tisdag 8 november 2011

Ganska typiskt mig.....

Så har jag gjort det igen....INTE lyssnat på min kropp. Istället för att ta det lite lugnt i helgen så har båda jag och gubben "kört på" i hundra knyck. Straffar sig så klart så nu är jag hemma igen med feber och huvudvärk.

Kände mig lite piggare i helgen och med tanke på allt som skulle göras i Samuels rum så kunde jag bara inte sitta still.....



I söndags satte jag glögg......Har blivit lite av en tradition precis som alla andra mysiga förberedelser inför jul.

Recept:
5 liter svagdricka
1 pkt jäst
5 skalade och skivade potatisar
1 påse kardemummakärnor
1 påse hela nejlikor
1 kanelstång
1 bit hel ingefära
1/2 kg russin
2 1/2 kg socker

Blanda allt i en 10-liters hink, täck med plastfolie som du gör små hål i. Ställ sedan hinken (rumstemperatur) och låt den stå i lugn och ro i minst 3 veckor. Sedan är det bara att sila och hälla upp på väl rengjorda flaskor.




Blir väldigt god och är en uppskattade gåva till våra föräldrar ihop med lite hemmagjorda pepparkakor och julgodis.

Nej, nu ska jag krypa in under filten i soffan och göra ingenting.

Kram

6 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad gott men egen glögg... så mysigt och måste vara mycket nyttigare än köpt (tänker på alla tillsatser och e-nummer) Eller?

Ja ja i vilket fall ser det godare ut;)

Kom gärna in till oss och hjälp oss sprida vårt namn och samtidigt vara med i en utlottning;)

Önskar dig en skön kväll under filten

Miruschka sa...

Nu ligger du stilla i soffan och RÖR DIG INTE i onödan så du blir frisk;)!!!!!!
Krya på dig-kram♥

Elsa och Helena sa...

Glögg och pepparkakor...mmmmm så gott! Ja snart är det första advent, tiden rusar fram:) Kram Helena

Vardag och flärd sa...

Att du aldrig lär dig! fniss! Ligg nu ner till du blir frisk!!
Den glöggen gör jag också till varje jul och den är supergod, dunderglögg kallas den här.
Kram Eva

mariaikos sa...

Nu har du varit alldeles för aktiv .
Ta det lugnt ♥
Du som brukar sticka mycket , har du någon gång köpt ett ullgarn som måste tvättas innan man kan sticka med det ??
Kram ♥

Vintage House sa...

Hej
Så underbart gott med egen glögg.
hoppas att du känner dig bättre...
kram
sandra