tisdag 25 januari 2011

Sommarkavalkad!!

Är så trött på vinter och kyla, ishala gator och slask...Jag vet att det är idiotiskt med tanke på att vi "bara" är i mitten av Januari....suck!
Men när det är som värst brukar jag titta tillbaka på lite sommar och semesterbilder och genast känns det lite bättre!
Så håll till godo för här bjuder jag på lite bilder från vår UNDERBARA resa till Rhodos förra sommaren!

Kram


Blekast runt poolen..:-) Första morgonen.

Utsikt från vårt hotellrum.

Vår lille badpojke.


HAVET!!!!!




Utflykt till gamla Rhodos stad....VÄLDIGT varmt!!

Väldigt törstiga..:-)

Citrusträd växte det lite varstans, bla runt  lekplatsen.

Mycket glass blev det.


Rhodos by night.


Exotiska växter.


4 partytjejer.

måndag 24 januari 2011

Favorit i repris...



Ikväll åt vi en av mina absoluta favoriträtter....Pasta och kycklingssallad! Har visat bilder tidigare men den är väl värd att visa igen.
Koka pasta, spola i kallt vatten och häll i lite olivolja så att det inte klibbar ihop. Blanda i bitar av grillad kyckling, gurka, tomat, oliver, avokado, soltorkade tomater, spenat. Häll i en burk med pesto och blanda väl. Bryt fetaost i bitar och strö över. Såååå gott och ganska nyttigt!


Samuel öser in....:-)

Har gjort egna stickmarkörer! Använde mig av fiskelina och lite olika pärlor och de blev ganska ok. 
Man använder markörer när man stickar för att markera tex vartifrån man ska mäta. Oftast knyter man en tråd i en annan färg runt just den maskan men det blir ju lite roligare/finare med dessa.







Ska se om de funkar nu när jag ska sticka andra framstycket på min omlottkofta.... de får ju inte vara för tunga eller fastna i garnet.....Blir till att testa!




Går sakta men säkert framåt med koftan...har varit så trött på kvällarna så jag somnat med sticket i händerna...:-)!

Ha det gott!
Kram

söndag 23 januari 2011

Villa upp och ner.....



Så ser det ut här just nu...Vi var på IKEA igår och köpte byrå, skrivbord och lite annat smått och gott till Rebeckas rum....och lite mer ljus till mig......:-)
Så nu ligger det delar av byrån och skrivbordet lite överallt i väntan på att skruvas ihop....Ska visa lite bilder när det är klart!

Kram

fredag 21 januari 2011

Ny new me....

Är totalt avslappnad och masserad...:-) Det var verkligen underbart!! Var ju som sagt första gången men ABSOLUT inte sista! Varför i hela världen har jag inte gjort detta tidigare???
Divya Spa och Wellnes ligger ute i Målsryd en bit utanför Borås och ser kanske inte så märkvärdigt ut från utsidan men insidan är desto mysigare! Varma färger, kuddar, tända orientaliska ljuslyktor och överallt hörde man musik.....lugn, suggestiv.....!
Fick helkroppsmassage i 50 minuter....hon tog i riktigt på djupet och löste säkert upp en del knutor ....Sedan var det ansiktets tur...först rengöring och sedan massage...Guuuuud så skönt!!!
Kan varmt rekomederas och det finns massor av olika behandlingar att välja på!!

Nu ska jag försöka ta min nymasserade, sega kropp och städa upp lite....Min mamma och syster kommer på fika snart så jag har lite att fixa med....!!

Vi hörs!
Kram

torsdag 20 januari 2011

Torsdagskväll....

Idag har jag varit och fixat håret...behövdes verkligen!! Har toppat och klippt upp det lite och gjort slingor...Är jättenöjd!! Faktiskt första gången, tror jag, som jag inte åker hem och stylar om frisyren!

Visst är det skönt att få pyssla om sig själv ibland....och i morgon blir det mer! Då ska jag åka hit!!
Blir spännande för jag har inte varit på något Spa tidigare...har inte blivit av...men nu har jag bokat en helkroppsmassage och en ansiktsbehandling/massage.....Kommer nog att vara härligt avslappnad i morgon kväll...:-)

Nu ska jag sätta mig och kolla lite handboll ihop med maken och luta mig mot kuddarna....:-)

Ha en bra kväll!
Kram

tisdag 18 januari 2011

Snacka om överraskning....

Mina underbara svärföräldrar!


Jag har världens absolut mysigaste svärföräldrar!! De är de mest jordnära, coola och snällaste människor jag känner och de har verkligen vett på att njuta av livet....smått som stort!!
De reser en hel del, åker motorcykel (en riktig glidarhoj) och mycket av somrarna tillbringar de i sin stuga som ligger helt underbart fritt med skogen runt omkring....en skog som är full av bär och svamp och som Else kan på sina 10 fingrar.

 I söndags var vi så hemma hos dem för att, lite i förskott,  fira Bosses pappa som blir 74 idag!

                                      GRATTIS UNO!!!

Vi åt otroligt gott, drack gott och hade det mysigt! Uno fick öppna sina presenter och sedan fick vi världens överraskning.....
De vill bjuda med oss: barn och barnbarn på en veckas semester till Kanarieöarna nästa år när Uno fyller jämt!!!!! Wow!! Underbart! Något vi verkligen ser fram emot!!! Känns väldigt skönt att tänka på när man ser snön utanför fönstret...:-)

Ha en skön kväll!
Kramiz

måndag 17 januari 2011

Mys i soffan....



För ett tag sedan hittade jag nya kuddar till soffan på på ICA Maxi av alla ställen!! Inte alls dyra så jag kunde inte låta bli att investera i 2 st....de är av grå ull med vita broderade blommor! Händer allt som oftast att jag nickar till i soffan och då är det skönt med många kuddar att luta sig emot...:-)!!




Ikväll blir det att försöka skrapa bort färg från glasrutorna i skåpet. Har fått en mackapär av Bosse och jag har provskrapat lite och det verkar funka!!

Men jag ska inte greja bort hela kvällen.....Bosse är på galej ikväll så jag tänker krypa upp i soffan och kolla tjejfilm...:-)!

Ha en härlig måndagskväll!!
Kramelikram

lördag 15 januari 2011

Målarprojekt nr.1

Hej på er! Här målas det för fullt idag. Bosse och Samuel har åkt iväg på lite killmys så att jag får vara helt ensam med mina penslar.....Har grundat hela skåpet + hyllplanen och målat med den "riktiga" färgen 1 gång. Nu ska skåpet torka lite innan jag ger mig på det igen!!




Tror att skåpet kommer att bli fint när det är klart men jag kommer nog att få skrapa färg från glaset till döddagar! Hade tänkt sätta maskeringstejp i kanterna men Bosse tyckte att det var onödigt och omständligt...sa att det är bättre att skrapa när man målat klart....och trots att jag målat försiktigt så har det kommit en hel del färg på glaset...tyvärr...!!!




Men jag testar på själva skåpet, så får jag se hur jag gör med dörrarna som nästan bara består av glaspartier....Kanske är smartare att maskera först.....

Nej nu är det dags att fortsätta!!
Önskar er alla en mysig lördag!!!
Kram

fredag 14 januari 2011

Omlottkofta....



Här är förra sommarens projekt.....som jag ska ta tag i nu igen. Brukar sticka när vi åker längre sträckor som tex på semestern så denna somriga omlottkofta har bla stickat mig till Öland och tillbaks....Perfekt sysselsättning när man "bara" sitter i bilen....Skulle bli galen av rastlöshet annars! Tröjan stickas i ett enda stycke i underbart mjukt Kid Silk-garn på rundstickor nr 4 1/2. 





Här syns färgen bäst.



Jag hade inte motivation att sticka färdigt den inför höst och vinter, men nu när vårkänslorna börja spira så känns det högaktuellt igen.

Nu ska jag fixa lite semlor till fikat...:-)

Kramiz

Underbara fredag!!!



Bästa dagen i veckan...ja jag vet att jag sagt det förrut...:-)!  Så skönt att få sova lite längre och äta frukost i lugn och ro och hinna läsa tidningen. Värt varenda krona!!




Måste tipsa om ett otroligt gott knäckebröd: Wilmas knäckebröd som är ett ekologiskt knäckebröd bakat på surdeg med lite havssalt....sååå gott!! Finns i flera varianter och smaker, bla som knäckepinnar som är gott att ha till soppa.





Nu ska jag ta tag i livet! Ska röja lite och träna....i eftermiddag kommer Fredrik, Jennie och lille Gabriel på
fika....Då ska jag snusa på bebis...:-)

Vi hörs!
Kram

torsdag 13 januari 2011

Hej allihop!!




I headern står det att min blogg ska handla om Familj, Inredning och Handarbete!! Så värst mycket handarbete har det väl inte blivit...typ inget....ja förutom de bohusländska revlingarna då!
Det ska det allt bli ändring på nu!


Har alltid älskat handarbete av alla de slag och har genom åren stickat mycket till både barnen och mig. Har virkat dukar och gardinspetsar och var till och med medlem i Atelje Margarethas broderiklubb ett tag där jag fick hem allehanda broderier. En del broderade jag med liv och lust och tungan rätt i mun, andra ligger fortfarande lite påbörjade i väntan på att bli färdiga.


Har massor av garn i olka färger och kvaliteter, stickor och virknålar i alla möjliga storlekar så det är bara att börja! Har i och för sig stickat en del i höst....just bohusländska revlingar men det skulle bli lite tjatigt om jag visar bilder på samma sak hela tiden.


Har lagt till några finfina handarbetsbloggar som jag har varit inne och tittat på för att få inspiration och motivation. Förhoppningsvis kanske jag också kan bidra lite med det i framtiden!
So keep on knitting girls!

Kram











tisdag 11 januari 2011

Födelsedag....




Blev inget inlägg igår för vi "firade" min födelsedag lite grand...:-) Nu för tiden är det egentligen inget att fira men visst får jag erkänna att jag blir glad över alla gratulationer. Vissa år blir man mer grattad än andra trots att man inte ens fyller jämt.....och så var det igår!!
Fick en jättefin bukett med vita tulpaner, vit ranunkel och brudslöja av Bosse...present kommer visst senare.....spännande...:-)






Ikväll blir det lite fortsatt målning av vitrinskåpet....kommer att ta tid med tanke på all spröjs!!

Ha det så bra!
Kram

söndag 9 januari 2011

Gammalt blir som nytt.....

Idag ska jag börja grundmåla detta vitrinskåp som vi tidigare hade i köket med porslin i.
Nu står det i vårt sovrum och ska göras om till ett linneskåp. Jag ska måla det vitt, byta ut träknopparna till knoppar i porslin och sätta ett tunt vitt voiletyg på insidan....tror att det kan bli fint! Ska visa resultatet när jag är klar.






Tycker att det är roligt att göra om befintliga möbler.......att hitta andra användningsområden för dem istället för att slänga och köpa nytt!





Jag målade tex om vår träfärgade köpmansdisk med vit färg, bytte ut handtagen till svarta rejäla i smide...Nu står den i köket istället fylld med allehanda ting....och vi är jättenöjda!


Ha en skön söndag!
Kram

lördag 8 januari 2011

Klart.....

Nu är trägolvet på plats....:-)!


I morgon ska Bosse sätta dit kvartstav i ek precis i kanten mellan golv och list, byta ut kontakterna, sätta dit elementet......sedan är det klart att flytta in!! Vilken skillnad!!!

Detta har från början varit ett rum med förvaringshyllor fulla med allehanda "bråte" såsom dynor, krukor, blomsterjord och annat...ett rum där man kunde hänga tvätten på tork osv.....Alltså ett bra-att-ha-rum!!

När jag flyttade in med mina hemmavarande barn, 4 st i varierande åldrar, gjorde vi om det till ett sovrum men pga tidsbrist målade vi "bara" både väggar och golv. Nu kände vi att det var dags att rusta upp rummet en gång för alla....och nu är vi på god väg!!


Blev lite semlor till fikat tidigare idag....Gjorde samma grunddeg som till lussesnurrorna men utan saffran så klart. Blev jättegoda!








Nu tar vi kväll med lite hämtpizza och ett glas rött!
Ha en fortsatt skön lördag!
Kram

Hej hopp....

Här sågas det och bankas för fullt!! Bosse och hans bror Jan lägger golvet i Rebeckas rum och det blir så fiiiiiint!! Äntligen börjar det se ut som ett riktigt rum och inte bara ett förråd. Ska bli så roligt att få inreda det ihop med Rebecka.....







Själv har jag stått för kökstjänstgöringen....sett till att alla, karlar som barn, får mat i magen.....Vi ska strax fika lite med aldeles nybakta semlor.....mmmmmmmm.......!!

Vi hörs senare!!

Kram

fredag 7 januari 2011

Hejsan...

Tittar in som snabbast för att säga HEJ!! Ska snart rusa till affären och handla lite mat för kvällen. Min dotter Camilla och hennes pojkvän David kommer hit ikväll och fredagsmyser med oss.
Camilla fyller för övrigt 24 idag...GRATTIS PÅ DIG GUMMAN!



Vi ska bjuda på lite grekisk lasagne och till dessert chokladpudding med vispad grädde...mums!

Önskar er en hääääärlig fredag!!
Kram

torsdag 6 januari 2011

Pizza på julskinka...



Ikväll blev det pizza på det som var kvar av julskinkan. Gjorde egen pizzadeg på vanligt sconesrecept:

100g margarin
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 dl filmjölk

Smält margarin lite lätt, blanda i mjöl, bakpulver och salt och rör ihop. Häll i filmjölken och knåda snabbt ihop till en deg. Ska vara lite kletig.
Kavla ut degen på bakplåtspapper. Vik upp kanterna lite och nagga kanten med gaffel.
Bred ut tomatpure eller ketchup och häll på lite pizzakrydda. Lägg på strimlad julskinka, champinjoner, oliver, riven ost och mozzarella. Grädda i 225 grader ca 15 min. Blir jättegott!




Nu tar vi kväll!!
Ha det så gott!
Kram

Diamonds are a girls best friend.....



Ja eller inte bara diamanter förresten....Gillar alla mina smycken....roligt att variera beroende på vad man har för kläder på sig.....




Här är det målning som gäller idag....Bosse har målat klart väggarna i Rebeckas rum...bara listerna kvar. På lördag ska vi lägga trägolvet så att Rebecka kan flytta in så smått på söndag....Då kan vi bocka av det projektet också!

Kramiz

onsdag 5 januari 2011

Fikapaus....



Gott med blåbärspaj med lite halvtinad vaniljglass...:-)!!





Nej nu får jag fortsätta fixa undan julen...!!

Kram

Goddagens...

Här röjs julen ut med buller och bång! Hade tänkt spara gardinerna och lamporna i fönstret men när jag kom igång kunde inget hejda mig...:-)!





Så nu är det lite vårigt...... i alla fall inne hos oss....Det enda av julen som är kvar är adventsljusstaken med de tjocka spetsljusen....den måste jag bara ha kvar tills ljusen brunnit ner....annars är allt nerpackat.






Samuel har frågat efter blåbärspaj hela vintern så det får det bli till fika idag....Inga mer lussesnurror eller pepparkakor!!




Vi ses!!

tisdag 4 januari 2011

Vårkänslor......



Det får jag när jag köper årets första tulpaner!!Så skönt att plocka bort de överblommade hyacinterna nu och sätta en vas med krispiga tulpaner på bordet istället! Kunde inte motstå att köpa 2 buketter på ICA idag!




Hyacinterna hamnade i en papperspåse för utplantering till våren.

Idag var det sista arbetsdagen den här veckan....Så underbart skönt att få några dagar ledigt till innan allt kör igång på allvar!

Ha en mysig tisdagskväll!
Kram

söndag 2 januari 2011

Julgransplundring......

Hej på er! Igår börjde jag plocka bort lite av julen....ska ta det lite allt eftersom för vissa saker vill jag ha kvar lite längre, som ljusstakarna i fönstret.
Men granen rök igår.....Plockade ur all pynt och vek ihop grenarna och stoppade ner den i lådan igen....Helt ärligt får det nog ändå bli en riktig gran till nästa jul för i år kändes det väldigt plastigt med plastgran...:-)




Så nu har korgen som varit granfot fått flytta in till sovrummet istället....perfekt till extrakuddarna.




Har ju som tur är en liten äkta gran och den gör jag mig inte av med....den ställer jag ut på vår altan vår-sommar och höst för att ta in den någon gång i november.

Så jag plockade ur de röda tyghjärtarna och hängde i små plastkristaller istället. Hittade ett gammalt halsband som jag offrade...:-) Så nu kan den få stå inne i någon/några månader till.




I eftermidag blir det kalas hos syrran. Hennes äldsta son blev 11 år igår....ser fram emot lite gott fika..:-)

Kram

lördag 1 januari 2011

God fortsättning alla!!

Fina nyårsklänningen!




Vi hade det jättemysigt igår kväll ihop med Anders, Lena och Viktoria!!
God mat, gott vin och goda vänner....kan det bli bättre!!
Samuel som vanligtvis är fruktansvärt kvällstrött höll sig vaken ända till 12-slaget för att få vara med och skjuta upp lite raketer....eller rättare sagt titta på när Anders och Bosse sköt iväg dem!


Så var det 2011!! Ett nytt år med nya förväntningar och nya löften......Har ni några nyårslöften förresten?
Jag har lovat mig själv att vara lite snällare mot mig själv.....tillåta mig själv lite mer tid till sådant som bara JAG vill göra....ingen har hindrat mig från detta tidigare heller utom jag själv....Är nog typskt kvinnligt kanske...:-)!!

Ha nu en fortsatt skön nyårsdag!!
Kram