måndag 27 september 2010

Kantareller i massor....

hittade vi igår!! Tog en tur till svärföräldrarnas stuga för att leta svamp och grilla korv och bara ha en skön dag ute. Bosse tog med den lille motorcrossen så att han och Samuel skulle kunna åka lite medan jag/vi trampade runt i skogen. Som tur var så följde min goa svärmor med oss....hon kan skogarna runt stugan på sina fem fingrar!! Vi drog till skogs direkt och det tog inte lång tid innan vi hittade lysande gula Kantareller!! Vi gick eller kröp runt rotvältor...under granar.....uppför och nerför bergssluttningar...trampade runt i små tjärn......Så himla vackert i skogen...så rofyllt.....Måste göra detta oftare!! Sedan blev det paus med korvgrillning och lite fika. En otroligt mysig dag!
Vi fick ihop 6 liter (rensade) Kantareller!! Tyvärr krymper dem ihop ganska mycket när man förväller dem men det ska nog räcka till lite goda svampsåser och höstgrytor!!


Samuel blev sjuk i natt. Hostade en del och hade ont av astma så Bosse har varit hemma med honom idag. Jag ska vara hemma i morgon.












1 kommentar:

Jennie sa...

Gud vad gott!! Kantareller är ju verkligen det godaste som finns! I alla fall på hösten. Jag vågar mig dock inte ut i någon skog för att plocka dem för jag ser bara spindlarna överallt..
Kul att dom är gratis i skogen men kostar 199 kr / kg i affären...