardinerna så att jag får upp dem till 1:a advent.

I helgen ska vi plocka ner jullådorna från vinden och inventera lite så att vi vet vad vi har och vad vi behöver köpa till. Lika spännande varje gång för visst glömmer man bort vad man har sparat från år till år.



Här är lite bilder på kransarna som jag gjorde på pysselkvällen. Väldigt enkla att göra. Jag band mjuk-En runt en hjärtformad stålring. Sedan dekorerade jag med en ängel och ett spetsband.





I helgen gör vi ett nytt försök att passa barnbarnen....Så i morgon förmiddag stormas huset av 3 små busungar som ska stanna här tills på söndag....Gissa om Samuel tycker att det ska bli kul...:-)


Vi hörs!
Kram

torsdag 18 november 2010

Febril aktivitet....

Var det igår kväll i Blomsteraffären kan jag säga!




 Vi var 18 glada damer som samlades för att julpyssla. Först blev vi bjudna på lite glögg och pepparkakor. Sedan var det fritt fram att välja vad man ville göra. En del gjorde adventsljusstakar, andra gjorde kransar...




Butikspersonalen hade gjort i ordning en massa  "pynt" som vi kunde använda som inspiration....och de fanns till hands om man behövde lite råd.... det fanns MYCKET fint så det var inte lätt att välja!!




Man fick betala för det material man gjorde åt + 150 kr för att få vara med. Allt avslutades med lite kaffe och fralla....En jättemysig kväll!



Jag gjorde hjärtformade kransar med änglar till vardagsrumsdörrarna och så köpte jag material till en krans till ytterdörren. Visar bilder i morgon när det är lite ljusare....så svårt att få fina bilder nu när det är mörkt!

Men det lär nog bli ett och annat besök till Blomsteraffären för köp av ljus och annat...:-)!

Kramiz

onsdag 17 november 2010

Julpyssel....



Vad vackert det är ute nu!! Skulle vilja packa en fikakorg och bege mig ut i skogen och plocka mossa, kottar och lingonris till kransar och annat men det får vänta tills Samuel har blivit frisk och kan följa med.



Han var lite piggare igår på dagen men inatt var han tät och rosslig igen....fruktansvärt segt virus han har åkt på!! Inte mycket sovande för någon av oss och framför allt inte för Samuel så klart....




Ikväll ska jag ner till Blomsteraffären för lite pysselkväll!! Ska bli jättekul!! Något de anordnar varje år och det gäller att hålla sig framme om man vill vara med. Brukar vara fullbokat redan i Augusti, men jag hade turen att någon lämnat återbud just den dagen jag frågade...:-).
Ska bli roligt att se vad alla andra gör och få lite inspiration nu inför jul. Återkommer med bilder i morgon.

Vi hörs!
Kramiz

tisdag 16 november 2010

Lussesnurror....


Har bakat lite lussekatter på nytt sätt. Hittade ett smarrigt recept i det senaste numret av Lantliv och det är från Systrarna Eisenmans julrecept. Bullarna blev otroligt goda!!!



Recept:

50 g jäst
5 dl mjölk
150 g smör
250 g kesella
1 1/2 dl socker
2 kuvert saffran (1 g)
1 tsk salt
1,6 l vetemjöl

Fyllning
75 g smör
2-3 msk vaniljsocker
1 ägg, uppvispat
pärlsocker

Glasyr
3 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 msk mjölk

1. Smula jästen i en bunke. Värm smör och mjölk till fingervarmt, 37 grader. Häll lite av degvätskan i bunken och rör tills all jäst har lösts upp. Tillsätt resten av degvätskan.
2. Blanda i kesella, socker, salt och saffran. Tillsätt nästan allt mjöl och arbeta degen smidig och blank. Tillsätt mera mjöl efter behov. Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme.
3. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en djup ugnsform.
4. Ta upp den jästa degen på mjölat arbetsbord och knåda den några minuter. Kavla ut degen i en stor rektangel, bred rumsvarmt smör blandat med vaniljsocker på. Rulla ihop degen från långsidan och skär rullen i jämna, breda bitar.
5. Placera snurrorna lite glest isär i formen. Låt jäsa övertäckt i 45 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö pärlsocker på. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Låt svalna i formen.
6. Blanda florsocker, vaniljsocker och mjölk till en tjockflytande glasyr. Ringla över snurrorna.

Hostigt värre....

Idag är jag hemma med Samuel. Han hostar och kraxar så fort han anstränger sig det minsta och det piper i hans luftrör trots att han får medicin med jämna mellanrum. Bara hoppas på att det släpper snart!



Fina ljuslyktor från Hemtex som ska stå på badrumsskåpet när allt är klart där inne. Ni ska snart få se bilder.....:-)! Bosse har fått upp dörrfodren och målat dem klart nu. Återstår att få upp lampan i taket och lite annat smått och gott sedan är badrummet helt klart....ja förutom dörrarna då...Vi tänkte först ge oss på och måla alla innerdörrar men det är nog svårt att få det snyggt så vi har bestämt oss för att byta ut allihop istället...förhoppningsvis innan jul.

Idag ska jag försöka greja lite medan Samuel tar det lugnt framför tv:n....
Önskar er alla en skön tisdag!
Kram

söndag 14 november 2010

Firat och klart...

3 goa pappor på samma bild. Mingel i vår trädgård sommaren 09 när Bosse och jag gifte oss!

Nu har vi firat färdigt alla våra goa pappor för den här gången....:-)
Tyvärr blev Samuel fruktansvärt förkyld igår igen och har haft ont av sin astma hela dagen så Bosse stannade hemma med honom i eftermiddag. Den lille stackaren är helt utslagen! Går tydligen något virus på dagis med en envis hosta så det är väl antagligen det han har åkt på. Vi förbereder oss för en tuff natt...:-(

Önskar er en skön söndagskväll!
Kramiz

Älskade pappor....

Idag fortsätter vi att fira våra pappor! Fars dag är väl egentligen ett jippo för handeln men visst är våra pappor väl värda att firas lite extra ibland!
Blev långfrukost idag också och Bosse blev firad med lite sovmorgon och paket.....




Senare idag blir det fika hos min pappa tillsammans med mina syskon och respektive.

Ha en mysig söndag!!
Kram

lördag 13 november 2010

Lördagspyssel....

God förmiddag på er! Här är det full fart efter en skön långfrukost....Är ju Fars dag i morgon och med 3 pappor i familjen får man sprida ut firandet lite. Så idag är det Bosses pappa som ska firas och vi är bjudna dit på lunch idag. Ska bli mysigt!

Håller på och förbereder för julpyntandet här hemma. Städar och torkar över skåp, tvättar fönster...ja sådant som ska göras men som är den tråkiga delen av förberedelserna. Det roliga är ju att sätta upp julljusstakarna och det andra som hör julen till.
Måste bara visa en bild på Samuel.....vår söta lilla tomte...endast 1 år....Huga vad tiden går fort!!!



Ha en mysig lördag!
Kram

fredag 12 november 2010

Nya kuddar....

Hämtade ut mitt efterlängtade paket från HM idag......där fanns bla 2 nya kuddfodral som jag beställt! Me like..:-)!

Linnekuddar från HM och svart/vitrutig kudde från IKEA.


Ikväll ska vi fredagsmysa med räkor och vin! Supergott och sååå behändigt...bara hälla upp i en skål och njuta!!

Önskar er alla en sköööön fredagskväll!!
Kram

Frid i vårt hus....




Såååå underbart med fredagsmorgon!! Samuel och jag har ätit långfrukost och bara myst! Går fortfarande runt i pyjamas....kan ju göra det idag utan att riskera att det dräller in några hantverkare som ska greja i badrummet......Badrummet ja.....ja det är ju nästan klart.....vi ska bara få upp lite smådetaljer sedan ska jag visa er hur det blev...Men vi är sååå nöjda!!!

Ha det så bra så länge!!
Kram

torsdag 11 november 2010

Nyfrissad....



Har varit hos frissan idag! Gud vad skönt att få bort de tunna, torra testarna! Håret känns genast mycket tjockare och friskare! Tycker att det är så fint med långt hår och skulle gärna vilja ha det, men så fort håret har nått en viss längd så ser det inte klokt ut!
Kan förstås bero på att jag misshandlat mitt hår i alla år med hemmagjorda slingor och hårfärg om vartannat....Men nu har jag heligt och dyrt lovat "min" frissa att INTE exprimentera själv....:-)


Så var det torsdagskväll igen....Härligt!!
Nu ska jag slänga mig i soffan, kolla på tv och bara slappa!!
Jättekram!!

onsdag 10 november 2010

Fisk på matsedeln....

Idag blev det fiskgratäng med broccoli till middag. Uppskattad av alla utom Samuel som var aldeles för trött.
Recept:
Smörj en form och lägg ner bitar av 600 g tinade sej-eller torskfileer. Smaksätt med salt, peppar och droppar av citron. Sätt in fisken i ugnen på ca 200 grader i ca 10 minuter. Smält 2 msk margarin och rör ner 2,5 msk vetemjöl och häll i 3 dl mellangrädde. Smula ner en fiskbuljongtärning och smaksätt med lite salt och peppar. Lägg ner 2 dl broccolibuketter och låt det puttra i några minuter tills såsen tjocknat. Ta ut fisken från ugnen. Häll broccolisåsen över och ställ in i ugnen igen, under grill, i ca 3-4 minuter tills det blivit lite yta på gratängen. Servera med kokt potatis.
Tips: Eftersom att vi älskar broccoli så brukar jag sjuda upp lite extra som jag också blandar i såsen.

Smaklig måltid!

Nu ska jag titta och njuta av Per Mobergs matprogram som visst redan har börjat....Är en upplevelse både att se vad han lagar för gott och hur han kastar runt allt.....-)! Skulle verkligen inte vilja städa köket efter honom!!!

Kram på er!

Och vinnaren är......

Har nu haft mitt 1000-besök här på bloggen!! Är lika spännande varje dag att se hur många som har besökt mig! Tack för att ni tittar in här....:-)!!




Så till tävlingen om de Bohusländska revlingarna.....har dragit lott och vinnaren är.............



.......Eva S!! Grattis till dig!!!

PS! Om det är någon som är intresserad så stickar jag revlingar mot beställning. Ett par kostar 150,- + frakt.


Är hemma med en sjuk Samuel igen....Fick vi för att vi trodde att astman blivit bättre...:-(! Har pumpat i honom medicin, i stort sett, varannan timma hela natten. Han är något bättre nu och ligger i soffan och tittar på tv. Så idag blir det en väldigt lugn dag här på Laduvägen!!

Kram

måndag 8 november 2010

Äntligen....

Har jag fått köpt mina första hyacinter!! Inte alla butiker som har fått in några ännu, men Blomsteraffären i Sandared hade en variant som heter Hyacint Multiflora med vita blommor. Blir fler blomstänglar ur varje lök, inte lika stora som de vanliga men mycket mer långlivade.
Myyyysigt!!!



Kramiz på er!

söndag 7 november 2010

På menyn....

Ikväll blev det en superenkel och snabb tacogratäng till middag.



Häll en påse tacochips i en smord ugnsform. Stek köttfärs, blanda i 2 påsar tacokrydda + en burk tacosås. Häll detta över chipsen och strö sedan rikligt med riven ost över. In i ugnen i 225 grader i ca 15 minuter.
Servera med sallad. Mums!


Ha en fortsatt mysig söndag.
Kram

Underbara söndag....

Vilket väder!!! Kallt och friskt och otroligt vackert!! Tyvärr är jag nu en sådan människa som inte kan strunta i alla måsten och gå ut och njuta....Inte när jag VILL städa!! Ok om det var en "vanlig" veckostädning men vi talar om GROVSTÄDNING!!

Så jag är inne och röjer medan resten av familjen är ute...Helt självvalt av mig!! Bjuder på lite bilder från förra året vid den här tiden.....Visst är det vackert!!










Ha det så gott!
Kram

lördag 6 november 2010

Tänd ett ljus....

Tittar in som hastigast för att önska er en fortsatt mysig kväll! Vi har städat och fixat precis hela dagen....men vi är inte helt klara så det blir till att fortsätta i morgon.

Har inte varit på kyrkogården och tänt ljus idag men har tänt ljus här hemma, både ute och inne, för att hedra alla nära och kära vi har förlorat....



Jättekram till er alla!!

Ändrade planer....

Blir ingen barnpassning i helgen....-(! Både Emina och Leah har haft feber så Ida och Tomas flyttade fram hotellnatten 3 veckor.
Så idag är det operation STÄDNING som gäller! Hela huset ska få sig en rejäl omgång! Hyllor och annat ska in i badrummet, tomkartonger ska slängas....fönster ska tvättas.....Ja ni hör.....hela dagen är räddad...:-)

Måste bara visa det fina zinkhuset jag köpte igår....Så mysigt när det lyser ur alla fönster!!
Vi hörs senare!!
Kramelikram



fredag 5 november 2010

Har fått dille....

på virkade blommor! Här är min första.....



Perfekt att använda rester av nystan som alltid blir över och som bara blir liggandes.....man kan blanda olika färger och kvaliteter för att få fram effekter..... Har beställt lite olika pärlor från Panduro som jag kan dekorera dem med. Att virka blommorna är inte alls svårt.

Ingen sovmorgon idag heller....trots att det är min lediga dag....Rörläggaren kom vid 8.00 och eftersom att min käre make sa att vattnet skulle stängas av så gick vi upp med tuppen och duschade och hade bunkrat upp med kannor och hinkar med vatten.....Klockan är nu lite över 10 och NU stängs vattnet av...:.-)

Kramiz

torsdag 4 november 2010

Ikväll har vi firat....

Tomas, min svärson, som fyllde 30 förra fredagen. Vi åt våfflor med grädde, sylt och glass....Jättegott!
Fredrik och Jennie var också med...Jennie är så fin med sin mage....Nu är det inte långt kvar innan deras bebis kommer....och jag blir farmor....-)!

På tal om det så kommer huset att vara "fullt" av barnbarn i helgen. Ida och Tomas ska iväg och bo på hotell så deras små godingar ska komma hit och sova över...Samuel tycker att det ska bli såååå kul..:-) Ska bli jättemysigt att få rå om dem!

Kram!

onsdag 3 november 2010

Fika tajm....

Snart är min mamma här och då ska vi fika med det här...... Tyvärr blev muffinsen lite kladdiga så vi får nog äta dem ur formarna....Men smakar gott gör dem som tur är..... Samuel har smakat och godkänt....-)





Just nu är elektrikern här och kopplar in handdukstorken och lamporna.....I morgon kommer rörläggaren för att dra nya rör och sätta upp duschblandare och toastol.....Sedan är det vår tur att greja där inne med lite smått och gott.....Så snart är det ÄNTLIGEN dax att inviga duschen...:-)

Vi hörs!
Kram

Hejsan alla!

Är hemma med Samuel idag också. Han var riktigt risig igår och behövde medicin var 4:e timma. Igår kväll när han skulle lägga sig var han riktigt tät så vi förberedde oss på en tuff natt....men så blev det inte som tur var. Samuel sov lugnt och vaknade pigg och var inte alls så tät som igår. Så i morgon blir det eventuellt dagis, om han inte blir sämre under dagen förstås.

Ska strax baka lite muffins. Min mamma kommer på fika i efermiddag ...:-)

Ha det så bra så länge!

tisdag 2 november 2010

Saffrans Biscotti...

Har bakat lite biscotti idag smaksatta med saffran.....Är jättegoda! Gjorde dem förra julen och de gick åt som smör i solsken....-)! Här är receptet:

100 g smör
1 g saffran
2 st ägg
1,5 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 dl skållad och grovt hackad mandel
råsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smör tillsammans med saffran, häll över i en bunke och rör ner äggen.
3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i bunken.
4. Arbeta ihop till en smidig deg.
5. Forma 3 längder och lägg på plåt. Strö lite råsocker över.
6. Grädda mitt i ugnen i ca 25 min. Ta ut plåten och sänk värmen till 125 grader.
7. Skär längderna lite på snedden i ca 1 cm tjocka skivor och lägg åter på plåten.
8. Torka i ugnen i ca 10 min. Stäng sedan av ugnen och låt skorporna stå och torka i eftervärmen tills ugnen har kallnat. 







Litet inredningstips.

Varför inte hänga upp favoritreceptet som en tavla på väggen! Motivet kan lätt bytas ut allt efter säsong. Just nu är det mitt pepparkaksrecept som gäller...:-)





God morgon på er!

Är hemma med Samuel idag....han är förkyld och har ont av sin astma. Förra veckan var vi på astmamottagningen som jag skrev och då bestämdes det att vi skulle testa och sluta med hans mediciner ett tag....Gick ju så där.....så idag är det full styrka av allt igen som gäller tills det värsta har lagt sig!

Idag blir det som ni förstår en lugn dag....Samuel och jag ska mysa i soffan och kolla på film....tänkte passa på och handarbeta lite...kanske baka något....vi får se...




Ni har väl inte missat min lilla tävling? Ni kan vinna ett par sk. Bohusländska revlingar om ni lämnar en kommentar under just det inlägget. När jag har haft 1000 besök kommer jag att dra lott.....Lycka till!

måndag 1 november 2010

Thinking of you.....


Ikväll kom Marica ut och åt med oss....Jättemysigt! Marica är min näst yngsta dotter som flyttade hemifrån för ca 2 månader sedan. Känns jättekonstigt att inte ha den dagliga kontakten om det så bara var med ett sms.....Men Marica trivs jättebra i sin lägenhet tillsammans med sina 2 söta kattungar så allt är som det ska vara.....Man har ju trots allt bara sina barn till låns.....!


Min "lilla" Marica på hennes bal i somras! Var så vacker i sin klänning!

Ska snart hoppa i säng och läsa Paganinikontraktet med Kepler. Det är deras andra roman och den är precis lika spännande som den första: Hypnotisören var.

Kramiz