fredag 16 september 2011

Ljusstakar.

Fick iden till dessa ljusstakar, först av min chef som liksom jag oxå älskar den lantliga stilen och sedan på en bild i en av mina Jeanne d´Arc Living och bestämde mig då för att försöka hitta materialet till ett par liknande.




Har i min tidigare rensningsiver slängt alla mina "gamla" ljusstakar (hjärnsläpp) och har letat efter att par passande på loppisar jag varit på, men hittade inga som jag gillade.




Så det fick bli ett besök i blomsteraffären och där fanns dem såklart...och inte var de särskilt dyra heller...:-)

Hittade på loppisen skålar av pressglas för en femma styck som jag limmade fast med superlim ovanpå ljusstakarna (sitter som berget) och dekorerade blockljusen med en böntext från 1904!!




Många kanske förfäras av tanken på att jag river ut ark från så gamla biblar men dessa låg faktiskt löst hopvikta i en av biblarna så båda två är fortfarande helt intakta..:-) och jag ska ärligt erkänna att det tar emot att ens försiktigt riva loss sidor i dem, så de lär nog få ligga i hyllan som prydnad.

Som ni ser så är dessa fotade på min favoritplats i hemmet, som det mesta annat! Jag har dem egentligen på matsalsbordet i vardagsrummet men det är alltför "färgglatt" där inne med terracottafärgade tapeter och ekmöbler så de kom inte riktigt till sin rätt där..:-)!

Ha en riktigt mysig fredag och njut av denna vackra höstdag!!
Kram

11 kommentarer:

Anette sa...

Hejsan!
Jättefina dina stakar blev ,fint när du limma fast små pressglas:)
Ha en härlig Fredag.
Kramen Anette

Vardag och flärd sa...

Åh, vilka snygga ljusstakar du fixat med ljus och fint bönblad! Du har så fint på din bänk.
Ha en härlig helg!
Kram Eva

mariaikos sa...

Jättesnygga ljusstakar !
Visst kan man få bra idéer från inredningstidningar- / böcker och bloggar så klart .
Kram ♥

Anonym sa...

Fasen vad snygga de blev, dina ljusstakar!! Såna vill jag oxå ha! Ha en go helg! Kram Annicka

♥ Carina ♥ sa...

Åh så fint det blev :)
Önskar dig en trevlig kväll!
Kram

Anonym sa...

Åh så fina ljusstakarna blev;) Jättebra pyssel ju...

Ha en skön fredagskväll/annie

Anonym sa...

Hej på dig vännen!
Så himla fina ljusstakar du har gjort...är impad...tror nog att du är en liten übermensch ändå! Ha en fin helg!

Kram
Malin

Fröken Tindra sa...

Vilka fina ljusstakar du fixat i ordning! Så´nt är ju kul.
Ha en skön helg!
Kram!

Cecilia sa...

Så fina ljusstakar du har gjort! Gillar skålarna av pressat glas du limmat fast - supersnyggt!
Ha en skön söndag!

Kram Cecilia

Anonym sa...

Men vilken originell idé med en böntext på ljuset! :-)

Mamma Mia.. sa...

Jag brukar scanna fina sidor och sen skriva ut, det blir jättefint!!