fredag 6 maj 2011

Nästa födelsedagsbarn.....

I morse satt en förväntansfull liten 6-åring i soffan och bara väntade på uppvaktningen.....Samuel har alltid varit väldigt morgonpigg och att väcka honom med sång är stört omöjligt.... så vi har gjort om proceduren lite....:-)



Lyckan var stor när han fick sitt NinjagoLego.....Det enda han önskar sig...säger han..:-)




LEGO har verkligen förändrats sedan jag var barn.
Då var det bilar av alla de slag, brandstationer och bondgårdar man byggde....nu är det Star Wars, Indiana Jones och Ninjago som gäller .....Superhjältar och bovar...
Gillar egentligen inte att det är så mycket vapen bland leksakerna.....men maken säger att jag överdriver.....Han jämför med att leka cowboy och indian eller polis och tjuv....ja kanske det är så.....men jag gillar det inte i alla fall.....!

Är det bara jag som är löjlig eller vad tycker ni?

Idag är det städning och förberedelse för kalaset i morgon som gäller. Putsa fönster ska jag oxå försöka hinna med..:-)
Har lovat Samuel att vi ska fika med blåbärspaj i eftermiddag....vi firar lite, bara i familjen idag, så den ska också fixas....så det är bara att sätta fart...:-)!

Önskar er en härlig fredag!!
Kram

torsdag 5 maj 2011

För 23 år sedan.....

Idag för 23 år sedan föddes mitt 3:e barn. Han kom med buller och bång mitt i natten.....förlossningen gick snabbt men inte smärtfritt....-)!

Idag är han en vuxen man, sambo och pappa till ljuvlige lille Gabriel! Säger det igen.....tiden går fort...!! Barnen blir äldre men inte vi väl...:-)


Fredrik och hans lilla familj!

Fredrik och Samuel....... mina älskade söner...som jag nästan prickade in på samma dag.....
Det skiljer 17 år på dem men det värmer i mammahjärtat när de sitter tätt intill varandra i soffan och spelar Nintendo!! Syskonkärleken är inte att ta miste på!

Kram på er alla!

tisdag 3 maj 2011

Är lyckligt lottad....

Tack för era omtänksamma och gulliga kommentarer!! Värmer i hjärtat..:-)! Helt fantastiskt att ha fått så goa vänner genom bloggen!


Kvist från vårt plommonträd.

Ikväll har maken och jag varit iväg och köpt lite presenter till Samuel som fyller 6 år på fredag! Helt otroligt vad fort tiden går!! Var ju inte länge sedan han var en liten bebis... vår lille sladdis.....


10 dagar "gammal"....:-)
 När vi ändå var iväg passade vi på att köpa matjord till våra 4 nyinköpta pallkragar som står uppradade i det gamla trädgårdslandet!
Ska bli så roligt att fixa till dem och plantera, men det får vi nog vänta ett litet tag till med för vi har haft några riktigt kalla nätter med frost här. Ska visa er när det är klart...:-)

Ha en skön onsdag och KRAM på er alla!!

måndag 2 maj 2011

Time out!

Ibland när jag har kört på i 120 ett tag utan att lyssna på kroppens varningssignaler så tar den en Time out!! Blir som att jag får influensa, är yr och har ingen som helst ork i kroppen.
Så har det varit idag och det är först nu sent på kvällen som jag känner mig "normal" igen... Måste verkligen bli bättre på att ta det lite lugnt!
Men det är lättare sag än gjort......Vi har grejat heeeela helgen....:-)


Har skurat färdigt altanräcket på framsidan.....Blev vitt och fräscht igen.




Planterade två olika tomatsorter i varsin kruka. Ska vara lättodlade och kunna klara sig utan växthus.




Vi har massor av svartmyror på vår tomt och de ihop med lössen förstör våra fruktträd så vi har tidigare hällt en massa Myrr i jorden. Gillar inte att använda gift men det har verkligen varit effektivt ihop med en klistrig tejp som vi sätter runt stammen.




Men så hörde jag av en jobbarkompis att man kan plantera lök tätt intill stammen och att detta ska hålla myrorna borta.
Så nu har jag tryckt ner vitlöksklyftor tätt intill stammarna och lite smultronplantor.
Ser lite tanigt ut just nu men det blir fint när plantorna har växt till sig och kanske kan vi plocka lite smultron från dem redan i sommar!

Nej nu är det dax att hoppa i säng!
Kram

söndag 1 maj 2011

Söndagsfix....

Helgen bara rusar förbi i ett rasande tempo.....redan söndag idag!!




I fredagskväll kom mitt äldsta barnbarn William hit för att sova över.
Han och Samuel skulle ha killkväll...pyamasparty...kuddkrig.....ja jag vet inte allt....enligt Samuel....-)

Vi åt tacos och sedan spelade killarna TV-spel och käkade lite godis! Mysigt!




Igår var det soligt och stundvis väldigt varmt så vi var ute i stort sett hela dagen och grejade. Äldsta dottern Ida med familj kom och åt lite kombinerad lunch/fika mitt på dagen: blev grillad korv med bröd och rabarberpaj med halvsmält vaniljglass......gott!
Första rabarberpajen med fina späda, krispiga rabarber från trädgårdslandet.




På eftermiddagen skurade jag altanräcket på framsidan....blir så fräscht och vitt när det är nyskurat. Har lite kvar så jag ska snart ge mig ut och fortsätta.




Satte en massa lökar i höstas och nu har mina Pärlhyacinter, eller mormors tofflor som jag kallade dem när jag var liten, kommit upp.....Tycker att de är så söta!




Verkar också som att Pionerna som jag planterade för 2 år sedan äntligen har tagit sig. Var så liten och ynklig förra våren men nu har de redan kommit en liten bit på väg så i år hoppas jag på blommor i babyrosa  som doftar ljuvligt!

Blev inget slipande av altangolvet i helgen.....Maken började men för grannsämjans skull ska vi hyra en slipmaskin i veckan som inte tjuter så infernaliskt (låter som värsta tandläkarborren)! Det isar i mina tänder när den är igång och den låter mer än vad den slipar så det är många timmar som vi/grannarna  måste stå ut...:-)!

Nä nu är det dax att stänga ner och gå ut! Önskar er alla en mysig söndag!
Kram

fredag 29 april 2011

Soliga fredag!

Solen skiner från en klarblå himmel och det är helt vindstilla ute.....och det är fredag.....Kan det bli bättre?



Ska bara röja upp lite inomhus sedan är det UT som gäller! Vi har massor att göra så det är bara att spotta i nävarna och börja!




I helgen ska vi slipa vårt altangolv, olja det och måla räcket vitt och fräscht! Golvet är fullständigt livsfarligt att gå på just nu sedan maken spolade av det med högtryckstvätten........inte alls bra kan jag meddela...... ett litet missriktat steg och du har foten full av flisor! Nu ska vi fixa till det och investera i lite nya trädgårdsmöbler med nya dynor och en ny parasoll. Lite blommor i fina krukor och altanen är som ny..:-)!




Rensa land och plantera lite står oxå på dagordningen, men vi ska oxå ta oss en liten fika i solen.....man får inte glömma av att njuta lite!

Njut i solen!
Kram

onsdag 27 april 2011

Trampar vatten.....

Så känns det ikväll!! Trots att jag har fixat och donat ända sedan jag kom hem så har jag inte fått gjort hälften av vad jag hade tänkt!! Känns som att min kropp motarbetar mig....som att mina fötter vägrar gå dit jag vill.....mina händer är fumliga och jag känner mig allmänt seg.....
Är det någon som känner igen sig?




Gjorde ett litet fynd i dag....Var inne i Blomsteraffären och kikade......behövde lite inspiration....och hittade en liten trälåda med små fack (var egentligen ute efter att köpa en blomma). Har sett liknande lådor hos flera bloggare.... så fint tycker jag!!



Så jag kunde naturligtvis inte motstå den...köpte även Hjärtan på tråd, ett pyttelitet set med spade och kratta, en liten ljuslykta i fattigmanssilver och en liten glasflaska.




Fyllde på med ett porslinshjärta, ett litet senapsglas och lite stenar.




Har inte bestämt mig för om jag ska låta den vara träfärgad eller om jag ska måla den vit....Vad tycker ni?

Så är det torsdag(min fredag) i morgon och snart helg igen.....tiden bara springer iväg.....var ju helg alldeles nyss...:-) Härligt!!

Kram

tisdag 26 april 2011

Ofrivillig bloggpaus.....

Tog med datorn, kameran och en massa sladdar för att kunna göra inlägg och kolla bloggar även i husvagnen......men det trådlösa internetet funkade naturligtvis inte.....:-(

Var väldigt frustrerad över detta till att börja med men sedan kändes det ganska skönt att kunna släppa bloggandet ett litet tag....
Bara hoppas att ni inte glömt bort mig.....-)

Påsken har i alla fall varit härlig men oj vad fort tiden har gått!! Vädret har varit fint med strålande sol men det har blåst en del från Vänern.
Vi har shoppat, varit vid Läckö slott, fikat och ätit massor med god mat.......både grillat och lite påskbuffe!!


Lite påskfrukost

Hade med mig både bok och handarbete men jag hann inte med så mycket av någotdera.....Har precis bara börjat på Gabriels pippitröja och läst några kapitel i min nya bok men det är allt......



Färska bär i min yougurt....mums!


Dop har vi oxå hunnit med och huvudpersonen Gabriel var så otroligt lugn hela tiden....somnade när prästen höll predikan.....var väl inte så intresserad...:-)
Ska visa en bild på hela den lilla familjen en annan gång för de bilderna finns i en annan kamera....men här är en bild på den lille godingen med mössan och nallen som han bland annat fick i doppresent....:-)


En riktig liten spjuver..:-)


Nu är det snart dax att krypa till sängs...!!
Kram

torsdag 21 april 2011

Green Gate...

Var nere i butiken Hemma hos oss häromdagen och fastnade för 3 superfina burkar av Green Gate....så fint blååååååå...min favoritfärg.........Fanns även en brödkorg i matchande tyg som jag tror att jag får åka ner och köpa i nästa vecka...:-)



När påsken är över så ska jag "sommarpynta" köket.....byta gardiner och lite annat och dessa burkar kommer att passa perfekt på hyllan.




Var även en liten sväng hos Prillig och köpte lite nytt....ska visa senare....




Är riktigt lyxigt att ha 3 mysiga butiker så nära: Prillig, Hemma hos oss och Blomsteraffären som kompletterar varandra så väl...Behöver inte bege mig så långt för att hitta det jag vill ha..:-)

Ska packa färdigt nu och handla allt som ska med i helgen. Har även packat ner en bok och lite handarbete...Ska göra färdigt några beställningar på Conversen och börja på en Pippi-tröja till minsta barnbarnet Gabriel.....

Ja Gabriel, förresten, ska döpas på söndag....och då hade vi redan bokat och betalt turen till Lidköping.
Så på söndag morgon efter frukosten drar vi hem igen, utan husvagnen, duschar och gör oss i ordning här hemma och går på dop....sedan bär det av tillbaks till Lidköping igen....Tur att vi inte ska åka så långt...:-)!

Nu ska jag logga ut och nästa gång vi hörs är i Lidköping...(ja datorn följer såklart oxå med...:-)...)!!
Kram och glad påsk till er alla!!!

tisdag 19 april 2011

Mot Blåkulla.......

eller......... ??

Vår 1:a med kök

Har nämnt att vi inte ska fira påsk här hemma....därav min magra påskpyntning!
I stället ska vi ta vår 1:a med kök och dra iväg till Lidköping ihop med våra kompisar. Det blir första turen i år och vi håller som bäst på att fixa och packa i ordning det som ska med....bla lite påskpynt och påskmat...




Är fantastiskt skönt att bara koppla på husvagnen och dra iväg! Man behöver inte åka långt för att byta miljö och inte behöver man städa eller rensa ogräs....bara vara tillsammans. Helt kravlöst!




Har inte alltid gillat tanken på camping...
Var med om en väääääldigt händelserik husvagnssemester ihop med mina föräldrar när jag var i tonåren!
Pappa hade hittat en husvagn som vi fick hyra i en vecka....DET var husvagnen som Gud glömde!!

Ska inte gå in på detaljer men det startade med att mamma klämde fingret i bildörren.....vi fick 2 punkteringar varav den ena på husvagnen (inget reservhjul) och den andra på bilen (inga verktyg)......problem med att få upp förtältet och en jäkla massa mygg (vi var i Dalarna).....och mycket mycket annat!
Efter det tänkte jag....ALDRIG MER!!!

Men så träffade jag Bosse och sakta men säkert har jag förstått att uppskatta vår husvagn! Nu tycker jag att det är riktigt mysigt att krypa in i detta lilla bo....blir intimt och mysigt!
På dagarna åker vi iväg......då blir det lite shopping och kanske en tur till Läckö Slott och Spiken....och så grillning på kvällarna....:-)!

Vad ska ni hitta på i påsk?

Kramiz

måndag 18 april 2011

Sommar?

Idag har vi haft ännu finare och varmare väder...känns plötsligt som rena sommarvärmen....så nu är det nog dax att packa ner vinterkläderna och de varma stövlarna för denna säsong!

Samuel hann knappt innanför dörrarna innan shortsen var på....Han har väntat sååååå på detta.....han är en riktig shortskille....:-)!!





Vi var ensamma hemma så vi passade på att ta en liten fika på vår altan och sedan satt jag där och läste tidningen och bara njöt i solen medan han lekte med grannbarnen.....




Har ju lovat, framför allt mig själv, att försöka ta vara på de fina dagarna och inte vara inne och städa när solen skiner.....men lite dåligt samvete får jag ändå när jag ser allt som behöver göras....




Är så ofantligt dålig på att "bara" sitta....får nog träna lite på det i sommar...:-)




Nu ska jag ta tag i alla måsten här inne och sedan blir det att titta på En unge i minuten!


Kram på er alla!

söndag 17 april 2011

Idag har vi strålande sol och riktigt skön värme! Helt plötsligt är alla grannar ute och tvättar sina bilar och pysslar i trädgårdarna.....Härligt....Äntligen!!

Igår kväll var våra vänner, Anders och Lena med deras dotter Victoria här!
De hade med sig en så otroligt vacker bukett med blommor till oss......med nät runtom.....som ett fågelnäste.... !






Var en mysig kväll som alltid när vi träffas med god mat, vin och massa prat och skratt!
Lite planering inför påskhelgen blev det oxå...:-)





Nu ska jag ut i solen igen...Man får allt passa på!!

Vi kanske hörs senare!
Kram

fredag 15 april 2011

Sådd...

Har sått lite frön i mina miniväxthus: Lavendel och smultron i en och paprika och chilipeppar i den andra. Hoppas nu att det kommer upp något...:-)
Har även köpt tomatfrön men dessa ska jag så direkt i en kruka isället.




Tycker att det är så svårt att välja när man står där vid fröhyllan i butiken.....finns ju så ofantligt mycket roligt att välja på! Mycket kan man ju också så direkt i landet, som sallad, morötter och ärtor.



I vår ska vi ta ändra om i trädgården....bla "ta bort" trädgårdslandet och plantera i pallkragar istället. Tycker att det är så snyggt med pallkragar och det ser inte så "stökigt ut" som ett trädgårdsland....i alla fal inte som vårt..:-)



Har köpt några trädgårdstidningar bla, Lantlivs och Drömhem&trädgårds specialtidningar....massor av bra tips i dem....men den som jag gillar bäst är Allt om Trädgård.




Där finns allt för nybörjaren=jag. Tex det här med växtföljd= att man inte ska plantera samma sak på samma plats flera år i rad. Helst ska det gå 4 år innan man planterar samma växt på samma ställe....detta för att minska risken för angrepp och skadesjukdomar.




Så nu vill jag ha 4 pallkragar så att jag kan alternera varje år. Ska även flytta våra bärbuskar och plantera lite nya......Massa kul..:-)

Ha en underbar fredag!
Kram

onsdag 13 april 2011

Lite påskpynt...

Här påskpyntas det inte så mycket nu för tiden! Annat var det för 20 år sedan när hela huset genomgick en påskförvandling.......!
Jag satte fjädrar (i alla regnbågens färger) i ris som jag placerade ut lite varstans i huset....





I köket hängde jag upp gulvita gardiner....alla ljus byttes ut till gula med allehanda ljusmanchetter dekorerade med kycklingar, fjädrar och små färgglada ägg.





Jag bakade påskfika och gjorde påskgodis....målade ägg med barnen....blåste ur ägg som jag sedan målade....






Jag köpte 5 st  pappersägg och klippte små tygbitar med min taggsax (alla hade taggsax på den tiden) av tyger som jag limmade på lite omlott som ett lapptäcke med ett brett sidenband att knyta ihop ägget......en färgnyans för varje barn....Dessa fyllde jag sedan med godis.

Herre Gud....att jag bara orkade....:-)

Nu pyntar jag med lite måtta....I år ska vi inte vara hemma på hela påsken....så det blev bara lite ris med söta hönor och ett silverfärgat ägg.




Ha en mysig kväll!
Kram

måndag 11 april 2011

Mera blommor.....

Idag stannade jag till vid Blomsterlandet igen och köpte lite mer växter.....






Kan inte få nog av dem nu när det börjar våras ute!!






Köpte även några plantor med kryddväxter: Rosmarin, Oregano, Timjan och Citronmeliss.





Planterade ner dem i en stor zinkbalja...perfekt att gå och repa lite när man behöver!

Älskar våren som den är nu...med all grönska och blomster.....!!! Underbart att komma hem från jobbet och bara vara....njuter!!!!

Ha en härlig måndag!!
Kram