fredag 15 april 2011

Sådd...

Har sått lite frön i mina miniväxthus: Lavendel och smultron i en och paprika och chilipeppar i den andra. Hoppas nu att det kommer upp något...:-)
Har även köpt tomatfrön men dessa ska jag så direkt i en kruka isället.




Tycker att det är så svårt att välja när man står där vid fröhyllan i butiken.....finns ju så ofantligt mycket roligt att välja på! Mycket kan man ju också så direkt i landet, som sallad, morötter och ärtor.



I vår ska vi ta ändra om i trädgården....bla "ta bort" trädgårdslandet och plantera i pallkragar istället. Tycker att det är så snyggt med pallkragar och det ser inte så "stökigt ut" som ett trädgårdsland....i alla fal inte som vårt..:-)



Har köpt några trädgårdstidningar bla, Lantlivs och Drömhem&trädgårds specialtidningar....massor av bra tips i dem....men den som jag gillar bäst är Allt om Trädgård.




Där finns allt för nybörjaren=jag. Tex det här med växtföljd= att man inte ska plantera samma sak på samma plats flera år i rad. Helst ska det gå 4 år innan man planterar samma växt på samma ställe....detta för att minska risken för angrepp och skadesjukdomar.




Så nu vill jag ha 4 pallkragar så att jag kan alternera varje år. Ska även flytta våra bärbuskar och plantera lite nya......Massa kul..:-)

Ha en underbar fredag!
Kram

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det ska bli spännande att få följa grodden! Att odla själv och få äta riktigt ekologiskt och närproducerat är lyx! Jag är ingen trädgårdsmänniska, jag har för lite tålamod. Ha en trevlig fredagskväll! Kram Maria

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Go' kväll, vännen! Jag skulle också vilja ha pallkragar att odla i...och lite grönare fingrar! ;0) Jag har turen att ha ett eget litet smultronland som en fågel planterat (du vet hur...) i vårt stenland, men annars är det knapert med odlingar här hemma.
Ha en fin kväll!

Kram Emma

Vita huset 28 sa...

Hej ja pallkragar är bra till mycket. Jag har 2 kragar högt och två land. Sen har jag målat mina svarta också :) I den ena har jag potatis, blir väl 16 stånd har jag för mig. I den andra har jag gräslök och rabarber. Förra året testade jag lökfrö men de sket sig. Har haft jordgubbar o smulgubbar men de skjuter ju så mycket skott o revor så nej tack. I år blir de nog gurka o en sorts böna för de kunde man direkt så. Är ju lite lat av mig, hihi

Hoppas dina blir bra iaf
Kram Camilla

mariaikos sa...

Vad du har pysslat. Jag är ingen trädgårdsmänniska , brukar bara plantera lite blommor i krukor.
Kram!