fredag 30 september 2011

Höstens färger...

Jag tycker att det är så vackert ute nu...naturens alla färger! Älskar verkligen hösten!







Denna vecka har jag haft fullt upp på kvällarna så det har inte blivit några långa stunder framför datorn.
Har bla jobbat på vår utförsäljning av prover....riktigt intressant att se hur en del beter sig när de fyndar...Kan väl bara säga att det tog ett antal timmar att röja upp efterråt....:-)!

UNDERBART med fredag och såklart måste man ju unna sig lite fika....



Gjorde årets första äppelpaj....lär inte bli den sista....för oj vad Samuel glufsade i sig!

Ha en riktigt skön helg allihop!
Kram

tisdag 27 september 2011

Fynd på taket....

Vi har en liten plats ovanför groventrén där solen inte riktigt kommer åt .....och där har det växt mossa!



Något som stört Bosse länge. Så i helgen klättrade han upp på stegen för att skrapa rent.....och vad skådar då mitt öga.....Riktigt fin kuddmossa!!





Sådan mossa jag lägger en mindre förmögenhet på inför varje jul till alla ljusstakar och julgrupper.


Första hyacinterna förra julen.

Så nu har jag tagit till vara på en hel del och ska försöka hålla det lagom fuktigt fram tills jul.

Ska även plocka vanlig grön mossa, vitmossa, plocka kottar och gräva upp lite dikesgranar INNAN snön kommer. Förra året väntade jag lite för länge och iddes inte pulsa runt i djup snö, men i år har jag gett mig den på att jag ska vara ute i god tid.

Tycker att det är så fint att pynta och dekorera med material från naturen...och billigt är det oxå..:-)


Kram på er!

söndag 25 september 2011

Underbar helg!

Helgen har verkligen varit mysig! Igår var vi ute i trädgården och jobbade i stort sett hela dagen. Vädret blev precis som jag önskade, varmt och skönt.



Vi fick gjort massor! Återstår en del av höströjandet men det känns skönt i själen att det tyngsta ändå är gjort!




Fick upp mina zinklådor efter många om och men.....Tyckte att jag var smart när jag köpte lådor av samma modell som de blå men naturligtvis satt inte hålen på samma ställe..:-)



Men efter lite mätande och skruvande så var de på plats, fyllda med vit Ljung och Murgröna. Jag blev supernöjd!



Återstår att måla ytterdörrarna svarta men det får nog vänta till våren. Tror att det kommer att bli en snygg effekt med svarta dörrar och har köpt både färg och penslar men med tanke på att vi måste ta bort lås och dörrhandtag och ha dörren öppen medan färgen torkar lär det bli ganska kallt i huset.





Igår kväll kom Fredrik, Jennie och lille Gabriel hit på middag. Mysigt att få rå om de sina ibland! Gabriel var på strålande humör....Tänk att den lille knatten snart fyller ett år!



Idag har vi varit på bio med Samuel. Såg Bilar 2. Helt ok men inte alls lika bra som den första. Men Samuel gillade den och det är ju huvudsaken...:-)

Nu ska jag snart krypa upp i soffan och sticka klart Gabriels pippi-tröja och titta på den engelska serien: Mördare okänd! Riktigt bra kriminalare!

Ha en bra start på veckan!
Kram

fredag 23 september 2011

Fredagspyssel....




Har jag berättat att jag börjat arbeta på fredagar? Var länge tveksam på hur jag skulle göra men i och med att Samuel har börjat förskoleklass så var det slut med sovmornar och långfrukostar och då försvann hela  grejen med lediga fredagar!

Så nu går jag upp som vanligt, åker iväg och jobbar till kl. 11, hämtar Samuel vid 11.15 och sedan är vi lediga resten av dagen! Ganska ok det med faktiskt..:-)!

Idag har jag börjat höststäda trädgården och hoppas nu på fint väder i helgen! Har fått tag i zinkfärgade blomsterlådor (gick inte att lacka om de gamla) och inskaffat Ljung och lite andra växter så i morgon blir det trädgårdsfix hela dagen.

Men nu är det fredagsmys som gäller! Ikväll blir det Thai-mat, lite vin och soffhäng!

Kram!

onsdag 21 september 2011

Och vinnaren är.....

Satt sent igår kväll och skrev namn på små lappar som jag lade i en korg och nyss fick Samuel den stora äran att dra vinstlotten.



Vinnaren av skrinet är.........Cecilia med fina bloggen Cecilias kreativa sida! Grattis! Om du mailar mig din adress så ska jag skicka skrinet till dig!

Tack alla ni andra som varit med och tävlat!! Får nog försöka hinna med en tävling till innan jul!

Ha en mysig kväll allihop!
Kram

tisdag 20 september 2011

Inte många timmar kvar....

tills jag drar en vinnare av det fina pennskrinet!



Är så glad och positivt chockad över att det är så många som velat vara med i min utlottning!! Lite skillnad mot min första tävling som jag hade ett kort tag efter att jag startat blogen. Tror det handlade om ca 7 lotter....:-)!
Kommer att bli många namn att skriva på små lappar!

Roligt oxå att så många nya läsare har hittat hit! Ni är väldigt välkomna!!

Än är det inte försent.....jag drar en vinnare i morgon!

Ha en mysig kväll!
Kram

lördag 17 september 2011

Naggandes god!

Ytterligare ett loppisfynd....en söt liten brödnagg. Passar bra på hyllan tillsammans med mina gamla bestick.




Strax ska vi ge oss av till Mullsjö. Blir sista för i år. Idag ska vi tömma husvagnen, plocka ner förtältet och lämna vagnen på service på vägen hem. Känns både sorgligt och skönt på samma gång.
Sorgligt för nu är sommar och campingsäsongen obönhörligt slut för i år och skönt för nu kan vi ÄNTLIGEN ta tag i allt som ska göras hemma.

Ska se om jag inte kan fjäska till mig en sista titt på loppisen när vi ändå är där..:-)!!

Ha en underbar lördag!!
Kram

fredag 16 september 2011

Ljusstakar.

Fick iden till dessa ljusstakar, först av min chef som liksom jag oxå älskar den lantliga stilen och sedan på en bild i en av mina Jeanne d´Arc Living och bestämde mig då för att försöka hitta materialet till ett par liknande.




Har i min tidigare rensningsiver slängt alla mina "gamla" ljusstakar (hjärnsläpp) och har letat efter att par passande på loppisar jag varit på, men hittade inga som jag gillade.




Så det fick bli ett besök i blomsteraffären och där fanns dem såklart...och inte var de särskilt dyra heller...:-)

Hittade på loppisen skålar av pressglas för en femma styck som jag limmade fast med superlim ovanpå ljusstakarna (sitter som berget) och dekorerade blockljusen med en böntext från 1904!!




Många kanske förfäras av tanken på att jag river ut ark från så gamla biblar men dessa låg faktiskt löst hopvikta i en av biblarna så båda två är fortfarande helt intakta..:-) och jag ska ärligt erkänna att det tar emot att ens försiktigt riva loss sidor i dem, så de lär nog få ligga i hyllan som prydnad.

Som ni ser så är dessa fotade på min favoritplats i hemmet, som det mesta annat! Jag har dem egentligen på matsalsbordet i vardagsrummet men det är alltför "färgglatt" där inne med terracottafärgade tapeter och ekmöbler så de kom inte riktigt till sin rätt där..:-)!

Ha en riktigt mysig fredag och njut av denna vackra höstdag!!
Kram

tisdag 13 september 2011

Två gamla godingar!

När vi var i Mullsjö sist så hittade vi till en loppis som Missionskyrkan anordnar varje lördag.



Var lite skeptisk innan men oj vad mycket fint det fanns där.




Massor av porslin, skålar och fat i pressglas, böcker, textilier....och en massa annat!! En riktig guldgruva i stora ljusa lokaler, fint sorterat och uppställt så det var lätt att titta runt!



Hittade bla dessa två gamla Biblar...så där fint slitna så att pärmen knappt håller ihop...med riktigt gulnade sidor! Precis vad jag letade efter så tur för mig att inte alla letar efter samma sak...:-)! Den ena är från 1930!! Fick båda för bara 65,-!!

När jag bläddrade i den ena bibeln hittade jag några pressade blommor och ett gammalt bokmärke.



Vad ska jag då göra med dessa? Prydnad på hyllan blir de förstås men jag har även använt några sidor som dekoration.......ska visa en annan gång.

Helt klart är i alla fall att jag tänker besöka denna loppis fler gånger....har massor av små projekt som jag vill se om jag kan göra verklighet av.

Ha en skön kväll!
Kram

lördag 10 september 2011

Jeanne d´Arc Living....

Har fått en ny favorit när det gäller inredningsmagasin....Jeanne d`Arc Living!!
Så otroligt fina bilder och massor av inspiration! Kostar betydligt mer än Lantliv och Drömhem och trädgård, som är mina andra favoriter, men det är väl värda pengar!




Det jag tycker om med detta magasin är att bilderna inspirerar till att hitta nya användningsområden på sådant man redan har liggandes hemma eller kanske fyndar på loppisar.....något jag gillar skarpt med tanke på att jag ÄNTLIGEN upptäckt tjusningen med loppisar..:-)!!




Har tex börjat samla på gamla silverbestick....gärna lite udda. Så fina att bara ha som prydnad i en glasburk eller göra om till något annat!




Just nu letar jag efter gamla teskedar som jag tänker banka ut och böja till servettringar.....Ska användas ihop med fina vita linneservetter med en liten handvirkad spetskant runtom....Blir nog fint till juldukningen!






Visst är det underbart med helg och lördagskväll!! Har tänt ljus och hällt upp ett glas rött....Nu ska vi laga lite mat och bara mysa!

Ha en skön kväll!
Kram på er alla!

PS! Är så glad för alla besök, både av gamla och nya läsare..:-)

torsdag 8 september 2011

Inget vidare......

Natten till igår vaknade jag av feberfrossa och jag låg och skakade i sängen säkert en timme innan Alvedonet gjorde någon nytta. Somnade till slut och sedan sov jag hela onsdagen. Gick upp vid femtiden på eftermiddagen för att få i mig lite frukost....:-) och sedan sov jag vidare tills nu i morse.
Tvingade mig upp ur sängen och in i duschen, dock på ganska skakiga ben...men nu känner jag mig lite piggare.




Måste visa min fina kalender som jag köpt från butiken Prillig för ett bra tag sedan.




Är av plåt med ett gammaldags "fotografi" av två små pojkar och de lösa rektanglarna flyttar man efter månad och datum.




Nu ska jag krypa in under pläden i soffan och slötitta på lite såpor..:-)

Kram

måndag 5 september 2011

Skogens guld....






Vi har haft ytterligare en underbar helg i Mullsjö tillsammans med våra bästa vänner. De var hos oss för första gången förra helgen och blev nog lite förälskade i platsen så de ville komma dit även denna helg.
Roligt att de ser och känner lite av det vi ser och känner när vi kommer dit.....!




Vi begav oss ut i skogen på lördagen för att leta efter kantareller och hittade lite grann, inte alls så mycket som vi hade hoppats på. Men det gör inget...halva njutningen är ju att få trava omkring i naturen och ärligt talat...när jag stod och rensade svampen efter klockan 21 igår kväll var jag innerligt glad att vi inte hittat så mycket..:-)

Passade på att gå på loppis i Mullsjö oxå.....fanns massor av fint och jag gjorde lite fynd så jag var alldeles lyrisk! Ni ska få se lite längre fram..:-)

Kram

fredag 2 september 2011

Försenade julklappar......

Idag fick vi julklappar!! 2 paket stod på trappan när vi kom hem.....Ja ni hörde rätt...:-)




Maken brukar få Delicard i juklapp. För er som inte vet så är det ett slags presentkort där man får välja mellan olika saker. Kan vara hjortstek, anka, lax, extra fina chokladpraliner, vinglas från Ittala eller något liknande. Väldigt fina presenter!! Men det är alltid svårt att bestämma sig så därför hade dessa kort hamnat längst ner i en låda. Häromkvällen dök dem upp, vi beställde och idag fick vi dem alltså. Blev en pepparkvarn från Tompson, extra fin Virgin olivolja och Balsamicovinäger. Gillar innehållet och formen på flaskorna...så när de är tömda kan de säkert användas till annat..:-)!


Ha en skön helg!
Kram

onsdag 31 augusti 2011

Tittar bara in....



för att säga hej!
Tiden sprang iväg som vanligt och nu är det snart dax att hoppa i säng så att jag orkar upp tidigt i morgon bitti. Hade tänkt hälsa på hos er alla.... både nya och gamla läsare!
Är så glad för alla kommentarer och att det är så många som tittar in till mig! Värmer gott i hjärtat..:-)

Sov så gott mina vänner!
Kram


tisdag 30 augusti 2011

Plättar i bur...

Har länge trånat efter en fågelbur!




Ja inte en sådan som man ska ha fåglar i utan en som man kan ha allt annat än fåglar i. Där man kan ställa blommor, ljus och andra dekorationer.




Så det blev en sväng till blomsteraffären efter jobbet och där stod den och bara skrek KÖP! Och det gjorde jag..:-)




Står nu så fint på köpmansdisken i köket med en Plättar i luften. Men det är en tillfällig plats. Ska hitta en annan bättre där den kommer till sin rätt. Kan ju inte ställa allt jag gillar i köket...:-)


Känner för att flytta runt på mycket saker här hemma...byta platser och ändra lite så att det känns lite nytt igen. Köpa nya kuddfodral, någon gosig pläd, lite doftljus...Måste väl bero på att hösten är här eller hur?

Kram








onsdag 24 augusti 2011

Händer inget....

här hemma just nu...eller ja allt det vanliga händer ju så klart....Men vi (eller jag) har lite renoveringsplaner och det känns som att det snart är dags att spotta i nävarna och kavla upp ärmarna och börja om vi ska få färdigt någon av dem innan jul.




Tappade fullständigt lusten att fixa färdigt kontoret när vi ställde in det stora träningsåbäket där som jag bara får ont i ryggen av att träna på! Den stör den lantliga touchen som jag vill ha därinne..:-)

Nu har vi bestämt oss för att ställa ut träningsmaskinen i garaget istället!! Blir nog bra! Man får helt enkelt gå dit ut och träna....svalt och skönt är det och en gammal stereo står det där så man kan träna till musik.

På tal om träning...Har lite träningsvärk dag....:-)
Igår kväll var jag ute och motionerade med min supertrevliga bloggkompis Maria med bloggen Hemma hos Loppan! Så lustigt att man pratar på som om man känt varandra hur länge som helst trots att det i stort sett var första gången vi träffades live......Bloggens förtjänst..:-)!

Kram!

måndag 22 augusti 2011

Blir så hjärtinnerligt glad....

över att det är så många som hittat in till mig och vill vara med i min utlottning!! Är så spännande att se vilka ni är!!



Blev så glad när jag såg att jag har läsare utanför Sveriges gränser oxå..:-)!


Har ni haft en bra helg?

Vi tillbringade vår i Mullsjö! Var inte direkt sugen på att åka dit med tanke på att regnet vräkte ner nästan hela fredagen men vi chansade och vi har haft det jättemysigt!
Fredagskvällen kurade vi in oss i husvagnen med lite tända ljus, pizza och vin. Varmt och skönt!!




Lördag och söndag bjöd på betydligt bättre väder så då grillade vi och fikade (flera gånger) på vår lilla uteplats. Har suttit i solen och läst.....något jag sällan tar mig tid till här hemma....Finns ju alltid en massa måsten!!
Helgerna i Mullsjö är en skön kontrast till att vara hemma, just för att de är så kravlösa!
Man bara är......och tillåter sig att bara vara.....!

Kram




fredag 19 augusti 2011

Utlottning!



Så var det dags igen för en liten utlottning! I morgon firar jag 1 år med min blogg! Har gått fantastiskt fort och jag är så himla glad för att ni tittar in här och extra glad blir jag när ni lämnar kommentarer!




Vinsten är ett jättesött pennskrin/smyckeskrin i plåt! Köpte ett till mig själv oxå förstås...blir finfint som dekoration på skrivbordet.

Utlottningen går till som vanligt:
1 lott: Lämna en kommentar till detta inlägg.
2 lotter: Lämna en kommentar till detta inlägg och länka bilden till din blogg.
3 lotter: Lämna en kommentar till detta inlägg, länka bilden till din blogg och bli en följare.

Vinnaren dras 20 September.

Ha en skön helg!
Kram på er alla!!!




tisdag 16 augusti 2011

Testing testing....

Nå, vad tycker ni?

Ville förändra bloggens utseende lite och igår började jag testa lite olika mallar, ändra färger och laddade ner ett program: http://www.picnik.com/ där man kan göra collage av foton. Fick tipset av Emma med bloggen Emmas vita drömmar. Tack för det Emma!!

Jag insåg snabbt hur lite jag kan och hur mycket det finns att lära, men efter lite trixande så fick Hemma hos Märtha ett helt nytt utseende, och jag är faktiskt ganska nöjd...:-)



På lördag korkar jag upp champagnen och firar 1-årsdag med Hemma hos Märtha!!
Tiden går fort när man har roligt!!



 Får nog bli en liten tävling oxå...återkommer med den!!

Ha en mysig kväll!!
Kram

måndag 15 augusti 2011

Måndagssega.....

Idag har fritids stängt så jag har tagit semester och här är vi VERKLIGEN segopego idag!

Vädret är inget att hurra för! Regnigt och blåsigt, så idag har vi stannat inomhus och myst med lite barnfilmer och gofika (såklart)!

Har millioner projekt att börja/fortsätta/slutföra men får inte tummen ur till något...Men visst måste man få unna sig en slappardag emellanåt utan att få dåligt samvete?



Kramiz på er alla!