tisdag 5 april 2011

Min måndag....

Igår gick dagen verkligen i ett.....landade i soffan här hemma först efter kl. 21....helt slut i huvud och kropp...:-)

Jag arbetar, som ni kanske vet, med skor....ja egentligen både med skor, väskor,  smycken och lite prylar.....
Jobbar på ett av postorderföretagen här i staden som assistent på skor&accessoarer. Ett jätteroligt och stimulerande jobb som jag trivs väldigt bra med.
Igår fotade vi lite image-bilder till höst-11. Vi började dagen i en fotostudio där vi tog en del bilder.

Mycket inställningar och fix innan fotningen kan börja.

Små miljöer i studion.

Eftersom att det var hyfsat väder (ganska soligt men vääääldigt blåsigt) så tillbringade vi hela eftermiddagen ute på lite olika platser för att få det bästa ljuset. Ljuset fick vi men även blåsten för huuuuuu vad det var kallt! Men allt flöt på som det skulle så när vi begav oss hemåt var vi alla väldigt nöjda.



Idag har det hänt någon STORT här hemma!!! Vår lille Samuel har tappat sin första tand..:-) Den lossnade när vi åt så han kunde lätt ha svalt den ihop med smörgåsen...:-)!




Nu ligger tanden i ett glas vatten i väntan på att "någon" byter ut den till en peng. Samuel väntar förstås på tandfeén som ska trolla tanden till en stor peng.....stor måste den vara för oj vad mycket leksaker den ska räcka till......:-)

Jag är lite kluven på det här med tandfeén .....tycker att det räcker med att "luras" med tomten.....? Hur gör ni med era barn?

Nu ska jag slänga mig i soffan en liten stund innan det är dags för sängen!
Kram

söndag 3 april 2011

Söndagsfix....

Idag har vi grejat lite här hemma.....bla har vi hämtat hem en Cross Trainer från min mamma som hon inte ville ha kvar...Perfekt att träna på några gånger i veckan nu innan bikinisäsongen börjar...:-)!

När jag var i butiken Prillig häromdagen så hittade jag en jättegullig bok: Galen i garn. En färgstark bok med roliga virk-och stickmönster mönster på bla, mormorsrutor, disktrasor, grytlappar och annat roligt i fina, färgglada bomullsgarner.











Finns också tips om att virka i tygremsor....man kan egentligen virka i de flesta textila material bara de är någorlunda mjuka så gamla lakan, dukar eller sjalar passar perfekt.......Man kan virka mattor, golvkuddar, grytlappar, brödkorgar med mera....Bara att testa.....







Blir sugen på att testa att virka mattor av tygremsor....Har ju ingen vävstol (ännu....-) så jag får väl virka mina mattor....:-)

Ha en fortsatt skön söndag!
Kram

lördag 2 april 2011

En riktig skönhet!!

När jag och 4 av barnen flyttade in hos Bosse och hans dotter, för snart 9 år sedan,  fick vi stuva undan en del saker på vinden för att få plats med mina möbler + en del nya förvaringsmöbler.

Med en familj på 7 personer på 5 sovrum så förstår ni att det var lite trångt...men det funkade hur bra som helst för att ALLA ville samma sak! Åren har gått och nu har ytterligare 3 barn flyttat hemifrån....fast vi har ju fyllt på lite med Samuel förstås...:-)
Men helt plötsligt har vi fått mer plats, ett eget kontor och tomma skåp...... så nu har vi börjat ta ner godbitarna från vinden igen.

Idag har maken plockat ner en riktig skönhet...:-)







Denna spinnrock har varit Ellinors mammas men hon vill inte ha den tillbaka.....till min stora glädje!!!







Efter lite skurande så stod den där....så grann och fin.....!




Jag vet inte riktigt hur den fungerar men jag tänker ta reda på det och se om den fortfarande går att använda.






Ikväll skulle vi egentligen haft besök av våra vänner Anders och Lena men Samuel har haft ont av astma hela dagen och nu i eftermiddag fick han feber, stackaren!! Så vi fick flytta fram vår "date" två veckor....

Hoppas att ni har en mysig lördagskväll allihop!!
Kram

fredag 1 april 2011

Fynd...:-)

Häromdagen var jag inne i Blomsteraffären här i Sandared för att köpa en blomma.
Denna affär säljer sååååå mycket mer än bara blommor....så ibland går jag bara in där för att få lite inspiration...tittar runt en stund och sedan åker jag hem med huvude fullt av ideér...Slutar ALLTID med att jag tittar in där igen och förverkligar någon av dem....:-)!

Fyndade igår...:-) Sist jag var i blomsteraffären frågade jag om de hade några äppellådor att sälja....de hade de inte tyvärr....men ägarinnan sa att hon skulle kolla hemma om hon hade någon över...och det hade hon..:-)

Fick köpa den för 50,-...nästan gratis!!!! LYCKLIG!!! Det är inte vilken äppellåda som helst....den är ifrån Kivik..:-)
Blir perfekt i kontoret som en hylla till alla inredningstidningar som jag har liggandes lite överallt här hemma!









Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska måla den vit eller om den ska få vara träfärgad....Fräscht med det vita, men det kan bli för mycket av det...eller?







Köpte också en söt liten växt i en bur av ståltråd.....! Den kommer, trots att den är äggformad, få stå framme året runt!

Var även inne på Prillig och fyndade lite till....bilder kommer senare...:-)

Idag ska jag köra den vanliga fredagsstädningen, försöka fixa till gardinen till kontoret och mysa med Samuel...ja vi myser väl hela dagen egentligen.... Att få vara hemma så här en dag i veckan är verkligen lyx!!

Vi hörs senare!
Kram

onsdag 30 mars 2011

Ny lampa...

På väg hem från jobbet idag stannade jag till hos Ljusexperten! Vi är ju som sagt på jakt efter både förnsterlampa och taklampa till kontoret och där finns det hur mycket fina lampor som helst! Problemet är att välja men till slut fastnade jag för en röd lampskärm i Lexington-stil och en vit avskavd lampfot.




Taklampor fanns det också många fina att välja på men där är det nog bäst att maken också får säga sitt .....:-)!

Hittade en rullgardin i garderoben?! (hade glömt bort den) i benvit bomull med öglor och pinnar i, men den är lite för bred så jag ska korta av pinnarna och flytta öglorna lite längre in. Ni ska få se när den är klar och på plats!

Ska snart krypa i säng för jag är otroligt trött ikväll....men först ska jag kika in hos mina favoritbloggare!!!
Kram på er!!

tisdag 29 mars 2011

Utmanad!

Fick som jag skrev tidigare idag en utmaning från Linda med bloggen Lindas Lantliga där jag ska berätta 8 saker om mig själv. Var inte så länge sedan jag gjorde just det men jag ska försöka berätta 8 nya saker om mig själv...:-)!




1. Är mörkrädd: Har nog aldrig sett en skräckfilm för då skulle jag nog få mardrömmar och aldrig våga vara ensam. Vågar mig heller inte ut ensam och motionera om det börjat skymma. Familjen skrattar åt mig och frågar vad jag tror ska hända.....Vet inte.....Något läskigt!!

2. Är ingen skogsmulle: Vill vara det men är det nog mest i tanken. Men när jag väl kommer ut i skogen så fullständigt älskar jag det och lovar mig själv att snart göra om det men tyvärr brukar det dröja typ ett år tills nästa gång...:-)

3. Tränade redskapsgymnastik på tävlingsnivå när jag gick i grundskolan. Kunde både göra flick-flack och gå ner i spagat...och splitt....Familjen bara skrattar åt mig för nu klarar jag inte ens en armhävning...men det finns bildbevis!

4. Har varit hemmafru i 10 år. Min näst äldsta dotter föddes med något som heter Esofagusatresi, dvs. en delad matstrupe så det fanns inte någon förbindelse mellan mun och matsäck. Efter en kaotisk förlossning som slutade med akutsnitt så blev vi transporterade till Östra sjukhuset i Göteborg där hon fick gå igenom flera operationer som lyckligtvis gick bra. Men det var svårt att få i henne mat så dagis var inte att tänka på. Så jag fick vara hemma i 10 år och under den tiden födde jag ytterligare 3 barn. Allt är bra med min dotter nu, tack och lov, och jag är tacksam för att jag fick möjligheten att vara hemma med mina barn på heltid.

5. Älskar att titta på sjukhusprogram, framför allt förlossningar! Följer slaviskt En unge i minuten och tårarna sprutar när jag ser de lyckliga föräldrarna! Lever mig så in i programmet så jag tror knappt att jag andas och efteråt är jag helt stel i ryggen för att jag "hjälper till" .....:-) Skulle kanske blivit barnmorska??

6. Har fotfobi! Tycker fötter är äckliga...ja inte bebisfötter så klart!!Har blivit mycket bättre med åren men för några år sedan kunde jag inte gå i öppna sandaler....tills en jobbarkompis sa till mig att skärpa till mig......:-)...Tack för det Lena!
Efter mammaledigheten med Samuel fick jag byta avdelning och hamnade som av ödets ironi på skor&accessoarer....och nu provar jag av skor/stövlar på en massa olika fötter och det är superbra terapi!

7. Drömmer om att starta något eget! Behöver inte vara på heltid och inte i stor skala men det ska vara för min egen skull. Mycket planer finns (i huvudet) så vi får väl se om det blir något av det!

8. Älskar att många järn i elden! Gillar att jobba under lite stress (om det är vettig stress) och att starta upp många saker samtidigt! Ett bra sätt att träna simultankapaciteten.....(med blandat resultat...:-)

Så...det var 8 saker om mig själv! Nu vill jag skicka denna utmaning vidare till 8 bloggar som jag verkligen gillar. En del har jag följt ett tag nu och andra är "nya" som jag kikat in hos och gärna vill veta mer om.

Mariaikos
Anna inreder
Marias Collage
Vita huset 28
Upp som en sol ner som en pannkaka
Emmas vita drömmar
Hemma hos loppan
Hemma hos Jessica

Kram

Ingen bra start på veckan.....



Gick till jobbet som vanligt igår men fick vända om efter ca 4 timmar.....magen fick ett råspel.....så jag vågade inte stanna kvar på jobbet...:-)
Trodde först att det kanske berodde på att jag har ändrat min kost: från bröd, pasta och så lite fett som möjligt till inget bröd, ingen pasta och mycket fett....men på kvällen fick jag feber så jag antar att jag fått någon bakterie i magen....:-(!
Är hemma idag oxå för att vara på den säkra sidan men i morgon MÅSTE jag tillbaka till jobbet....Har order att lägga och en fotning att planera!!

Har fått en utmaning från Linda med den superfina bloggen Lindas Lantliga....Tack..:-) Ska anta den lite senare idag.....måste hitta ett vettig foto på mig själv först....Inte det lättaste..:-)

Annars blir det till att ta det lugnt här idag och samla krafter till resten av veckan!!

Må så gott allihop!
Kram

söndag 27 mars 2011

Renovering....

Trots att vi har lagt mycket av helgen till att fixa klart och inreda kontoret så har vi inte kommit särskilt långt! Vill inte bara rusa iväg och köpa första bästa utan ta det lugnt och låta det mogna fram....Ja vet....det låter lite löjligt men jag har en viss förmåga att "bara" köpa för att få det färdigt och sedan är jag ändå inte riktigt nöjd!

Vi var ju på IKEA igår och köpte bla hyllan vi ville ha + en massa korgar + 2 glasburkar och såklart värmeljus. Idag har hyllan skruvats ihop och är nu på plats med korgarna fulla av garn. Blev precis som jag ville men jag ska fylla på med lite mer "pynt" för just nu ser det lite tomt ut.




Vi tittade efter både tak-och fönsterlampa men fastnade inte för något så det blev inte så mycket mer köpt..... just nu har vi den här urtjusiga taklampan...:-)





Vi har redan ett skrivbord men ingen stol till men vi har bestämt oss för att renovera en pinnstol som brukar stå i garaget och endast användas vid målning .....så den är ganska illa åtgången....Vad tror ni?







 Borde väl gå och slipa bort på något sätt och sedan målas vit?





Nu går helgen mot sitt slut och det är dags att förbereda för veckan som kommer....!

Ha en skön söndagskväll!!
Kram

lördag 26 mars 2011

Mera mat....

Gårdagskvällens matsedel: räkor, ajoli, gurk-och morotsstavar och bröd (inte för mig)....och så ett glas vin!





Vi har turen att ha en "egen fiskegubbe" här i Sandared som parkerar sin fiskebil utanför ICA på onsdagar och fredagar! Han har verkligen ett öga för goda räkor och berättar mer än gärna om hur han väljer ut dem och om fisket ute till havs....:-) Hans ajoli går heller inte av för hackor....hemligt recept som han fått "ärva" av en annan fiskegubbe!
Vi har testat räkor och ajoli från flera andra ställen men det finns inget som slår dessa!


Väldigt gott vin!!!

Gjorde en liten efterrätt till mig och maken...inget för Samuel som istället fick lite godis....Jag vispade grädde och smälte lite 70% choklad och blandade i och strödde en liten nypa kakao på toppen. Var lite skeptisk innan men det var kanongott....och LCHF...:-)




Idag ska vi ta en sväng ner till Göteborg till något köpcenter men framför allt till IKEA för att köpa lite möbler, korgar och annat smått och gott till kontoret....:-)

Ha en underbar lördag så hörs vi kanske senare!!
Kram

fredag 25 mars 2011

Lunchdags....

Har börjar mitt nya liv idag....igen....-)
Ska försöka bryta lite "fula" vanor och börja äta med LCHF-metoden och förhoppningsvis gå ner några kilon innan sommaren. Nu när jag blivit lite äldre så har jag märkt att kilona bara smyger sig på och det krävs MYCKET mer för att få bort dem än tidigare. Den stora boven är nog brödet och fikat....trots att jag inte äter så mycket men sammantaget blir det antagligen ändå för mycket att förbränna. Så nu sätter jag min tilltro till LCHF och träning (såklart).....:-)

Så detta bestod min lunch av: Tonfisk, körsbärstomater, gurka, mixad sallad, avokado, mozzarellaost, lite olivolja och basilika. Hoppas att det är LCHF alltihop...:-)



Var jättegott och jag blev vääääldigt mätt!

Ikväll blir det räkor och aioli....ingen nybakt pain rice för mig.....snyft...:-)....men ett litet glas rött vin ska jag unna mig i alla fall!!

Ha en mysig fredag allihop!!
Kramiz

Vår i luften....

Solen skiner och snöhögarna på gräsmattan har krympt rejält! Nu är det ÄNTLIGEN vår!!



Tyvärr ser fönstren inte allt för roliga ut i vårsolen så fönsterputsning står högst på listan idag + den vanliga fredagsstädningen! Men när det är avklarat ska jag sätta mig i en stol ute på altan och bara njuuuuuuuta!!

Kram

torsdag 24 mars 2011

Rena rama julafton....

Är lycklig som en liten barnunge.......Fick en garnleverans från Garnaffären idag....:-)




Har beställt mer bomullsgarn av märket Flox till conversen men inte bara det.....Har beställt ett garn som heter Tilda och är 50% bomull 50% akryl...och av detta ska jag sticka mig en egen pippitröja....och som att det inte är nog så beställde jag ett jubileumsgarn från Svarta fåret till en likadan pippitröja till Samuel....!!


Underbart med torsdag och att ha hela helgen framför sig!! Vi ska ta det lugnt och måla det sista i kontoret och sedan är det dax att inreda....har inte riktigt bestämt i vilka färger...men det lutar åt vitt/svart/rött eller vitt/svart/rosa....vi får se...:-)

Ha en mysig torsdagskväll!
Kram

tisdag 22 mars 2011

Doften av nybakat bröd...

Det är något jag saknar....Bakade scones till söndagsfrukosten och det mumsades på kan jag säga......Vi började prata om vilket bröd som är godast....det köpta (i mataffär) eller hembakat....




Det hembakta vann, till min förvåning, så nu har jag "satt" en surdeg som jag ska mata i några dagar innan jag kan baka på den.

Barnen är ju inte sådär alldeles överförtjusta i mörka bröd med frön och nötter i, som jag helst skulle vilja baka, utan det är "snälla" barkisar och frallor som gäller....på sin höjd får jag strö på lite vallmofrön!!


Supergott valnötsbröd bakat på surdeg!

Men jag ska gå ut lite snällt i början och sedan testa gränserna så får vi se vart det slutar....antagligen på ICAs brödavdelning!

Nu ska vi äta lite, sedan blir det soffläge med virknålen i högsta hugg!

Kram på er!




måndag 21 mars 2011

Söndagsshopping....

Blev inte Lager 157 igår när allt kom till kritan....Är ju alltid en chansning med utbudet där....Ibland finns det hur mycket som helst...ibland inte ett smack....Så efter lite familjeråd blev det istället Frölunda torg.. där det finns gott om fjortis-butiker....-)!

Jag shoppade för ovanlighetens skulle "bara" ytterligare en sjal till mig......Nu har jag intalat mig själv att det får vara färdigshoppat på sjalfronten för ett antal år framöver....:-)

Blev jättefin till nya vårkappan..:-)

Tjejerna shoppade lite kläder och Samuel fick nya skor....Så när vi begav oss hemåt var alla  nöjda och glada!


Nu ska jag slänga mig i soffan och kolla på En unge i  minuten! Kan verkligen inte få nog av förlossningar!!

Kram

söndag 20 mars 2011

Så var det söndag igen.....en helg går verkligen snabbt!! Idag är vi lite sega, med tanke på att vi höll högt tempo hela dagen igår, och det kan man få unna sig tycker jag. Tuppade av i soffan sent i går kväll...:-)




Jättemysig dag/kväll igår med huset fullt av familjemedlemmar! Är så härligt att ha nästan hela familjen samlad med föräldrar, barn och barnbarn!!

Maten var uppskattad och färdig i tid, för en gångs skull...:-)! Gjorde en variant av tacopaj:

Recept:
Pajdeg:
100 gr. margarin
4 dl vetemjöl
1 dl filmjölk

Blanda ingredienserna och tryck ut i smord pajform, nagga lite med gaffel. Förgrädda i 10 min. i 225 grader.

Fyllning 1:
500 gr. köttfärs
1 hackad lök
1 påse tacokrydda
1 dl vatten

Stek köttfärs med lök. Blanda i tacokryddan och vattnet och låt det puttra en stund. Lägg fyllningen i pajskalet.

Fyllning 2:
ca 2 dl creme fraiche
2-3 msk majonnäs
1-2 pressade vitlöksklyftor
2 tomater
riven ost
ev.oliver
ev pepperoni

Blanda creme fraiche, majonnäs och vitlök och bred ut ovanpå köttfärsfyllningen. Skär tomat i skivor och lägg ovanpå, strö sedan riven ost och ev. oliver över. Grädda i ca 15 min. i 225 grader. Servera med en grönsallad. Väldigt gott och en bra bjudrätt när man är många!




Idag ska vi dra till Lager 157 och förhoppningsvis fynda lite....tjejerna fick en del pengar och nu bränner det i fickan...-)

Ha en riktigt mysig söndag!!!
Kram

lördag 19 mars 2011

Kalaslördag.....

Igår var det tyst här på bloggen liksom på många andra bloggar.....FÖR JAPAN!!

Blev så deppig när jag såg all snö som fallit under natten i går morse....blir det aldrig vår?? Men så slog jag upp tidningen och läste om Japan, alla föräldralösa barn, kylan, matbristen, sorgen och rädslan....
Här satt jag i ett varmt, ombonat hus med god frukost och en kopp kaffe och tyckte livet var jobbigt pga lite snö?? Snacka om att man får sig en tankeställare!!
Vi har det så otroligt bra och ibland behöver man sig en spark där bak för att inse det!!





Idag är det kalas som gäller, både för Ellinor och Rebecka. Här ska det lagas en variant av tacopaj med sallad och tårta. Mycket att göra innan så nu måste jag sätta fart!!

Vi hörs senare!
Kramiz

fredag 18 mars 2011

Bloggers day of silence....

......For Japan with love!!





Denna fredag tystnar bloggarna i syfte att hedra de omkomna och sända sina tankar till alla de som har drabbats så hårt i Japan!

Vill du hjälpa:  sms:a AKUT JAPAN till 72900 för att skänka 100 kronor!

Jättekraaaam!!!!

tisdag 15 mars 2011

Vårtecken och fika på en blomsteräng.....

Solen har smät bort all snö på vår södersida och jag var bara tvungen att kika efter vårtecken....och där fanns de....Små små snödroppar som precis har tittat upp ur den frusna marken. De flesta bara som små gröna toppiga blad men någon enstaka var redan utslagen.....Härligt!!






Längtar efter att få ta fram spade och kratta och rensa bort gammalt ris och plantera lite nya växter!




Hade ju lovat Samuel en picknick idag och inspirerad av vår och blommor tog jag fram ett lapptäcksöverkast vi brukar ha på soffan i trädgården.....och där satt vi....mitt i en blomsteräng...(ja man får ju fantisera lite)....och fikade på bullar, kaffe och festis.....:-)

Kram

VABB...:-(

Idag är jag hemma med Samuel igen.....förkylningen har fortfarande inte släppt och han hostar så han kräks...:-(!
Han hade sett fram emot att ÄNTLIGEN gå till dagis idag för på tisdagar går dem på picknick.....så jag har lovat honom en picknick på vardagsrumsgolvet idag...:-)


En äkta fjortis..:-)


Igår firade vi Ellinor, min bonusdotter, som blev 14-år ...Hon hade beställt tacopaj och marsipantårta.....så det fick det bli! Blir kalas för familjen i helgen...om vi håller oss friska!!

Nu ska jag sätta mig i soffan med Samuel och mysa!!

Ha en bra dag i solen!!

söndag 13 mars 2011

Sommarskor och utmaning.....

+8 grader ute idag......går åt rätt håll......:-) Är det någon mer som LÄNGTAR efter att stoppa undan de varma, tjocka vinterstövlarna och plocka fram vår-och sommarskorna....?





Har fått en utmaning från Marie , (tack...:-), som går ut på att berätta 8 saker om sig själv och sedan skicka utmaningen vidare till 8 st bloggar med mindre än 100 följare.

1. Har alltid velat ha en stor familj: har 6 barn + 1 bonusbarn och just nu 4 barnbarn och det lär komma flera...(barnbarn alltså)!

2. Drömde om att bli författare när jag blev stor: fick en skrivmaskin av mina föräldrar en jul som jag satt och plinkade på....men jag hade nog inte den rätta gnistan....Lever kanske ut min dröm genom bloggen...?

3. Har städdille (i alla fall enligt mina barn)...Dammsugaren är min bästa vän...honom tar jag mig en svängom med i stort sett varje dag...:-)

4. Är väääääldigt pryd! Klarar inte av att byta om i tex badhus....TÄNK om någon skulle se mig naken.....HU hemska tanke!! Klarar jag knappt själv...:-)

5. Älskar att shoppa skor, scarfes och sjalar! Man kan aldrig få för många!!

6. Älskar att fika!! Finns alltid en anledning att ta en kopp kaffe med något gott till!! Handlar inte att tömma kakfatet men en liten kaka kan väl inte skada.....handlar om livsnjutning!!

7. Kopplar av med handarbete. Mycket ideer i huvudet men tiden räcker aldrig till. Frustrerande!

8. Är nog en ganska positiv och snäll person.....(vill jag i alla fall vara..:-)!

Så....det var lite om mig...Nu är det dax att skicka utmaningen vidare till bloggare som jag gärna vill veta mer om:

Maria med bloggen Hemma hos Loppan
Eva med bloggen Vardag och flärd
Maria med bloggen Maria i Kos
Linda med bloggen Lindas lantliga
Maria med blogen Marias collage
Camilla med bloggen Lantliv på holm
Jessica med bloggen Hemma hos Jessica

Blev visst "bara" 7 st men så får det bli denna gång!

Vi kanske hörs senare idag!
Kram