söndag 17 april 2011

Idag har vi strålande sol och riktigt skön värme! Helt plötsligt är alla grannar ute och tvättar sina bilar och pysslar i trädgårdarna.....Härligt....Äntligen!!

Igår kväll var våra vänner, Anders och Lena med deras dotter Victoria här!
De hade med sig en så otroligt vacker bukett med blommor till oss......med nät runtom.....som ett fågelnäste.... !






Var en mysig kväll som alltid när vi träffas med god mat, vin och massa prat och skratt!
Lite planering inför påskhelgen blev det oxå...:-)





Nu ska jag ut i solen igen...Man får allt passa på!!

Vi kanske hörs senare!
Kram

fredag 15 april 2011

Sådd...

Har sått lite frön i mina miniväxthus: Lavendel och smultron i en och paprika och chilipeppar i den andra. Hoppas nu att det kommer upp något...:-)
Har även köpt tomatfrön men dessa ska jag så direkt i en kruka isället.




Tycker att det är så svårt att välja när man står där vid fröhyllan i butiken.....finns ju så ofantligt mycket roligt att välja på! Mycket kan man ju också så direkt i landet, som sallad, morötter och ärtor.



I vår ska vi ta ändra om i trädgården....bla "ta bort" trädgårdslandet och plantera i pallkragar istället. Tycker att det är så snyggt med pallkragar och det ser inte så "stökigt ut" som ett trädgårdsland....i alla fal inte som vårt..:-)



Har köpt några trädgårdstidningar bla, Lantlivs och Drömhem&trädgårds specialtidningar....massor av bra tips i dem....men den som jag gillar bäst är Allt om Trädgård.




Där finns allt för nybörjaren=jag. Tex det här med växtföljd= att man inte ska plantera samma sak på samma plats flera år i rad. Helst ska det gå 4 år innan man planterar samma växt på samma ställe....detta för att minska risken för angrepp och skadesjukdomar.




Så nu vill jag ha 4 pallkragar så att jag kan alternera varje år. Ska även flytta våra bärbuskar och plantera lite nya......Massa kul..:-)

Ha en underbar fredag!
Kram

onsdag 13 april 2011

Lite påskpynt...

Här påskpyntas det inte så mycket nu för tiden! Annat var det för 20 år sedan när hela huset genomgick en påskförvandling.......!
Jag satte fjädrar (i alla regnbågens färger) i ris som jag placerade ut lite varstans i huset....





I köket hängde jag upp gulvita gardiner....alla ljus byttes ut till gula med allehanda ljusmanchetter dekorerade med kycklingar, fjädrar och små färgglada ägg.





Jag bakade påskfika och gjorde påskgodis....målade ägg med barnen....blåste ur ägg som jag sedan målade....






Jag köpte 5 st  pappersägg och klippte små tygbitar med min taggsax (alla hade taggsax på den tiden) av tyger som jag limmade på lite omlott som ett lapptäcke med ett brett sidenband att knyta ihop ägget......en färgnyans för varje barn....Dessa fyllde jag sedan med godis.

Herre Gud....att jag bara orkade....:-)

Nu pyntar jag med lite måtta....I år ska vi inte vara hemma på hela påsken....så det blev bara lite ris med söta hönor och ett silverfärgat ägg.




Ha en mysig kväll!
Kram

måndag 11 april 2011

Mera blommor.....

Idag stannade jag till vid Blomsterlandet igen och köpte lite mer växter.....






Kan inte få nog av dem nu när det börjar våras ute!!






Köpte även några plantor med kryddväxter: Rosmarin, Oregano, Timjan och Citronmeliss.





Planterade ner dem i en stor zinkbalja...perfekt att gå och repa lite när man behöver!

Älskar våren som den är nu...med all grönska och blomster.....!!! Underbart att komma hem från jobbet och bara vara....njuter!!!!

Ha en härlig måndag!!
Kram

söndag 10 april 2011

Award....-)

Har fått en jättefin award av gulliga Emma med bloggen Emmas vita drömmar....!! Tack så mycket...:-)!!!





Nu ska jag skicka den vidare till 5 andra bloggisar med mindre än 100 följare. Finns massor av fina bloggar som är värda en award som denna!! Jag väljer att skicka den vidare till följande:

Hemma hos Loppan
Vardag och flärd
Upp som en sol ner som en pannkaka
Marias Collage
Mariaikos

Önskar er alla en mysig söndagskväll!
Kram

Vår på trappan....

Igår hade vi underbart väder här....solen sken och det blåste inte alls lika mycket som i fredags...så vi vårröjde lite i trädgården. Maken sopade och tömde komposten....jag planterade blommorna jag köpt och tvättade fönstren. Härligt att äntligen kunna vara ute utan att frysa!! Man får så mycket energi och vill ta tag i allt!

Blev i alla fall lite vårfint på trappan....men den rostiga kronan får jag nog sätta någon annanstans... på en mindre zink kruka med någon buske eller kryddväxt....







Älskar mitt olivträd! Detta ska få flytta ut på altan när det blir lite varmare!



Idag blir det mer trädgårdsfixande....ska skura av utemöblerna så kanske vi kan ta den första riktiga fikan ute i eftermiddag...:-)

Ha en skön söndag i solen!!
Kram

fredag 8 april 2011

Fredagsgott....

Nu är huset fredagsstädat...skönt....och jag har handlat maten till ikväll och lite blommor som jag ska plantera i morgon. Tänkte gjort det idag men det blåser fortfarande så mycket så man tuggar sand så fort man kommer utanför dörren. Lite Penseér blev det i alla fall, ett olivträd och lite annat smått och gott...

Ikväll ska maken på pokerkväll så vi andra ska ha lite fredagsmys.......Blir tacogratäng och sallad och ett litet glas rött.

Tänkte tipsa om en supergod dessert: Jordgubbs-och lime Pannacotta. Den bjöd vi våra gäster på när vi gifte oss för snart 2 år sedan. Jag gjorde den förra lördagen till 3-fikat....Jag åt en annan variant (LCHF)....vispad grädde mixat med färska jordgubbar.....inte fy skam den heller...:-)




Recept:
3 dl vispgrädde
4 tsk strösocker
2 gelatinblad
2 burkar Kessella jordgubb/lime

Dekoration: jordgubbar och ev. citronmeliss

Koka upp grädde med strösocker. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten ca 5 min. Krama ur bladen och lägg i grädden och rör om så att de smälter. Låt svalna något. Blanda i kessellan. Rör noga. Häll upp i portionsglas och ställ in i kylen i ca 3 timmar eller över natten.
Dekorera med skivade jordgubbar och citronmeliss.
Ät och njut!





Kram!!

Underbara fredag!

Blev sent igår....var inte hemma förrän efter midnatt.....är liiiite trött idag...:-) Så det blev en seg långfrukost idag....men sedan var det bara att spotta i nävarna och sparka igång!

Har tränat på min Cross Trainer nu på morgonen.....har "gått" 5 km i snabb takt och HERRE GUD vad jobbigt det är!! Kommer nog att ha en grym träningsvärk i morgon!






Nu blir det lite fredagsstädning sedan blir det fredagsmys...:-)!

Vi hörs!
Kram

torsdag 7 april 2011

Torsdag....

Denna veckan har det varit tunt med inlägg härifrån....Har varit så trött på kvällarna att jag helt enkelt inte orkat!! Verkar som att alla man pratar med oxå är trötta så det beror nog på att vi behöver sol och värme...och det SNART!!! Blåser storm ute idag men solen tittar i alla fall fram...alltid något!

Idag fick jag en lite rolig sak av en jobbarkompis.....en liten citrusfrukt där kärnorna redan har grott inne i själva frukten??





Ser nästan ut som en alien....:-)
Ska plantera lite frön i en kruka så får vi se vad som kommer upp!


Har inte kommit så långt i kontoret som jag hade hoppats....ska försöka ta tag i det i helgen....men här är lite bilder på det som är på plats.














Mycket återstår dock så jag återkommer med mer bilder när det är klart!

Ikväll ska jag gå på tjejkväll med grannfruarna hos en av grannfruarna. Ska bli roligt!

Önskar er en mysig torsdagskväll!!
Kramiz

tisdag 5 april 2011

Min måndag....

Igår gick dagen verkligen i ett.....landade i soffan här hemma först efter kl. 21....helt slut i huvud och kropp...:-)

Jag arbetar, som ni kanske vet, med skor....ja egentligen både med skor, väskor,  smycken och lite prylar.....
Jobbar på ett av postorderföretagen här i staden som assistent på skor&accessoarer. Ett jätteroligt och stimulerande jobb som jag trivs väldigt bra med.
Igår fotade vi lite image-bilder till höst-11. Vi började dagen i en fotostudio där vi tog en del bilder.

Mycket inställningar och fix innan fotningen kan börja.

Små miljöer i studion.

Eftersom att det var hyfsat väder (ganska soligt men vääääldigt blåsigt) så tillbringade vi hela eftermiddagen ute på lite olika platser för att få det bästa ljuset. Ljuset fick vi men även blåsten för huuuuuu vad det var kallt! Men allt flöt på som det skulle så när vi begav oss hemåt var vi alla väldigt nöjda.



Idag har det hänt någon STORT här hemma!!! Vår lille Samuel har tappat sin första tand..:-) Den lossnade när vi åt så han kunde lätt ha svalt den ihop med smörgåsen...:-)!




Nu ligger tanden i ett glas vatten i väntan på att "någon" byter ut den till en peng. Samuel väntar förstås på tandfeén som ska trolla tanden till en stor peng.....stor måste den vara för oj vad mycket leksaker den ska räcka till......:-)

Jag är lite kluven på det här med tandfeén .....tycker att det räcker med att "luras" med tomten.....? Hur gör ni med era barn?

Nu ska jag slänga mig i soffan en liten stund innan det är dags för sängen!
Kram

söndag 3 april 2011

Söndagsfix....

Idag har vi grejat lite här hemma.....bla har vi hämtat hem en Cross Trainer från min mamma som hon inte ville ha kvar...Perfekt att träna på några gånger i veckan nu innan bikinisäsongen börjar...:-)!

När jag var i butiken Prillig häromdagen så hittade jag en jättegullig bok: Galen i garn. En färgstark bok med roliga virk-och stickmönster mönster på bla, mormorsrutor, disktrasor, grytlappar och annat roligt i fina, färgglada bomullsgarner.











Finns också tips om att virka i tygremsor....man kan egentligen virka i de flesta textila material bara de är någorlunda mjuka så gamla lakan, dukar eller sjalar passar perfekt.......Man kan virka mattor, golvkuddar, grytlappar, brödkorgar med mera....Bara att testa.....







Blir sugen på att testa att virka mattor av tygremsor....Har ju ingen vävstol (ännu....-) så jag får väl virka mina mattor....:-)

Ha en fortsatt skön söndag!
Kram

lördag 2 april 2011

En riktig skönhet!!

När jag och 4 av barnen flyttade in hos Bosse och hans dotter, för snart 9 år sedan,  fick vi stuva undan en del saker på vinden för att få plats med mina möbler + en del nya förvaringsmöbler.

Med en familj på 7 personer på 5 sovrum så förstår ni att det var lite trångt...men det funkade hur bra som helst för att ALLA ville samma sak! Åren har gått och nu har ytterligare 3 barn flyttat hemifrån....fast vi har ju fyllt på lite med Samuel förstås...:-)
Men helt plötsligt har vi fått mer plats, ett eget kontor och tomma skåp...... så nu har vi börjat ta ner godbitarna från vinden igen.

Idag har maken plockat ner en riktig skönhet...:-)







Denna spinnrock har varit Ellinors mammas men hon vill inte ha den tillbaka.....till min stora glädje!!!







Efter lite skurande så stod den där....så grann och fin.....!




Jag vet inte riktigt hur den fungerar men jag tänker ta reda på det och se om den fortfarande går att använda.






Ikväll skulle vi egentligen haft besök av våra vänner Anders och Lena men Samuel har haft ont av astma hela dagen och nu i eftermiddag fick han feber, stackaren!! Så vi fick flytta fram vår "date" två veckor....

Hoppas att ni har en mysig lördagskväll allihop!!
Kram

fredag 1 april 2011

Fynd...:-)

Häromdagen var jag inne i Blomsteraffären här i Sandared för att köpa en blomma.
Denna affär säljer sååååå mycket mer än bara blommor....så ibland går jag bara in där för att få lite inspiration...tittar runt en stund och sedan åker jag hem med huvude fullt av ideér...Slutar ALLTID med att jag tittar in där igen och förverkligar någon av dem....:-)!

Fyndade igår...:-) Sist jag var i blomsteraffären frågade jag om de hade några äppellådor att sälja....de hade de inte tyvärr....men ägarinnan sa att hon skulle kolla hemma om hon hade någon över...och det hade hon..:-)

Fick köpa den för 50,-...nästan gratis!!!! LYCKLIG!!! Det är inte vilken äppellåda som helst....den är ifrån Kivik..:-)
Blir perfekt i kontoret som en hylla till alla inredningstidningar som jag har liggandes lite överallt här hemma!









Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska måla den vit eller om den ska få vara träfärgad....Fräscht med det vita, men det kan bli för mycket av det...eller?







Köpte också en söt liten växt i en bur av ståltråd.....! Den kommer, trots att den är äggformad, få stå framme året runt!

Var även inne på Prillig och fyndade lite till....bilder kommer senare...:-)

Idag ska jag köra den vanliga fredagsstädningen, försöka fixa till gardinen till kontoret och mysa med Samuel...ja vi myser väl hela dagen egentligen.... Att få vara hemma så här en dag i veckan är verkligen lyx!!

Vi hörs senare!
Kram