söndag 16 oktober 2011

Höststädning....

Så var det söndagskväll igen.....Jösses vad tiden går fort!!




Helgen har varit skön och vädret har varit kanon! Idag har vi höststädat trädgården, rensat lite ogräs, slängt gamla blommor och tagit in de sista stackars Pelargonerna.




Tog  in en diksegran ........




Har lovat Samuel att han ska få ha en egen gran i sitt rum denna jul. Ska dekorera den med lite ljus och små virkade stjärnor när det börjar närma sig. Just nu mår den nog bättre där den står.




Häromdagen hittade jag en lustig växt i blomsteraffären. Visade sig vara ett slags gräs som tydligen är frosttåligt.
Får väl se hur länge den överlever .....brrrrrr....!!!




Kram på er alla!



lördag 15 oktober 2011

Ester Elenora

Har aldrig varit någon märkes "freak". Som ensamstående mamma med fem barn så fanns det så klart helt andra prioriteringar!

Nu när de flesta av barnen har flyttat hemifrån så har ju ekonomin förändrats en del + att jag har utvecklat ett stort intresse för både kläder och heminredning.

Ett märke som jag fastnat för och som jag faktist tycker är ganska ok prismässigt är Ester Elenora. Så otroligt mycket fina plagg med lite romantisk touch i mjuka milda färger. Har köpt flera av deras plagg och jag är supernöjd, bla deras fina scarves och de använder jag i stort sett dagligen.

Bild lånad från Ester Elenoras hemsida.

Igår hittade jag en otroligt fin cardigan från deras senaste kollektion....Har spanat in den på nätet och var bara tvungen att titta in till heminredningsbutiken Hemma hos oss som ligger här i samhället, och där fanns den och bara skrek: KÖP MIG!!

Bild lånad från Ester Elenoras hemsida.

Kunde såklart inte stå emot så en i svart färg fick följa med hem...:-). Fin detalj att man kan knyta ihop spetsen där bak eller så knyter man ihop den framtill.

Så nu kan kylan komma....jag är beredd...:-)!

Nu ska vi snart bege oss på lite kalas hos min bror. Hans yngste son Jonathan fyller 6 år...ska bli gott med lite fika..:-)

Ha en mysig lördag så hörs vi kanske i morgon!

Kramelikram




fredag 14 oktober 2011

What´s the time...

UNDERBART med fredag eller hur? Har tagit mig en semesterdag ....bara så där.... för att jag kände för det...:-)!

Är lite lugnare på jobbet just nu så då får man passa på!




Nu är jag helt ensam hemma och DET händer inte ofta....så jag njuter av lugnet här..:-)! Familjen har begett sig till skolor och jobb. 






Ska passa på och göra lite ärenden, köpa lite födelsedagspresenter och handla mat. Lite senare idag kommer min ena dotter med kompis hit på lite fredagsfika....så det är fredagsmys hela dagen..:-)

Vad har ni för er idag?

Kram




tisdag 11 oktober 2011

Nu har det börjat....

Alla som känner mig vet att jag är smått besatt av julen...ja egentligen av alla förberedelser INFÖR julen!
Så besatt att jag förra julen blev sjuk på självaste julafton, med huset fullt av gäster! Lite snöpligt att gå och lägga sig och inte kunna vara med och fira....men jag var helt slutkörd!




Har lovat mig själv (och familjen) att det inte ska bli så i år! Jag ska börja i tid och inte överdriva! Man behöver inte ha det nystädat och piffat precis hela tiden....man behöver inte göra 100 olika sorters julgodis....som man desutom inte ens vill äta efter jul....Man kan göra och vara lite lagom...:-)! Det får bli mitt motto denna jul!




Men jag längtar efter att få börja......och igår hittade jag de första tidningarna om julpyssel och pynt: Allers egna julmagasin och inredningsmagasinet Isabellas. Köpte såklart båda två! För även om det är liiiite för tidigt att börja pynta så kan man ju få drömma om jul eller hur....?





Det jag har tänkt börja med är lite höst/julkransar med mossan som jag har samlat ihop, leta upp lite vita ljusslingor och dekorera med både utomhus och inomhus, ta in några dikesgranar...ja sådant som man kan tjuvstarta med redan nu i slutet av oktober. Det blir ju så mörkt så fort nu så man behöver verkligen något som livar och lyser upp.
Men däremellan ska jag slappa, njuta och dricka glögg.....massor av glögg..:-)!

Kram på er och njut av nuet!








söndag 9 oktober 2011

Denna helg......

Så var det söndagskväll igen....Har varit en händelserik helg på många sätt!

I fredags var jag på begravning...Min morbror som jag har vuxit upp med och har så många roliga minnen av dog för ca 2 veckor sedan efter att ha kämpat länge mot den mest vedervärdiga sjukdom som finns: Cancer!

Mitt hjärta höll på att brista när min moster och mina kusiner stod framme vid kistan för att ta ett sista farväl!



Cancer är verkligen en fruktansvärd sjukdom och vem som helst, precis vem som helst, kan drabbas! Har självklart köpt ett rosa band för att stödja cancerforskningen. Ville köpa det rosa läderarmbandet som Lindex har låtit tillverka för att stödja forskningen men det var helt slut. Bra för det betyder ju att många människor bidrar.


I lördags var vi på kalas ute hos min äldsta dotter och hennes familj. Båda döttrarna i familjen firades: Emina som fyllt 6 år och Leah som blivit 2. Många presenter och jättegod fika! Ida är otroligt duktig på tårtor, eller hur?





Tårtorna var precis lika goda som de ser ut!

Alltid mysigt att träffas ....vi är många och det är bullrigt, högljutt men hjärtligt......:-)!


Idag tog jag och Rebecka ledigt från familjen och styrde kosan mot Gällstad, till Lager 157. Hittade lite smått och gott...ska visa en annan dag för nu är klockan mycket och jag vill krypa upp i soffan en liten stund innan det är dax för sängen.


Ha en skön måndag och hoppas att ni inte blåser bort:-)
Kram

onsdag 5 oktober 2011

Award!





Har fått en award från Marie med fina bloggen Om allt och inget, loppis och inredning. Tackar..:-)
Med awarden följer det med lite saker man måste göra:
*Länka till den man fått awarden ifrån.
*Fullborda 5 meningar.
*Skicka den vidare till 5 andra bloggare.

Då kör vi.....
1. När ingen ser/hör mig .....pratar jag högt med mig själv. Får bäst svar då..:-)
2. Jag går aldrig hemifrån utan....skor på fötterna. Övrigt ( läs. mobiltelefonen) både lämnar och glömmer jag ofta hemma till familjens stora förtret.
3. Min blogg heter som den gör för att.....min farmor hette Märtha.
4. Om jag vågade skulle jag.....starta egen nätbutik och sälja stickat/virkat och annat hantverk.
5. Om tio år kommer jag att....förhoppningsvis ha vågat..:-)

Skickar denna awarden vidare till alla som vill anta utmaningen. Finns så många mysiga bloggar och jag tycker att det är så svårt att välja.

Kram på er!

tisdag 4 oktober 2011

Kanelbullens dag!



Verkligen värt att fira...Nybakta, ljumna kanelbullar är bland det godaste jag vet.

Så Samuel och jag har bakat bullar ikväll och sedan fikade vi lite innan det var dags för honom att hoppa i säng.
Ska jag förresten oxå snart göra för oj vad klockan är mycket....:-)

Sov så gott allihop!
Kramiz



måndag 3 oktober 2011

Bråttom bråttom.....

har inte blivit många inlägg den senaste veckan! Tiden räcker helt enkelt inte till!

Skulle önska mig lite fler timmar på dygnet...eller kanske inte....då hade jag varit ännu tröttare på kvällarna..:-)!



Min kropp och hjärna är inställd på sömn så fort det mörknar utanför fönstren...kvittar hur bra tv-programmet är, tar inte lång stund innan jag börjar klippa med ögonen.

Det enda som kan hålla mig vaken är handarbete...så det är vad jag sysslar med på kvällarna.

Gabriels pippitröja är i stort sett färdig, ska bara fukta och spänna ut och sy ihop den. 



Har redan börjat med Samuels tröja...tycker att stickandet är roligare än monterandet!
Däremellan har jag virkat nästan 30 par converse.....:-)!

Har massor av virk-och stickprojekt på gång (julklappar) så det blir bråda kvällar framöver....Men tänkt vad mycket bra tv jag kommer hinna se..:-)!

Nu ska jag ta mitt sticke och krypa upp i soffan och kolla in Hollywodsfruarna!

Kram på er alla!

fredag 30 september 2011

Höstens färger...

Jag tycker att det är så vackert ute nu...naturens alla färger! Älskar verkligen hösten!







Denna vecka har jag haft fullt upp på kvällarna så det har inte blivit några långa stunder framför datorn.
Har bla jobbat på vår utförsäljning av prover....riktigt intressant att se hur en del beter sig när de fyndar...Kan väl bara säga att det tog ett antal timmar att röja upp efterråt....:-)!

UNDERBART med fredag och såklart måste man ju unna sig lite fika....



Gjorde årets första äppelpaj....lär inte bli den sista....för oj vad Samuel glufsade i sig!

Ha en riktigt skön helg allihop!
Kram

tisdag 27 september 2011

Fynd på taket....

Vi har en liten plats ovanför groventrén där solen inte riktigt kommer åt .....och där har det växt mossa!



Något som stört Bosse länge. Så i helgen klättrade han upp på stegen för att skrapa rent.....och vad skådar då mitt öga.....Riktigt fin kuddmossa!!





Sådan mossa jag lägger en mindre förmögenhet på inför varje jul till alla ljusstakar och julgrupper.


Första hyacinterna förra julen.

Så nu har jag tagit till vara på en hel del och ska försöka hålla det lagom fuktigt fram tills jul.

Ska även plocka vanlig grön mossa, vitmossa, plocka kottar och gräva upp lite dikesgranar INNAN snön kommer. Förra året väntade jag lite för länge och iddes inte pulsa runt i djup snö, men i år har jag gett mig den på att jag ska vara ute i god tid.

Tycker att det är så fint att pynta och dekorera med material från naturen...och billigt är det oxå..:-)


Kram på er!

söndag 25 september 2011

Underbar helg!

Helgen har verkligen varit mysig! Igår var vi ute i trädgården och jobbade i stort sett hela dagen. Vädret blev precis som jag önskade, varmt och skönt.



Vi fick gjort massor! Återstår en del av höströjandet men det känns skönt i själen att det tyngsta ändå är gjort!




Fick upp mina zinklådor efter många om och men.....Tyckte att jag var smart när jag köpte lådor av samma modell som de blå men naturligtvis satt inte hålen på samma ställe..:-)



Men efter lite mätande och skruvande så var de på plats, fyllda med vit Ljung och Murgröna. Jag blev supernöjd!



Återstår att måla ytterdörrarna svarta men det får nog vänta till våren. Tror att det kommer att bli en snygg effekt med svarta dörrar och har köpt både färg och penslar men med tanke på att vi måste ta bort lås och dörrhandtag och ha dörren öppen medan färgen torkar lär det bli ganska kallt i huset.





Igår kväll kom Fredrik, Jennie och lille Gabriel hit på middag. Mysigt att få rå om de sina ibland! Gabriel var på strålande humör....Tänk att den lille knatten snart fyller ett år!



Idag har vi varit på bio med Samuel. Såg Bilar 2. Helt ok men inte alls lika bra som den första. Men Samuel gillade den och det är ju huvudsaken...:-)

Nu ska jag snart krypa upp i soffan och sticka klart Gabriels pippi-tröja och titta på den engelska serien: Mördare okänd! Riktigt bra kriminalare!

Ha en bra start på veckan!
Kram

fredag 23 september 2011

Fredagspyssel....




Har jag berättat att jag börjat arbeta på fredagar? Var länge tveksam på hur jag skulle göra men i och med att Samuel har börjat förskoleklass så var det slut med sovmornar och långfrukostar och då försvann hela  grejen med lediga fredagar!

Så nu går jag upp som vanligt, åker iväg och jobbar till kl. 11, hämtar Samuel vid 11.15 och sedan är vi lediga resten av dagen! Ganska ok det med faktiskt..:-)!

Idag har jag börjat höststäda trädgården och hoppas nu på fint väder i helgen! Har fått tag i zinkfärgade blomsterlådor (gick inte att lacka om de gamla) och inskaffat Ljung och lite andra växter så i morgon blir det trädgårdsfix hela dagen.

Men nu är det fredagsmys som gäller! Ikväll blir det Thai-mat, lite vin och soffhäng!

Kram!

onsdag 21 september 2011

Och vinnaren är.....

Satt sent igår kväll och skrev namn på små lappar som jag lade i en korg och nyss fick Samuel den stora äran att dra vinstlotten.



Vinnaren av skrinet är.........Cecilia med fina bloggen Cecilias kreativa sida! Grattis! Om du mailar mig din adress så ska jag skicka skrinet till dig!

Tack alla ni andra som varit med och tävlat!! Får nog försöka hinna med en tävling till innan jul!

Ha en mysig kväll allihop!
Kram

tisdag 20 september 2011

Inte många timmar kvar....

tills jag drar en vinnare av det fina pennskrinet!



Är så glad och positivt chockad över att det är så många som velat vara med i min utlottning!! Lite skillnad mot min första tävling som jag hade ett kort tag efter att jag startat blogen. Tror det handlade om ca 7 lotter....:-)!
Kommer att bli många namn att skriva på små lappar!

Roligt oxå att så många nya läsare har hittat hit! Ni är väldigt välkomna!!

Än är det inte försent.....jag drar en vinnare i morgon!

Ha en mysig kväll!
Kram

lördag 17 september 2011

Naggandes god!

Ytterligare ett loppisfynd....en söt liten brödnagg. Passar bra på hyllan tillsammans med mina gamla bestick.




Strax ska vi ge oss av till Mullsjö. Blir sista för i år. Idag ska vi tömma husvagnen, plocka ner förtältet och lämna vagnen på service på vägen hem. Känns både sorgligt och skönt på samma gång.
Sorgligt för nu är sommar och campingsäsongen obönhörligt slut för i år och skönt för nu kan vi ÄNTLIGEN ta tag i allt som ska göras hemma.

Ska se om jag inte kan fjäska till mig en sista titt på loppisen när vi ändå är där..:-)!!

Ha en underbar lördag!!
Kram

fredag 16 september 2011

Ljusstakar.

Fick iden till dessa ljusstakar, först av min chef som liksom jag oxå älskar den lantliga stilen och sedan på en bild i en av mina Jeanne d´Arc Living och bestämde mig då för att försöka hitta materialet till ett par liknande.




Har i min tidigare rensningsiver slängt alla mina "gamla" ljusstakar (hjärnsläpp) och har letat efter att par passande på loppisar jag varit på, men hittade inga som jag gillade.




Så det fick bli ett besök i blomsteraffären och där fanns dem såklart...och inte var de särskilt dyra heller...:-)

Hittade på loppisen skålar av pressglas för en femma styck som jag limmade fast med superlim ovanpå ljusstakarna (sitter som berget) och dekorerade blockljusen med en böntext från 1904!!




Många kanske förfäras av tanken på att jag river ut ark från så gamla biblar men dessa låg faktiskt löst hopvikta i en av biblarna så båda två är fortfarande helt intakta..:-) och jag ska ärligt erkänna att det tar emot att ens försiktigt riva loss sidor i dem, så de lär nog få ligga i hyllan som prydnad.

Som ni ser så är dessa fotade på min favoritplats i hemmet, som det mesta annat! Jag har dem egentligen på matsalsbordet i vardagsrummet men det är alltför "färgglatt" där inne med terracottafärgade tapeter och ekmöbler så de kom inte riktigt till sin rätt där..:-)!

Ha en riktigt mysig fredag och njut av denna vackra höstdag!!
Kram

tisdag 13 september 2011

Två gamla godingar!

När vi var i Mullsjö sist så hittade vi till en loppis som Missionskyrkan anordnar varje lördag.



Var lite skeptisk innan men oj vad mycket fint det fanns där.




Massor av porslin, skålar och fat i pressglas, böcker, textilier....och en massa annat!! En riktig guldgruva i stora ljusa lokaler, fint sorterat och uppställt så det var lätt att titta runt!



Hittade bla dessa två gamla Biblar...så där fint slitna så att pärmen knappt håller ihop...med riktigt gulnade sidor! Precis vad jag letade efter så tur för mig att inte alla letar efter samma sak...:-)! Den ena är från 1930!! Fick båda för bara 65,-!!

När jag bläddrade i den ena bibeln hittade jag några pressade blommor och ett gammalt bokmärke.



Vad ska jag då göra med dessa? Prydnad på hyllan blir de förstås men jag har även använt några sidor som dekoration.......ska visa en annan gång.

Helt klart är i alla fall att jag tänker besöka denna loppis fler gånger....har massor av små projekt som jag vill se om jag kan göra verklighet av.

Ha en skön kväll!
Kram

lördag 10 september 2011

Jeanne d´Arc Living....

Har fått en ny favorit när det gäller inredningsmagasin....Jeanne d`Arc Living!!
Så otroligt fina bilder och massor av inspiration! Kostar betydligt mer än Lantliv och Drömhem och trädgård, som är mina andra favoriter, men det är väl värda pengar!




Det jag tycker om med detta magasin är att bilderna inspirerar till att hitta nya användningsområden på sådant man redan har liggandes hemma eller kanske fyndar på loppisar.....något jag gillar skarpt med tanke på att jag ÄNTLIGEN upptäckt tjusningen med loppisar..:-)!!




Har tex börjat samla på gamla silverbestick....gärna lite udda. Så fina att bara ha som prydnad i en glasburk eller göra om till något annat!




Just nu letar jag efter gamla teskedar som jag tänker banka ut och böja till servettringar.....Ska användas ihop med fina vita linneservetter med en liten handvirkad spetskant runtom....Blir nog fint till juldukningen!






Visst är det underbart med helg och lördagskväll!! Har tänt ljus och hällt upp ett glas rött....Nu ska vi laga lite mat och bara mysa!

Ha en skön kväll!
Kram på er alla!

PS! Är så glad för alla besök, både av gamla och nya läsare..:-)

torsdag 8 september 2011

Inget vidare......

Natten till igår vaknade jag av feberfrossa och jag låg och skakade i sängen säkert en timme innan Alvedonet gjorde någon nytta. Somnade till slut och sedan sov jag hela onsdagen. Gick upp vid femtiden på eftermiddagen för att få i mig lite frukost....:-) och sedan sov jag vidare tills nu i morse.
Tvingade mig upp ur sängen och in i duschen, dock på ganska skakiga ben...men nu känner jag mig lite piggare.




Måste visa min fina kalender som jag köpt från butiken Prillig för ett bra tag sedan.




Är av plåt med ett gammaldags "fotografi" av två små pojkar och de lösa rektanglarna flyttar man efter månad och datum.




Nu ska jag krypa in under pläden i soffan och slötitta på lite såpor..:-)

Kram

måndag 5 september 2011

Skogens guld....






Vi har haft ytterligare en underbar helg i Mullsjö tillsammans med våra bästa vänner. De var hos oss för första gången förra helgen och blev nog lite förälskade i platsen så de ville komma dit även denna helg.
Roligt att de ser och känner lite av det vi ser och känner när vi kommer dit.....!




Vi begav oss ut i skogen på lördagen för att leta efter kantareller och hittade lite grann, inte alls så mycket som vi hade hoppats på. Men det gör inget...halva njutningen är ju att få trava omkring i naturen och ärligt talat...när jag stod och rensade svampen efter klockan 21 igår kväll var jag innerligt glad att vi inte hittat så mycket..:-)

Passade på att gå på loppis i Mullsjö oxå.....fanns massor av fint och jag gjorde lite fynd så jag var alldeles lyrisk! Ni ska få se lite längre fram..:-)

Kram

fredag 2 september 2011

Försenade julklappar......

Idag fick vi julklappar!! 2 paket stod på trappan när vi kom hem.....Ja ni hörde rätt...:-)




Maken brukar få Delicard i juklapp. För er som inte vet så är det ett slags presentkort där man får välja mellan olika saker. Kan vara hjortstek, anka, lax, extra fina chokladpraliner, vinglas från Ittala eller något liknande. Väldigt fina presenter!! Men det är alltid svårt att bestämma sig så därför hade dessa kort hamnat längst ner i en låda. Häromkvällen dök dem upp, vi beställde och idag fick vi dem alltså. Blev en pepparkvarn från Tompson, extra fin Virgin olivolja och Balsamicovinäger. Gillar innehållet och formen på flaskorna...så när de är tömda kan de säkert användas till annat..:-)!


Ha en skön helg!
Kram