söndag 13 januari 2019

Att övervintra Pelargoner.....

DET är väl ändå ett hopp om våren.....Ja vet att det är ett tag kvar och här nere i Västergötland så har vintern knappt börjat.....Men i alla fall.....



Försöker att ta hand om mina Pelargoner så gott det går över vinterperioden och hemma i huset har vi ett förråd där jag ställer dem....Men i stugan som är så liten har vi fått göra på annat sätt.....




För att det ska vara praktiskt möjligt och snyggt så klart köpte jag två blomsterlådor av zink som får plats på hyllan under blomsterbänkarna. Grundade med plast och satte varje Pelargon i en egen kruka och så ner i lådan.




Verkar som att de trivs rätt bra där de står.....När vi inte är i stugan sänker vi värmen till ca 10 grader  och drar ner rullgardinerna så det blir helt mörkt här inne.




Vattnar dem när vi är här, men bara lite......tänker att det är bra att de får vila.....Till våren ska ska jag ge dem näring och ställa ut lådorna på vår inglasade altan ......Får jag dem alla att överleva så jag inte behöver köpa en endaste Pelargon till sommaren och det är mitt mål....:-) Kram💚



5 kommentarer:

Christina Mari sa...

Så fint. Jeg har også tatt hand om mine sommerblomster.
De står nede i kjelleren.
Klar til å flyttes opp når våren nærmere seg. Men dog enda noen måneder kvar.
Ha en fin søndag .
Klem Christina

Hem och Lycka sa...

Så fint och praktiskt! Jag lät mina pelargoner stå kvar i fönstren i vinter så nu är de långa och rangliga. Tror du jag ska klippa ner dem eller bara sätta om dem i ny jord och låta dem vara?

kram

HWIT BLOGG sa...

Så smart! Bra tips och jag fick en otrolig längtan efter pelargoner nu...
Ha en fortsatt härlig vecka!
KRAM Titti

Hemma hos Märtha sa...

Hej!
Tack för era kommentarer....-) Blir så glad att någon tittar in här! Angående långa rangliga stjälkar....Ja jag tror att det är bra att klippa ner dem rätt kraftigt och sen, om en månad, ställa dem i fönster så de får dagsljus, vattna med lite näring....Så tänker jag göra med mina som jag har hemma i huset....de är inte alls så fina som de jag har i stugan.....Tror att det ska funka..:-)
Kram

Hem och Lycka sa...

Tack för tipset! kram