fredag 24 september 2010

Fredagspyssel....

Idag håller jag på och rensar garderober! Tar fram vinterjackor och Samuels overaller så att han får prova om de passar. Han har växt en hel del sedan förra vintern så tyvärr är det mycket som är för litet...blir till att köpa nytt!
Samtidigt som jag rensar garderober så har jag torkat äppelskivor i ugnen. Hittade ett recept på en av mina favoritbloggar Hannas Hantverk och det såg så gott ut att jag var tvungen att testa. Väldigt enkelt och blev jättegott!
Gör så här: Ta bort kärnhuset ur 2-3 äpplen. Skär i tunna skivor med vass kniv. Lägg ut på bakplåtspapper. Strö florsocker  och kanel över skivorna. In i ugnen i 60 grader i ca 3-4 timmar. Låt svalna. Gott och nyttigt!

Har också bakat muffins med hallon och philadelaost. Recept till 6 st stora muffinsformar
150 gr smör
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1/2 pkt philadelphiaost
2 dl frysta eller färska hallon
1/2 dl vaniljsocker

Vispa smält smör med socker. Vispa i äggen. Rör ner vaniljsocker och mjölk med en slev. Blanda mjöl med bakpulver och rör ner i smeten. Blanda philadelphiaosten med vaniljsockret i en skål. Häll ca 1 cm smet i botten av formarna. Lägg i ca 4 hallon och en liten klick philadelphiaostblandning i varje. Fördela resten av smeten i formarna. Toppa med några hallon. Grädda i ugn ca 15 min i 200 grader. Mums!!

Nu ska vi fortsätta rensa och såklart fika.....Vi hörs!




Inga kommentarer: