söndag 22 maj 2011

Gröna fingrar?

Vi har haft en otroligt mysig helg tillsammans med William och Emina! De kom igår eftermiddag och blev hämtade för en stund sedan! Vi har ätit och fikat, spelat spel och fikat igen...:-)



Emina hjälpte mig att få ner fröerna i pallkragarna och bättre och mer hängiven hjälp får man nog leta efter! Hon släpade jordsäckar, planterade och vattnade.....Är inte van vid att någon i familjen engagerar sig i mina planteringar så jag tyckte det var jättekul!




Så nu är alla fröer nere i jorden. I de vita avlånga plastlådorna har vi sått frilandsgurka....! Ska köpa fiberduk och täcka odlingarna med, både för att fröerna ska gro lite snabbare och för att förhindra djurangrepp så långt det är möjligt!



Idag har vi också varit ute och grejat lite...har varit fint väder men lite blåsigt. För en stund sedan var det som att naturen höll andan en stund...sedan kom ösregnet....Bra för min plantering..:-)

PS! Ni har väl inte missat att första säsongen av Solsidan börjar sändas i repris ikväll....:-)
Ha en fortsatt mysig söndag!
Kram

lördag 21 maj 2011

Min basilika....

Har köpt 2 st basilika på ICA och planterat ner i en större kruka och de växer så det knakar! Har aldrig lyckats tidigare men det beror nog på att jag planterat dem tillsammans med andra kryddor som är mycket mer tåliga. Basilikan är ju så känslig....måste ha mycket kärlek och omvårdnad....:-)




Det är ett fasligt flyttande på krukan, men såklart värt det, beroende på väder. Varmt ute=basilika på altan, kallt ute=basilika inomhus på det varmaste stället i huset...innanför altandörren i vardagsrummet (där står den oftast).




Tyvärr glömmer jag av att använda mig av färsk basilika i maten så idag fick jag klippa ner den rejält!
Har hängt upp ett knippe som jag ska torka. Blir ju hur bra som helst det oxå!



I eftermiddag kommer William och Emina hit (mina barnbarn)...och ska sova över. Gissa om Samuel är laddad...:-) Mysigt att få rå om de små ibland!




NU ska jag ut och plantera de där fröerna som jag har tjatat om så länge men inte fått tummen ur och fått ner i jorden! Vi lär väl få skörda grönsakerna lagom till jul...:-)

Ha en mysig lördag!
Kram

fredag 20 maj 2011

Var är värmen??

Vaknade till klarblå himmel idag....vilken lycka på min lediga dag! Tog på sommarkjol och sandaler och gick ut....men HUUUUU vad det blåste kallt!!



Idag har min syster och hennes minsta lilla busfrö varit här och fikat....mysigt!!




Sedan tog jag tag i städningen....Känns så skönt när det är gjort!

Nu ska försöka ta mig ut i trädgården en stund oxå och se hur det växer och gror i alla rabatter och krukor. Kanske peta ner lite frön.....om jag inte blåser bort...:-)

Ha en riktigt mysig fredagskväll!
Kram

onsdag 18 maj 2011

Mitt olivträd!

I förra vecka annonserade City Gross att de sålde Olivträd för bara 119,-! Hutlöst billigt så jag var bara tvungen att åka dit.




 Visade sig vara ett träd på 1,5 meter men jag slog till och köpte ett, tryckte in det i min lilla bil och åkte hem.



Frågan är vart man ska ställa det för att det ska trivas? Någon som vet? Ute eller inne? Gräva ner eller i kruka?




Först stod det i hallen i några dagar......




Sedan fick det flytta ut på vår altan.....




Nu står det i vårt badrum tillsammans med en fjärilslavendel.....och där får det nog stå tills värmen är tillbaka. Vart tog den vägen förresten? Känns som höst ute!



Kram på er!

tisdag 17 maj 2011

Pimpa husvagnen....

Gardinerna i de flesta husvagnar är så tråkiga tycker jag! Alltid i ett glansigt slinkigt material med knepiga mönster och fäger. Det var det första vi tog ner när vi köpte vår husvagn. Kvar är tunna gardiner i vit nylon....men jag tycker att de också är ganska tråkiga....så intetsägande.
Man måste ju kunna fixa nya gardiner till husvagnen likväl som till hemmet?


Väldigt ostrukna rullgardiner....-)

Så nu har jag köpt rullgardiner i lite shabby chic-stil som jag ska hänga upp i husvagnen. Gardinerna hänger inte på någon vanlig gardinstång utan har små fästen som man drar i en skena. Får helt enkelt sprätta bort dem från de befintliga gardinerna och sy på dem på mina nya.





Snart ska vi på föräldramöte till skolan inför Samuels skolstart i 0-klassen till hösten. Usch vad tiden går fort!! Var inte länge sedan han var min lille bebis...nu är han stora killen och ska lära sig läsa och räkna.

Ha en mysig kväll!
Kram

söndag 15 maj 2011

Ändrade planer.....

Blev inte som planerat idag....heller.....Himlen var grå och regnet hängde i luften men jag trodde att jag kanske skulle hinna få ner alla fröer ....men när jag var på väg ut så började det spöregna....sedan höll det upp en liten stund och sedan var det igång igen. Velade fram och tillbaka på om jag skulle trotsa regnvädret och gå ut och greja i alla fall men nej..... inte min grej att stå ute och frysa i regnet....Får bli en annan dag!




Så jag började baka istället....till lycka för en del i familjen i alla fall...:-).




Blev både kanelbullar och polkagrisbiscotti.




Tänkte bunkra upp i frysen med lite gott fika som man kan plocka fram när solen skiner och man vill ta en kopp kaffe ute i trädgården.




Har ni röstat idag? Vi har precis varit nere i skolan här i samhället och lagt vår röst och det verkar vara väldig lågt deltagande den här gången. Lite synd tycker jag för det är ju vårt enda sätt att påverka.

Ha en fortsatt skön söndag!
Kram

Söndagsfix....

Hej allihop! Har tydligen varit något fel på Blogger ett tag för mitt senaste inlägg är puts väck. Så här kommer det igen...:-)



Utanför min arbetsplats, alldeles vid parkeringen, finns det 6 st stora träd som just nu blommar något helt fantastiskt! Var bara tvungen att visa er....




Vet inte vad det är för sorts träd....kanske någon av er som vet?

Igår var Rebecka och jag i Göteborg hela dagen på jakt efter klänning och skor till skolavslutningens fest. Vi trampade runt i nästan 6 timmar.....och hittade lyckligtvis till slut det vi sökte....!
Har nästan träningsvärk i benen idag av allt marscherande.....:-)
Tur att vi har så nära till storstaden....för i Borås finns det ju typ INGA roliga butiker, ja enligt min dotter i alla fall...:-)!

Idag har jag som mål att få ner alla fröer i pallkragarna. Har köpt till jordgubbsplantor och lite luktärt i vitt och rosa som ska ner mellan det gröna. Ska visa bilder när det är klart!

Vi hörs!

onsdag 11 maj 2011

I regnbågens alla färger....

Idag har det varit tryckande hett...Kändes som att det var dax för årets första åska, och mycket riktigt....På vägen hem kom några rejäla blixtar....hu....jag är inte tuff när det blixtrar och dundrar...!!
Hann bara innanför dörrarna innan himlen öppnade sig och det började regna.....och efter en halvtimma var det över....När jag tittade ut fick jag syn på den......




Så tydlig med alla sina färger! Naturen är verkligen förunderligt vacker!!
Men jag måste nog torka av linsen ....ser en mörk fläck som inte ska vara där!

Var bara tvungen att sticka ut näsan och lukta på regnet.....ja ni fattar nog vad jag menar.....när det luktar så där gott....varm, blöt asfalt.....alllt grönt....jorden....ja sommar helt enkelt....mmmm!!

Idag har min 16-åriga dotter varit på brandstationens klädlager ihop med sina kompisar och lånat lite kläder. Nu när de slutar 9:an tar de lite spexkort ihop med klassen!
Samuel blev eld och lågor..:-) när han fick syn på hjälmen och ville naturligtvis prova. Kunde inte låta bli att ta fota honom......


En blivande brandman kanske...:-)
 
Med hjälmen käckt på svaj!!


Ha en härlig onsdagskväll!
Kram på er alla!!


tisdag 10 maj 2011

I mina pallkragar......

Har äntligen kommit iväg till Blomsterlandet och investerat i en massa frön till mina pallkragar.
Finns så mycket att välja på bara så det tog en hel evighet att bestämma sig för vad jag egentligen ville ha.

Har 4 pallkragar som nu står på plats, fyllda med jord. Det som återstår är att köpa täckbark som ska ligga på gångarna runt dem + lite annat som jag ska visa när det är på plats. Ser inte så roligt ut ännu..:-)

Nr. 1 ska fyllas med jordgubbsplantor. Har planterat ner de gamla som klarat vintern men ska köpa till så att pallkragen blir full. Så gott att gå och plocka och äta....!



Nr. 2 ska fyllas med olika salladssorter bla, romansallad, röd plocksallad, vanlig huvudsallad och ruccola.
En måltid utan sallad är en halv måltid i mina ögon så nu hoppas jag verkligen på att dessa frön tar sig.




Nr. 3 ska fyllas med morötter, rädisor, salladslök och purjolök. Ska även köpa till lite gul lök och vitlök så har vi alla lökar vi behöver...:-)




Och i nr. 4 ska jag ha lite smått och gott som gurka, mangold, spenat, persilja och sockerärtor. Ska köpa till dill och eventuellt någon sommarblomma också, sedan får det räcka.
Såg att Blomsterlandet hade en tornformad ställning som kommer att bli perfekt för ärtorna att klättra på.

Nu håller jag tummarna för att det fina vädret håller i sig till helgen så att jag kan få ner alla fröer i jorden.

I morgon ska jag på tjejkväll så om vi inte hörs önskar jag er en riktigt mysig onsdag!
Kram
Ha en riktigt skön onsdag!

söndag 8 maj 2011

Soliga söndag...

Idag har vi tagit det riktigt lugnt och bara skrotat omkring och ätit rester! Solat och småfixat lite. Gud vad skönt det är att bara ta dagen som den kommer ibland.



Rester!!

Igår var det verkligen full fart från tidiga morgonen till sent på kvällen....först med alla förberedelser och sedan med kalaset.....men trevligt var det!!






Vi hade vädrets makter på vår sida och solen sken från en klarblå himmel och det var helt ljuvligt skönt!



Vi bjöd på kyckling-och pastasallad med örter och vitlöksdressing och nybakt olivbröd. Var uppskattat med kall mat i värmen och jag hade gjort mat till ett helt regemente så det både räckte och blev över.




Sedan var det paketöppning och Samuel fick så många fina presenter....Tack alla i familjen för det!!
Vi avslutade med jordgubbstårta och kaffe.

Tur att vi fick så fint väder så att alla barn kunde vara ute och leka.... Det var fullt hus på studsmattan, de gungade och hade vattenkrig! Samuel var helt slut på kvällen!!

Vad har ni hittat på i helgen?

Kram

fredag 6 maj 2011

Nu är huset nystädat, fönstren är tvättade och tvätten hänger på tork....:-)!
Nu ska jag bara ner och handla all mat sedan är det banne mig fredagsmys som gäller!




Ikväll har Samuel beställt tacos och så får det bli....Är nog typiskt fredagsmat i många hem kan jag tro!




Istället för tårta blir det hallon/blåbärspaj med vaniljsås.




I morgon blir vi 26 personer här hemma.....och det är bara närmaste familjen.... (ändå är det några som saknas)...så vi är en stoooor familj! Bullrigt och rörigt  blir det men härligt när vi träffas...:-)!




Så vi hoppas på fint väder i morgon så att vi kan sprida ut gästerna lite varstans när vi ska äta, både ute och inne.

Ha en skön fredagskväll!!
Kram

Nästa födelsedagsbarn.....

I morse satt en förväntansfull liten 6-åring i soffan och bara väntade på uppvaktningen.....Samuel har alltid varit väldigt morgonpigg och att väcka honom med sång är stört omöjligt.... så vi har gjort om proceduren lite....:-)



Lyckan var stor när han fick sitt NinjagoLego.....Det enda han önskar sig...säger han..:-)




LEGO har verkligen förändrats sedan jag var barn.
Då var det bilar av alla de slag, brandstationer och bondgårdar man byggde....nu är det Star Wars, Indiana Jones och Ninjago som gäller .....Superhjältar och bovar...
Gillar egentligen inte att det är så mycket vapen bland leksakerna.....men maken säger att jag överdriver.....Han jämför med att leka cowboy och indian eller polis och tjuv....ja kanske det är så.....men jag gillar det inte i alla fall.....!

Är det bara jag som är löjlig eller vad tycker ni?

Idag är det städning och förberedelse för kalaset i morgon som gäller. Putsa fönster ska jag oxå försöka hinna med..:-)
Har lovat Samuel att vi ska fika med blåbärspaj i eftermiddag....vi firar lite, bara i familjen idag, så den ska också fixas....så det är bara att sätta fart...:-)!

Önskar er en härlig fredag!!
Kram

torsdag 5 maj 2011

För 23 år sedan.....

Idag för 23 år sedan föddes mitt 3:e barn. Han kom med buller och bång mitt i natten.....förlossningen gick snabbt men inte smärtfritt....-)!

Idag är han en vuxen man, sambo och pappa till ljuvlige lille Gabriel! Säger det igen.....tiden går fort...!! Barnen blir äldre men inte vi väl...:-)


Fredrik och hans lilla familj!

Fredrik och Samuel....... mina älskade söner...som jag nästan prickade in på samma dag.....
Det skiljer 17 år på dem men det värmer i mammahjärtat när de sitter tätt intill varandra i soffan och spelar Nintendo!! Syskonkärleken är inte att ta miste på!

Kram på er alla!

tisdag 3 maj 2011

Är lyckligt lottad....

Tack för era omtänksamma och gulliga kommentarer!! Värmer i hjärtat..:-)! Helt fantastiskt att ha fått så goa vänner genom bloggen!


Kvist från vårt plommonträd.

Ikväll har maken och jag varit iväg och köpt lite presenter till Samuel som fyller 6 år på fredag! Helt otroligt vad fort tiden går!! Var ju inte länge sedan han var en liten bebis... vår lille sladdis.....


10 dagar "gammal"....:-)
 När vi ändå var iväg passade vi på att köpa matjord till våra 4 nyinköpta pallkragar som står uppradade i det gamla trädgårdslandet!
Ska bli så roligt att fixa till dem och plantera, men det får vi nog vänta ett litet tag till med för vi har haft några riktigt kalla nätter med frost här. Ska visa er när det är klart...:-)

Ha en skön onsdag och KRAM på er alla!!

måndag 2 maj 2011

Time out!

Ibland när jag har kört på i 120 ett tag utan att lyssna på kroppens varningssignaler så tar den en Time out!! Blir som att jag får influensa, är yr och har ingen som helst ork i kroppen.
Så har det varit idag och det är först nu sent på kvällen som jag känner mig "normal" igen... Måste verkligen bli bättre på att ta det lite lugnt!
Men det är lättare sag än gjort......Vi har grejat heeeela helgen....:-)


Har skurat färdigt altanräcket på framsidan.....Blev vitt och fräscht igen.




Planterade två olika tomatsorter i varsin kruka. Ska vara lättodlade och kunna klara sig utan växthus.




Vi har massor av svartmyror på vår tomt och de ihop med lössen förstör våra fruktträd så vi har tidigare hällt en massa Myrr i jorden. Gillar inte att använda gift men det har verkligen varit effektivt ihop med en klistrig tejp som vi sätter runt stammen.




Men så hörde jag av en jobbarkompis att man kan plantera lök tätt intill stammen och att detta ska hålla myrorna borta.
Så nu har jag tryckt ner vitlöksklyftor tätt intill stammarna och lite smultronplantor.
Ser lite tanigt ut just nu men det blir fint när plantorna har växt till sig och kanske kan vi plocka lite smultron från dem redan i sommar!

Nej nu är det dax att hoppa i säng!
Kram

söndag 1 maj 2011

Söndagsfix....

Helgen bara rusar förbi i ett rasande tempo.....redan söndag idag!!




I fredagskväll kom mitt äldsta barnbarn William hit för att sova över.
Han och Samuel skulle ha killkväll...pyamasparty...kuddkrig.....ja jag vet inte allt....enligt Samuel....-)

Vi åt tacos och sedan spelade killarna TV-spel och käkade lite godis! Mysigt!




Igår var det soligt och stundvis väldigt varmt så vi var ute i stort sett hela dagen och grejade. Äldsta dottern Ida med familj kom och åt lite kombinerad lunch/fika mitt på dagen: blev grillad korv med bröd och rabarberpaj med halvsmält vaniljglass......gott!
Första rabarberpajen med fina späda, krispiga rabarber från trädgårdslandet.




På eftermiddagen skurade jag altanräcket på framsidan....blir så fräscht och vitt när det är nyskurat. Har lite kvar så jag ska snart ge mig ut och fortsätta.




Satte en massa lökar i höstas och nu har mina Pärlhyacinter, eller mormors tofflor som jag kallade dem när jag var liten, kommit upp.....Tycker att de är så söta!




Verkar också som att Pionerna som jag planterade för 2 år sedan äntligen har tagit sig. Var så liten och ynklig förra våren men nu har de redan kommit en liten bit på väg så i år hoppas jag på blommor i babyrosa  som doftar ljuvligt!

Blev inget slipande av altangolvet i helgen.....Maken började men för grannsämjans skull ska vi hyra en slipmaskin i veckan som inte tjuter så infernaliskt (låter som värsta tandläkarborren)! Det isar i mina tänder när den är igång och den låter mer än vad den slipar så det är många timmar som vi/grannarna  måste stå ut...:-)!

Nä nu är det dax att stänga ner och gå ut! Önskar er alla en mysig söndag!
Kram