onsdag 2 februari 2011

Broccolisoppa.


Ikväll har vi ätit broccolisoppa med vitlöksbröd och till det ett glas vin...mer behövs inte för att förgylla dagen mitt i veckan...:-) Soppan gillas av alla i familjen och är väldigt enkel att göra.
Recept:
Finhacka 1 gul lök och 2 vitlöksklyftor och fräs detta i lite margarin i en gryta tillsammans med 1 tsk dill.
Skala och tärna 4 medelstora potatisar. Lägg potatis och ca 500 gr broccoli i grytan. Häll över ca 7,5 dl vatten och strö i 2 st hönsbuljongtärningar. Koka upp och sänk sedan värmen och låt soppan sjuda i ca 10 minuter. Mixa soppan slät med en stavmixer. Blanda i 2,5 dl matlagningsgrädde, lite salt och peppar och värm ca  5 min. Blanda i 2 dl riven ost och rör om tills osten har smält. Häll upp på tallrikar och njut!




Ha en bra onsdagskväll!!
Kramiz

2 kommentarer:

mariaikos sa...

Mmmm, vad gott det ser ut! Du verkar duktig i köket. Jag har skrivit upp några av dina recept du har här som ska testas.
Fina handarbeten också. Förut stickade jag mycket, men min värk har satt stopp för det.
Hälsningar Maria!

Marica sa...

den soppan saknar jag verkligen, så HIMLA god!