onsdag 22 december 2010

Pepparkakskola...

Höll på till sent igår kväll med julgodis....Gjorde pepparkakskola och lite mintkyssar...!




Pepparkakskolan blev jättegod men jag höll på att få ett hysteriskt sammanbrott när jag skulle förpacka den i folie och dekorera med silverstjärna...(så där fint som det alltid ser ut i recepten)....Tack vare att man måste hälla ut kolan på en oljad form för att svalna så var det ett inte lätt att få till det snyggt!! Stjärnorna fastande på alla andra ställen än där jag ville ha dem.... Till slut gav jag upp och förpackade dem i smörgåspapper istället ...:-)

Recept:
1 dl ljus sirap
3 dl strösocker
2 dl vispgrädde
100 gr smör
1 tsk vaniljsocker
2 tsk pepparkakskrydda

Smält smöret i en tjockbottnad gryta. Rör ner grädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt detta koka utan lock i 15-30 min. Rör om då och då. Gör ett kulprov för att se att kolan är klar. Rör sedan ner pepparkakskryddan. Häll upp kolan på en oljad plåt och låt den kallna. Klipp sedan upp i lagom stora bitar och slå in i smörpapper. Förvara kallt.
OBS! Kulprov: ta lite kolasmet på en tesked, doppa ner i ett glas kallt vatten. Stelnar smeten så att du kan forma en lite kula av den så är kolan klar.

Kram

2 kommentarer:

eva s sa...

du pysslar och donar....:)
ha en rikgtigt bra julhelg, du och din familj
kram
eva

Hemma hos Märtha sa...

Hej Eva!!
Ha en riktigt skön jul du oxå!!
Kram