onsdag 13 april 2011

Lite påskpynt...

Här påskpyntas det inte så mycket nu för tiden! Annat var det för 20 år sedan när hela huset genomgick en påskförvandling.......!
Jag satte fjädrar (i alla regnbågens färger) i ris som jag placerade ut lite varstans i huset....





I köket hängde jag upp gulvita gardiner....alla ljus byttes ut till gula med allehanda ljusmanchetter dekorerade med kycklingar, fjädrar och små färgglada ägg.





Jag bakade påskfika och gjorde påskgodis....målade ägg med barnen....blåste ur ägg som jag sedan målade....






Jag köpte 5 st  pappersägg och klippte små tygbitar med min taggsax (alla hade taggsax på den tiden) av tyger som jag limmade på lite omlott som ett lapptäcke med ett brett sidenband att knyta ihop ägget......en färgnyans för varje barn....Dessa fyllde jag sedan med godis.

Herre Gud....att jag bara orkade....:-)

Nu pyntar jag med lite måtta....I år ska vi inte vara hemma på hela påsken....så det blev bara lite ris med söta hönor och ett silverfärgat ägg.




Ha en mysig kväll!
Kram

8 kommentarer:

mariaikos sa...

Du var verkligen ambitiös förut.Men påsken är ju så kort så det behövs inte så mycket pynt.
Jag köpte lite påskris i dag , ids inte gå i skogen o plocka ,man bara sjunker i den blöta snön.Tänkte dekorera med vita fjädrar i år ,har alltid haft färgade tidigare.
Kram!

Miruschka sa...

Jag har aldrig påskpyntat mycket, men påskris med fjädrar förstås och en jättefin tupp kommer alltid fram.
Påskägg till barnen blir det alltid på långfredagsmorgonen, de blir aldrig för vuxna för det;)
Ha det bäst!
Kram♥

Anonym sa...

Tycker verkligen om påsken och våren! Härligt att få ta in ris och pynta med påskpynt och kycklingar! Det där silverägget på brickan var riktigt snyggt! Känner att ett stort ha-begär kommer krypande när jag ser snygga plåtgrejjer. Mysigt att åka iväg på påsk! (Inte Blåkulla väl;) Ha det så bra! Kram Maria

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Oj oj, det där känner jag igen sedan mina flickor var små! Precis som du har jag lugnat ner mig nu. Men jag tror nog att barnen uppskattar att ha en mamma som pysslar och donar för deras skull! =0)
Ha en fin kväll.

Kram Emma

Vardag och flärd sa...

Jag höll på precis som du när barnen var små och det var så himla roligt. Numer blir det inte så mycket, bara ris lite varstans, kanske några fin fjädrar och några fina ägg. Och massor av ljus!
Kram Eva

lottens vita och gröna sa...

min favvohögtid på året, härligt är det att påskpynta! ska nog fjädra lite med här, fniss!!

varmkram lotten

Marias Collage sa...

Oj då var det verkligen ös! Tycker man det är roligt orkar man ju en hel del :)
Fina hönor i riset, lite lagom toksöta.
Här blir det lite ris med hönor o fjädrar, och lite ägg och nån tupp, väldigt enkelt men ändå lite påsk!
HA det så gott! Kram Maria

♥ Carina ♥ sa...

Vad du har gjort fint. Så flitig du är.
Jag har nästan glömt bort att det är påsk, hur jag nu kan göra det då jag blir långledig :)
Kram