onsdag 14 december 2011

Lilla lördag....




Det firade vi med lite tacos och ett glas rött...:-)



I går kväll var vi i skolan och för att titta på Samuels klass julspel/lussetåg. Otroligt imponerade att barnen  övat in så många julsånger, att de kunde texterna utantill....de är ju trots allt bara 6 år!
Väldigt fint och stämningsfullt! Stolt mamma..:-)


Kram

måndag 12 december 2011

Gardiner....




Har sytt nya gardiner till köket som blev färdiga precis lagom till 1:a advent. Egentligen är det väl inga julgardiner men med lite röd/vita tyghjärtan så blev det ändå lite julkänsla..





Gillar det vita fräscha och om det är någon gång man behöver få in så mycket ljus som möjligt så är det ju nu när det är så mörkt ute?




Ville egentligen sy hissgardiner av gamla vita överlakan med brodyr eller handvirkad spets men eftersom jag inte har hittat några så bestämde jag mig för att göra min egen variant.




Köpte vitt linnetyg och virkad spets och satte igång att sy. Blev faktiskt riktigt nöjd..:-)

Tänk att det är lucia  morgon....Myyyyyysigt!

Kram

lördag 10 december 2011

Luktar nybakade pepparkakor......

i hela huset...mmmmmm....!




Igår bakade Samuel, hans kompis Noa och jag pepparkakor...eller ja det var väl mest jag som bakade....Killarna åt pepparkaksdeg och underhöll mig med julsånger som de övat på i skolan...:-)

På eftermiddagen kom mina föräldrar hit på fika och lite senare kom min son Fredrik med sin familj.


Två små superhjältar..:-)
 Godingen Gabriel var som alltid på ett strålande humör!





Idag har jag städat lite och bakat slut på pepparkaksdegen....blev en hel del pepparkakor trots att mycket har försvunnit på vägen så att säga. Nu får de ligga på plåten över natten och "torka till" lite.




Har pimpat min Toarpskrona med grått ullgarn. Virkade fast det runt överdelen och ska blöta ner garnet och försöka rugga upp det lite så att det blir en tovad yta...vet inte om det funkar men den som lever som får se...!




På menyn ikväll: Grilljerade revben (i ugnen just nu), potatishalvor, tzatziki, sallad och lite vin...Mums!

Ha en mysig lördagskväll!
Kram

torsdag 8 december 2011

Pepparkaksdeg...

Ikväll har jag gjort pepparkaksdeg! Gjorde en dubbel sats så att vi får mycket pepparkakor att njuta av nu i jul. En hel del deg stoppas ju i munnen oxå...-)


Hm...ser ut som att någon redan har nallat av degen...

Är ett gammalt recept som jag fått av en arbetskollega för säkert 10 år sedan och jag har använt receptet varenda jul efter det. Blir en smidig lättkavlad deg som smakar jättegott av alla kryddor.
Här har ni receptet:





Nu ikväll har det börjat blåsa upp igen ute och det varnas för snöstorm i morgon så ta det lugnt i trafiken!!

Kram


tisdag 6 december 2011

Liten krans....

Har gjort en ny liten krans ikväll att hänga på insidan av ytterdörren......Bara lite grönt och en rosett av spetsband och ullgarn....enkelt och lätt.



Äntligen har vi fått lite vinter här! När vi vaknade i morse lyste marken vit av snö! Hoppas nu att det får ligga kvar ett litet tag.

Kram på er alla!

söndag 4 december 2011

2:a Advent....





Vi har haft en riktigt skön adventssöndag! Vi är lite trötta och sega efter gårdagskvällens glöggfest...en mycket lyckad sådan...och var inte i säng förrän efter två....


Lite adventsfika.
Var ju som jag skrev indiskt tema så vi gjorde Chicken Tikka Misala och tog med oss. Det är en slags kycklingrätt med massor av goda kryddor och mycket smak. Alla hade gjort olika rätter så man tog lite av varje och det var verkligen kanongott!

Kvällen till ära hade jag lånat en jättefin indisk dräkt i siden av en jobbakompis. Bosse hade på sig en skjorta/kaftan som jag började sy på i fredags och fick färdigt några timmar innan vi skulle gå....Helt idiotiskt men roligt.....:-) 
Ska se om jag kan hitta ett vettigt kort så kanske jag visar er vår utstyrsel....!




Idag har jag städat, tvättat och bakat kanel-lussekatter eller vad man ska kalla dem. Hälften av familjen tycker inte om saffran så jag brukar göra vanliga lussebullar till dem, men jag tycker att de blir lite tråkiga...bara vetedeg med några russin. Men så fick jag ett superbra tips från Emma med bloggen Emmas vita drömmar.




Så jag gjorde en vanlig vetedeg som jag kavlade ut och bredde på smör, riven mandelmassa, socker och kanel. Sedan rullade jag ihop den från båda ändarna så att "rullarna" möttes på mitten och skar i skivor som jag vred ett halvt varv, penslade med ägg och strödde lite pärlsocker på...et voila....en kanellussekatt..:-)

Jättegott!

Kram

torsdag 1 december 2011

Årets dunderglögg....




är äntligen färdig så det blir nog till att provsmaka en liten mugg om en stund.






Fem stora flaskor blev det! Kommer att värma gott i vinter......mmmmmmm...:-)

Kram

onsdag 30 november 2011

Ljusstake.....

Hej på er! Känns som länge sedan jag gjorde inlägg fast det var häromdagen.....Dagarna går så otroligt fort nu!!



En av mina adventsljusstakar.

Igår hade vi utförsäljning på jobbet så jag jobbade 12 timmar i sträck.....var ganske seg i huvudet när jag kom hem! Kröp ner i soffan under pläden och det tog inte lång stund innan jag hade somnat gott...:-)





Hur går det med era julförberedelser? Är ni färdiga?





Här har vi snart pyntat färdigt ....lite småsaker återstår (lite småpiff)....och så ska ju såklart granen köpas och tas in, men det väntar vi med tills runt lucia.

Ska försöka baka lite i helgen om jag hinner och orkar. På lördag ska vi nämligen gå på fest hos våra grannar. Alla på gatan brukar träffas en lördag i december och ha lite glöggfest/knytis. Från början var det julmat som gällde sedan gick vi över till tapas. I år är det indiskt tema...... Ska bli jätteroligt!

Ha en riktigt skön torsdag!
Kram




söndag 27 november 2011

Blåsdag idag.....

Jösses vad det har blåst och regnat hela dagen!! Känns som att vinstyrkan ökar för varje timma. Var ute för en stund sedan och plockade ner ljuslyktorna som svajade lite oroväckande i blåsten och kollade till alla krukor som står lite oskyddat...Säkrast att ställa allt utmed husväggen!




Igår hämtade vi vår husvagn i Ulricehamn där den varit på service och körde den till vårt paradis Mullsjö. Vi har tänkt testa vintercamping för första gången. Vi julpyntade den med både ljusstakar och en dikesgran......blev riktigt mysigt. Vi ska försöka få till en helg där innan jul för att bara vara.....Kan vara ganska skönt att komma ifrån allt julstök och ladda batterierna!

Idag har vi varit hemma och fixat adventsljusstakarna, kransar och lite annat....Känns som en riktigt bra helg!

Kram

torsdag 24 november 2011

Min fina vinst....

God morgon mina vänner! Idag blir det ett väldigt tidigt inlägg för att vara från mig..:-)
Ska åka ner till läkarstationens öppna mottagning om en liten stund och ta om ett prov som hade verkat lite knepigt.




Igår låg det ett efterlängtat paket i brevlådan....Det var min fina vinst från utlottningen på bloggen Vita Drömmar! Nu ska jag bara filura ut en bra plats för välkommen-skylten! Tack igen Anita!!




Hur går det med ert julpyntande? Här har vi knappt börjat trots att jag lovade mig själv att vara färdig med det mesta innan första advent....Har suttit och sytt nya hissgardiner till köket i två kvällar nu och det behövs minst en kväll till innan de är helt färdiga.

Igår torkade jag apelsinskivor i ugnen som jag ska dekorera adventsljusstakarna med. Inte svårt alls men jag fick mixtra lite med värmen och tiden innan jag fick dem så torra som jag ville ha dem. Men ca 2 timmar i 200 grader så blir de så där fint lagom brända.



Ikväll ska julpyntet ner från vinden och sedan blir det till att julstäda och pynta för glatta livet. Mysigt!

Önskar er en riktigt mysig torsdag!
Kram

måndag 21 november 2011

Olivträd....




Upptäckte till min stora förvåning att mitt olivträd skjuter skott!!




Ett tag verkade det som att alla blad var på väg att falla av....räckte att man råkade stöta till krukan så bara rasslade det till, men med massor av extra kärlek, lite hot och några extra skvättar vatten så verkar det må riktigt bra..:-)





Ha en mysig kväll!
Kram

söndag 20 november 2011

Pysselverkstad......

Idag har jag varit ensam hemma och pysslat lite....Har bundit kransar av mjuk-en och dekorerat dem med änglar och spetsband. De hjärtformade stommarna köpte jag förra året när jag var med på en pysselkväll nere i blomsteraffären.








Dessa ska hänga på glasdörrarna in till vardagsrummet. Gillar när kransarna är lite spretiga och inte så perfekta.




Har varit en skön helg. Vi har tagit det ganska lugnt och smågrejat här hemma. Igår eftermiddag var vi och firade yngsta barnbarnet Gabriel som blir 1 år nu på onsdag...Inte klokt vad tiden går!!

Nu ska jag värma lite glögg och sjunka ner i soffan en stund.

Kram










torsdag 17 november 2011

Längtar.....



Adventsljusstake från förra julen.

efter att äntligen få börja pynta på allvar! Att få gå lös på lådorna med julsaker som än så länge ligger oåtkomliga på vinden.....Snart dax att be Bosse att klättra upp och hämta ner alltihop så jag får inventera och se vad som finns....Har nämligen en viss förmåga att glömma av vad vi har från år till år...:-)

Ska försöka ta mig ut i skogen i helgen och plocka ytterligare lite mossa och lingonris om bara vädret tillåter för nu är det hög tid att binda kransarna, stryka och hänga upp julgardinerna och ställa fram ljusstakarna!



Godaste saffransbullarna.....mmmmm!!

Längtar efter att få baka både lussekatter och pepparkakor....Luktar ju så gott i hela huset!

Ikväll blir det dock lugnt på pysselfronten. Har varit hos läkaren idag och ska tillbaka dit i morgon bitti för att ta lite prover. Har varit hängig ett bra tag nu och vill veta vad det beror på....kan inte vara normalt!

Kram på er alla!

måndag 14 november 2011

Skuuuuuuuuuumt......

En stoooor glasburk full med Tomteskum........DET är lycka det...:-)



Har redan stoppat i mig ett antal ikväll....och fler lär det nog bli!



Firar lite idag! Har vunnit första pris på en utlottning hos Drömmar i vitt! Har nog aldrig vunnit något tidigare så jag blev så himla glad!!

Kramiz

söndag 13 november 2011

De första Hyacinterna för i år.....




Älskar deras doft och köper ett ansenligt antal varje år. Fint att bara sätta några stycken i en skål ihop med lite mossa eller en och en i glas på fot. De på bilderna luktar ju inte så mycket ännu men inom en snar framtid så......Mmmmmm!


Vad har ni hittat på för kul i helgen?
Här har vi firat pappor. Igår var vi hos min pappa och idag har vi varit hos Bosses föräldrar. Självklart så har vi firat Bosse med lite presenter oxå....-)!

Nej nu är det bara att börja ladda för en ny vecka!

Kram

fredag 11 november 2011

Fredagsfika...

Idag har min mamma varit här på en liten fredagsfika......Mysigt..:-)



Var länge sedan jag bakade morotskaka så det fick det bli idag.




Här blir en lugn hemmakväll ikväll med lite Tortillias och ett glas rött...och förhoppningsvis någon bra film.

Ha en mysig fredagskväll!
Kram

torsdag 10 november 2011

Pyssel i soffan...

Japp, precis där har jag tillbringat den mesta av tiden sedan i tisdags. Har tagit det RIKTIGT lugnt och idag känner jag mig lite piggare.

Men jag är alldeles för rastlös för att bara sitta och titta på tv så jag har handarbetat. Gabriels pippi-tröja är äntligen färdig! Passade på att sticka en mössa till honom i samma mönster.



Har även virkat converse. Är så glad för alla beställningar jag har fått!! De droppar in i precis lagom takt...så fort ett par är färdiga så har jag, i stort sett, fått en ny beställning...:-)




Har lite planer på att utöka sortimentet med lite annat smått och gott för de små....bla virkade leksaker och midsommarkransar....Men det får bli vårens projekt.....!

Ha en riktigt bra kväll!
Kram

tisdag 8 november 2011

Ganska typiskt mig.....

Så har jag gjort det igen....INTE lyssnat på min kropp. Istället för att ta det lite lugnt i helgen så har båda jag och gubben "kört på" i hundra knyck. Straffar sig så klart så nu är jag hemma igen med feber och huvudvärk.

Kände mig lite piggare i helgen och med tanke på allt som skulle göras i Samuels rum så kunde jag bara inte sitta still.....



I söndags satte jag glögg......Har blivit lite av en tradition precis som alla andra mysiga förberedelser inför jul.

Recept:
5 liter svagdricka
1 pkt jäst
5 skalade och skivade potatisar
1 påse kardemummakärnor
1 påse hela nejlikor
1 kanelstång
1 bit hel ingefära
1/2 kg russin
2 1/2 kg socker

Blanda allt i en 10-liters hink, täck med plastfolie som du gör små hål i. Ställ sedan hinken (rumstemperatur) och låt den stå i lugn och ro i minst 3 veckor. Sedan är det bara att sila och hälla upp på väl rengjorda flaskor.




Blir väldigt god och är en uppskattade gåva till våra föräldrar ihop med lite hemmagjorda pepparkakor och julgodis.

Nej, nu ska jag krypa in under filten i soffan och göra ingenting.

Kram

lördag 5 november 2011

Jag tänder ett ljus....




för alla nära och kära som inte finns bland oss längre! Vi hade tänkt oss en tur till kyrkogården ikväll för att tända ljus men eftersom att jag inte mår bra så får vi nöja oss med tända massor av ljus här hemma istället.

Är så otroligt vackert på kyrkogårdarna en sådan här kväll med alla tända ljus som lyser upp himlen. En riktigt fin tradition!

Ha en fortsatt skön helg och ta hand om varandra!
Kram

torsdag 3 november 2011

Inga stordåd här idag....

Jahap...så var det min (o)tur att bli sjuk!! Trodde bara jag var trött och gick därför till jobbet igår som vanligt men vid lunchtid var det bara att inse fakta och åka hem.....Satt/halvlåg i soffan resten av dagen.



Idag går allt på halvfart här...Känner så fort jag tar i att jag inte har någon kraft i kroppen. Lika bra att gilla läget och placera sig i soffan under pläden och slötitta på tv.
Så får det bli.....

Önskar er en skön torsdag!
Kram

tisdag 1 november 2011

Vad tror ni om det här?

Gäller naturligtvis fortfarande Samuels rum....projektet som vårt liv kretsar kring just nu..:-)




Har filurat fram och tillbaka på hur man kan fixa en tuff sänggavel till hans nya säng. Fick en vild ide om att ta en lastpall, slipa till den lite och måla den vit men det förslaget gick inte riktigt hem om man säger så.... Kanske inte så praktiskt heller med tanke på Samuels flisfobi..-).




Så i stället får det bli en mjuk sänggavel av en spånskiva, fodrad med skumgummi och sedan ett tyg.
Var i tygaffären idag och hittade ganska snart det jag sökte: jeansblått linnetyg till gavel och sängkappa, vitt linnetyg till en hissgardin +  fina röda band med stjärnor på till att knyta upp gardinen med.





Ikväll känns det nästan som att jag håller på att bli sjuk!! Håll tummarna för att jag bara är trött!!!

Ska faktiskt krypa i säng redan nu......så Sov så gott!!

Kram