onsdag 31 augusti 2011

Tittar bara in....



för att säga hej!
Tiden sprang iväg som vanligt och nu är det snart dax att hoppa i säng så att jag orkar upp tidigt i morgon bitti. Hade tänkt hälsa på hos er alla.... både nya och gamla läsare!
Är så glad för alla kommentarer och att det är så många som tittar in till mig! Värmer gott i hjärtat..:-)

Sov så gott mina vänner!
Kram


tisdag 30 augusti 2011

Plättar i bur...

Har länge trånat efter en fågelbur!




Ja inte en sådan som man ska ha fåglar i utan en som man kan ha allt annat än fåglar i. Där man kan ställa blommor, ljus och andra dekorationer.




Så det blev en sväng till blomsteraffären efter jobbet och där stod den och bara skrek KÖP! Och det gjorde jag..:-)




Står nu så fint på köpmansdisken i köket med en Plättar i luften. Men det är en tillfällig plats. Ska hitta en annan bättre där den kommer till sin rätt. Kan ju inte ställa allt jag gillar i köket...:-)


Känner för att flytta runt på mycket saker här hemma...byta platser och ändra lite så att det känns lite nytt igen. Köpa nya kuddfodral, någon gosig pläd, lite doftljus...Måste väl bero på att hösten är här eller hur?

Kram








onsdag 24 augusti 2011

Händer inget....

här hemma just nu...eller ja allt det vanliga händer ju så klart....Men vi (eller jag) har lite renoveringsplaner och det känns som att det snart är dags att spotta i nävarna och kavla upp ärmarna och börja om vi ska få färdigt någon av dem innan jul.




Tappade fullständigt lusten att fixa färdigt kontoret när vi ställde in det stora träningsåbäket där som jag bara får ont i ryggen av att träna på! Den stör den lantliga touchen som jag vill ha därinne..:-)

Nu har vi bestämt oss för att ställa ut träningsmaskinen i garaget istället!! Blir nog bra! Man får helt enkelt gå dit ut och träna....svalt och skönt är det och en gammal stereo står det där så man kan träna till musik.

På tal om träning...Har lite träningsvärk dag....:-)
Igår kväll var jag ute och motionerade med min supertrevliga bloggkompis Maria med bloggen Hemma hos Loppan! Så lustigt att man pratar på som om man känt varandra hur länge som helst trots att det i stort sett var första gången vi träffades live......Bloggens förtjänst..:-)!

Kram!

måndag 22 augusti 2011

Blir så hjärtinnerligt glad....

över att det är så många som hittat in till mig och vill vara med i min utlottning!! Är så spännande att se vilka ni är!!



Blev så glad när jag såg att jag har läsare utanför Sveriges gränser oxå..:-)!


Har ni haft en bra helg?

Vi tillbringade vår i Mullsjö! Var inte direkt sugen på att åka dit med tanke på att regnet vräkte ner nästan hela fredagen men vi chansade och vi har haft det jättemysigt!
Fredagskvällen kurade vi in oss i husvagnen med lite tända ljus, pizza och vin. Varmt och skönt!!




Lördag och söndag bjöd på betydligt bättre väder så då grillade vi och fikade (flera gånger) på vår lilla uteplats. Har suttit i solen och läst.....något jag sällan tar mig tid till här hemma....Finns ju alltid en massa måsten!!
Helgerna i Mullsjö är en skön kontrast till att vara hemma, just för att de är så kravlösa!
Man bara är......och tillåter sig att bara vara.....!

Kram




fredag 19 augusti 2011

Utlottning!



Så var det dags igen för en liten utlottning! I morgon firar jag 1 år med min blogg! Har gått fantastiskt fort och jag är så himla glad för att ni tittar in här och extra glad blir jag när ni lämnar kommentarer!




Vinsten är ett jättesött pennskrin/smyckeskrin i plåt! Köpte ett till mig själv oxå förstås...blir finfint som dekoration på skrivbordet.

Utlottningen går till som vanligt:
1 lott: Lämna en kommentar till detta inlägg.
2 lotter: Lämna en kommentar till detta inlägg och länka bilden till din blogg.
3 lotter: Lämna en kommentar till detta inlägg, länka bilden till din blogg och bli en följare.

Vinnaren dras 20 September.

Ha en skön helg!
Kram på er alla!!!




tisdag 16 augusti 2011

Testing testing....

Nå, vad tycker ni?

Ville förändra bloggens utseende lite och igår började jag testa lite olika mallar, ändra färger och laddade ner ett program: http://www.picnik.com/ där man kan göra collage av foton. Fick tipset av Emma med bloggen Emmas vita drömmar. Tack för det Emma!!

Jag insåg snabbt hur lite jag kan och hur mycket det finns att lära, men efter lite trixande så fick Hemma hos Märtha ett helt nytt utseende, och jag är faktiskt ganska nöjd...:-)



På lördag korkar jag upp champagnen och firar 1-årsdag med Hemma hos Märtha!!
Tiden går fort när man har roligt!!



 Får nog bli en liten tävling oxå...återkommer med den!!

Ha en mysig kväll!!
Kram

måndag 15 augusti 2011

Måndagssega.....

Idag har fritids stängt så jag har tagit semester och här är vi VERKLIGEN segopego idag!

Vädret är inget att hurra för! Regnigt och blåsigt, så idag har vi stannat inomhus och myst med lite barnfilmer och gofika (såklart)!

Har millioner projekt att börja/fortsätta/slutföra men får inte tummen ur till något...Men visst måste man få unna sig en slappardag emellanåt utan att få dåligt samvete?



Kramiz på er alla!






söndag 14 augusti 2011

Loppisfynd...

Igår kom jag ÄNTLIGEN iväg till den lokala loppisen för att kika lite. Jösses vad mycket grejer det fanns!! Möbler, lampor, porslin, ....ja allt!!
Kände mig lätt förvirrad när jag gick runt där.....gäller ju att sålla ut och hitta sina "fynd".




Fyndade lite matsilver. Gafflarna och matskedarna har sådan fin patina...knivarna, som inte var av samma modell men ändå passade ihop, var nyputsade. Så nu är jag där och tallar lite på dem lite då och då så att de oxå ska "missfärgas"!! Familen bara skakar på huvudet åt mig...:-)!




Nu ska jag bara hitta en gammal fin glasburk att förvara dem i så kommer de pryda sin plats på hyllan i köket! 

Idag är det verkligen tråkväder!! Regnet bara öser ner. Hade tänkt ge mig ut i skogen för att leta kantareller men nu får det bli bullbak istället!

Vi hörs!
Kram

fredag 12 augusti 2011

Fredagsmys....

Vilket underbart väder vi har idag..:-)



Det trodde man inte med tanke på hur kallt det var igår...antal grader kan verkligen variera från dag till dag....tack och lov!




Har, trots det fina vädret, varit inne en del och städat....Samuel har varit och lekt med en kompis så då ville jag passa på...får annars så dåligt samvete när jag städar bort våra lediga dagar.




Men jag har tagit små pauser och suttit ute och njutit med en kopp kaffe, lite choklad och ett inredningsmagasin.




Nu är huset nystädat och luktar gott av såpa....så nu tar vi helg!

Ikväll blir det fredagsmys med lite räkor och vin och kanske en godisbit..:-)

Kramiz

Svarta ytterdörrar?

När vi målade om hela huset, från gult till vitt för 4 år sedan så fick vi för oss att blå dörrar skulle bli häftigt! Vi hade sedan tidigare blå blomsterlådor utanför burspråket vid köksfönstren så vi utgick från den färgen. Blev snyggt och vi var jättenöjda.




Nu är dörrarna i behov att målas igen och först var vi inne på att fortsätta att måla dem blå men lite har vi faktiskt tröttnat på detta färgglada.



Först tänkte vi måla dem vita! Enkelt, stilrent och snyggt men kanske lite tråkigt med tanke på att resten av huset oxå är vitt??

Så nu börjar vi fundera på att måla dem helt svarta, både på utsidan och insidan, och ju mer jag tänker på det desto mer säker blir jag och sugen på att införskaffa mig färg och pensel och köra igång.

Detta för ju förstås med sig att vi får byta ut blomsterlådorna till antingen svarta eller zinkfärgade....men det är en senare fråga!

Är det någon som har erfarenhet av svarta dörrar och har något förslag på en bra färg som håller för väder och vind?

Kram

onsdag 10 augusti 2011

Lavendel.....



Har tokfastnat för lavendelfärgat denna höst (får man säga att det är höst nu?)!
Såg en bild i en inredningstidning på ett sovrum med lavendelfärgade påslakan och massor av fina kuddar i lila, vitt och grått, mönstrat och enfärgat och jag har inte kunnat få det ur huvudet.




Så det får bli "temat" för vårt sovrum denna höst. Man behöver ju inte alltid ta fram storsläggan för att det ska kännas nytt och fräscht. Oftast är det de små detaljerna som gör det.




Så jag gjorde som jag alltid gör.....tog mig en liten tur till vår blomsteraffär....perfekt när man vill få lite inspiration...och där hittade jag ett par glaslyktor i lila....alltid en början...:-)




Hittade oxå en liten zinkfärgad kruka med rosenkant. Där får en Hjärtan på tråd husera.




Letade påslakan och kuddar på Hemtex men hittade inga som jag fastnade för...däremot en morgonrock i mjukaste plysh med fin volangkant...naturligtvis i lavendel...:-). DEN kunde jag bara inte motstå!



Nu är det snart dags att krypa till kojs så att jag orkar upp tidigt i morgon...(min sista arbetsdag denna veckan...:-)

Kram och god natt!





tisdag 9 augusti 2011

En bild säger mer än tusen ord....




Ja...eller många bilder kanske..:-)



Vi chansade och åkte till Mullsjö i helgen trots att fredagen bjöd på riktigt oväder här hemma.




Väldigt lokalt visade det sig för i Mullsjö hade det bara kommit lite regn på eftermiddagen.



Vi vaknade till klarblå himmel i lördags och det fina vädret höll i sig till sena kvällen så vi tillät oss verkligen att bara vara.



Vi rensade lite runt vår uteplats, solade och fikade med alldeles nybakta stoooora kanelbullar köpta i ett jättemysigt litet konditori/café som ligger i Mullsjö centrum.
Maken och Samuel tog sig ett kvällsdopp innan vi tände grillen.....Ja vi njöt helt enkelt..:-)




Naturen är helt fantastiskt vacker här ....Nu har snart blåbären gjort sitt och det lyser rött från varje lingontuva. Ljungen blommar för fullt och det växer massa olika sorters mossa...Kommer att bli perfekt att plocka lite av till juldekorationerna!



Ha en fortsatt skön vecka!

Kram


fredag 5 augusti 2011

Ljuvliga Hortensia!


Vaknade till riktigt ösregn i morse och det fortsatte så hela förmiddagen! Inte det ultimata vädret på min lediga dag precis men ingen ide att hänga läpp för det.




Har varit en mysig dag i alla fall. Min syster och 2 av hennes barn + vår pappa har varit här på en fika. Var ett tag sedan vi träffades och det kändes verkligen som att vi har hur mycket som helst att ta igen....:-)




Köpte en Hortensia igår. Tycker att färgerna är så fina....lite höstiga! Passade finfint i min stora urna.
Visst får man lite höstfeeling en sådan här dag? Som att hjärnan långsamt börjar vänja sig vid tanken på att sommaren snart är över. Jag gillar hösten med alla färger och att man med gott samvete kan boa in sig lite!  




Ikväll åker vi till Mullsjö och stannar tills på söndag. Har inte varit där på 2 veckor så vi får hoppas att allt ser ut som det ska och att inte Syrenerna som vi planterat runt vår lilla uteplats är helt stendöda.

Ha en riktigt skön helg!!
Kramiz

torsdag 4 augusti 2011

Från den egna täppan.

Alldeles nyplockad färsk lök ifrån egna täppan..:-)




Gillar tanken på att kunna gå ut i den egna trädgården och plocka ihop en massa "godsaker". Satsade hårt på pallkragarna i vår och det växte som sjutton!!




 Vi har ätit en massa sallad, framför allt av Ruccolan som blev supergod! Tyvärr har myrorna inte varit snälla, varken mot jordgubbarna, salladen eller rädisorna.
Tar tacksamt emot tips på hur man håller dem borta från trädgårdslandet!

Jag har i alla fall rensat bort en del helt och hållet och sått lite ny sallad. Denna gång inte så tätt och inte så många sorter. Så nu håller jag tummarna på en fortsatt varm sommar med lite regn då och då så att mina grödor gror.


Så var första veckan på jobbet är avklarad och Samuel är inskolad på fritids. Han tyckte att det var så spännande och är laddad för att börja på RIKTIGT!

Fredag i morgon och vi är lediga...Tjoho..:-)

Vi hörs!!
Jättekram på er alla!

måndag 1 augusti 2011

Underbar avslutning på semestern!

Igår packade vi fikakorgen och åkte ner till kusten för en dagstur med sol och saltstänkta bad! Vi har inte varit vid havet alls denna sommar trots att vi bara bor ca 1,5 timmes väg därifrån och vi har nog saknat det lite.




Solen sken när vi lämnade vårt samhälle men ju närmare kusten vi kom så blev himlen mörkare och mörkare. Väl nere i Varberg började det regna, så vi fortsatte mot Falkenberg och där var det lite soligare.





Himlen var kolsvart åt ena hållet och härligt blå åt det andra men vi chansade och lade ut filten och dukade upp fikat samtidigt som de flesta andra packade ihop.



Som ni ser så var det ingen trängsel på stranden....

Både maken och Samuel badade medan jag vaktade filten..:-)



Samuel gör karatemoves i sanden....

En härlig avslutning på en min semester!

Idag har jag avverkat min första arbetsdag och det känns faktiskt helt ok. Har röjt och rensat skrivbordet och efter jobbet var jag och köpte lite växter att ha i fönstret. Trots allt är det ganska många timmar man tillbringar på sin arbetsplats.....kan lika gärna göra det lite hemtrevligt!

Kram!

lördag 30 juli 2011

Mysig lördag...:-)

Idag känns min rygg mycket bättre....:-) Blev så glad när jag klev ur sängen och kunde röra mig som vanligt igen.

Mitt äldsta barnbarn William har varit här i helgen för att sova över och leka med Samuel. William är 7 år och morbror Samuel är 6:-)!
De leker så otroligt bra ihop! Så härligt att se! Vaknade tidigt och sedan har det varit full rulle. Så ikväll var Samuel vädigt trött..:-)




Bakade lite kärleksmums till eftermiddagsfikat idag. Har varit fint väder hela dagen så vi satt ute på altan och fikade...härligt!




Har rensat lite i trädgården nu på eftermiddagen. Herre gud vad ogräset växer fort!! Får nog fortsätta i morgon om vädret och ryggen tillåter!

Nu ska jag krypa upp i soffan med lite lördagsgodis..:-)

Kram på er alla!

fredag 29 juli 2011

Lite av veckans händelser...

Denna, min sista, semestervecka hade jag tänkt fixa och dona här hemma. Nu satte min rygg stopp för en del av mina planer men lite har jag hunnit med i alla fall. Har träffat mina barn och barnbarn en del.....Mysigt!

I onsdags fyllde maken år och mina svärföräldrar kom ut på kvällen för att fira.
Eftersom att det var en solig och varm eftermiddag så grillade vi fläskfilè och jag förberedde den grekiska potatissalladen.



Sedan blev det klassisk jordgubbstårta och lite paket.



Vi satt ute på altan till sent på kvällen! Så härligt!
Men visst märks det att kvällarna blir kortare, eller hur?

Ha en härlig fredagskväll!
Kram

Träning är av ondo:-)

Efter 3 veckors härlig semester i lösa sommarkläder med grillat, vin och en massa fika så kände jag att det var dags att få lite ordning på "kroppastollen"  innan det återigen är dags att kliva i jeansen. Jag bestämde mig för att denna, sista veckan skulle gå i träningens tecken!




Sagt och gjort...tog ett ordentligt pass på Crosstrainern som står och dammar på kontoret, stretchade länge och väl och mådde sååååå bra med mig själv! Nu jäklar skulle jag träna varje dag!

Vaknade i tisdags och kunde knappt ta mig ur sängen...nej, inte av träningsvärk utan av någon typ av ischias..:-(
Har haft ont av foglossning under mina graviditeter och med tanke på att jag varit gravid 6 gånger så har jag haft vääääääldigt mycket foglossning. För er som inte vet så är det skellettet i bäckenbotten som luckras upp och blir rörligare inför förlossningen. Det känns som att ett enda litet snedsteg skulle kunna bryta av både rygg och ben. 
Har ofta tänkt att jag nog måste träna mina ryggmuskler i förebyggande syfte men ni vet hur det är....

Så det gick helt åt skogen med min träningsvecka. Istället har jag haltat fram som en höggravid och gjort det jag måste väääääldigt långsamt och försiktigt. Typiskt!
Bara hoppas att jag är något bättre innan måndag då semestern är slut och allvaret börjar igen.

Nej, nu ska jag halta in i duschen och ta tag i livet på ett vääääääldigt långsamt sätt..:-)

Kram på er alla!!

söndag 24 juli 2011

Varför???


Vart kommer all denna ondska ifrån? Vad får en människa att med berått mod spränga en bomb mitt i centrala Oslo och sedan helt besinningslöst skjuta ihjäl en massa oskyldiga ungdomar? Det är så hemskt att det inte går att ta in!!
Gör ont i själ och hjärta när jag tänker på alla drabbade!!!

Ta vara på varandra!!!
Kram

tisdag 19 juli 2011

Semesterprojekt..:-)

Hej på er! Inte mycket liv på den här bloggen nu för tiden..:-)! Hoppas att ni inte glömmer bort mig!

Vi tillbringar den mesta av tiden här i Mullsjö, med någon dag hemma emellanåt för tvätt och lite annat.

Vi trivs jättebra på campingen och har bestämt oss för att här vill vi tillbringa även nästa sommar, men vi har inte varit riktigt tillfreds med vår plats. Så i lördags traskade vi runt och kollade in alla lediga platser för att hitta en bättre, en med lite mer möjligheter. Det vi gillar med denna campingen är att man har ganska fria händer och får fixa ordning på "sin" tomt. Tomterna är stora och många har fixat mysiga uteplatser, små trädgårdar och utekök. Känns mer som ett stugområde fast med husvagnar....om ni förstår vad jag menar.





Vi hittade i alla fall en ny tomt med potential att bli riktigt fin. Så i söndags packade vi ihop allt och flyttade...i ÖÖÖÖÖSSSSRRRREEEEGGGGNNN.....Vi slet som djur hela dagen!! Allt blir ju mer tungjobbat när regnet öser ner! Så vi var ganska trötta när vi firade in vår nya plats sent på kvällen!

Vi har en stenlagd uteplats på vår tomt. Den har inte blivit skött på ett antal år så den såg inte mycket ut för världen innan maken började riva upp plattorna igår.





Nu, en dag senare ser det ut så här..:-)






Lite skillnad eller hur?



Vi har grävt upp land runtom uteplatsen och ska plantera buskar så att det blir som en berså. Lite Humle som får klättra upp runt Tallarna, en liten trädgårdsgrupp och lite annat smått och gott så blir det en mysig plats att sitta och fika på.

Nu ska vi tända grillen och ta ett glas vin...känns som att vi är värda det...:-)


Hoppas att ni har det mysigt och njuter av sommaren! Ska läsa ikapp alla inlägg jag missat på mina favoritbloggar senare ikväll!

Kramiz på er!