lördag 21 maj 2011

Min basilika....

Har köpt 2 st basilika på ICA och planterat ner i en större kruka och de växer så det knakar! Har aldrig lyckats tidigare men det beror nog på att jag planterat dem tillsammans med andra kryddor som är mycket mer tåliga. Basilikan är ju så känslig....måste ha mycket kärlek och omvårdnad....:-)




Det är ett fasligt flyttande på krukan, men såklart värt det, beroende på väder. Varmt ute=basilika på altan, kallt ute=basilika inomhus på det varmaste stället i huset...innanför altandörren i vardagsrummet (där står den oftast).




Tyvärr glömmer jag av att använda mig av färsk basilika i maten så idag fick jag klippa ner den rejält!
Har hängt upp ett knippe som jag ska torka. Blir ju hur bra som helst det oxå!



I eftermiddag kommer William och Emina hit (mina barnbarn)...och ska sova över. Gissa om Samuel är laddad...:-) Mysigt att få rå om de små ibland!




NU ska jag ut och plantera de där fröerna som jag har tjatat om så länge men inte fått tummen ur och fått ner i jorden! Vi lär väl få skörda grönsakerna lagom till jul...:-)

Ha en mysig lördag!
Kram

3 kommentarer:

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Lyxigt med färska örter! Jag har oregano i trädgården. En jättefin rund buske som blir full av små lila blommor. Sprider sig till gräsmattan så när vi klipper luktar det pizza... =)
Psst...Jag är tillbaka. N lyckades till slut få liv i datorn mot alla odds. Hurra! =)
Ha en fin kväll.

kram Emma

mariaikos sa...

Jag har aldrig köpt färska kryddväxter , tänker att dom hinner nog dö innan jag hunnit använda dom. Men säkert är det gott och så är det ju dekorativt med krukorna.
Ha så trevligt med dina små , egen + lånade. Så kul för Samuel .
Kram!

♥ Carina ♥ sa...

Jag har också köpt basilika på ICA tidigare men inte lyckats så bra. Har väl slarvat lite med skötseln kan jag tänka...
Jag får testa igen då basilika är en underbar krydda och doftar ljuvligt :)
Ha en fin söndag!
Godmorgon!