lördag 12 mars 2011

Tårtrecept!

På begäran: Recepet på marängtårtan jag bakade igår:



75 g margarin
1 dl socker
4 äggulor
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2-3 msk mjölk

Maräng:
4 äggvitor
2 dl socker

Rör margarin och socker med elvisp. Tillsätt 1 äggula i taget och rör till en porös smet. Blanda mjölet med bakpulver och rör ner i smeten och rör till sist i mjölken.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Tillsätt sockret, lite i taget och fortsätt att vispa i några minuter.
Smöra ett bakplåtspapper och bred ut sockerkakssmeten ganska tunt och avsluta med att bre ut marängsmeten ovanpå. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter i 150 grader.

Låt kakan svalna lite, lossa den sedan försiktigt från pappret med en kniv och låt den sedan kallna helt utan att flytta den.
Dela kakan i 2 delar och bred vispad grädde och frukt eller bär på den ena delen och lägg den andra ovanpå.
Tips: Smöra bakplåtspappret väl så att bottnarna lossnar lätt. Det är lite knixigt att flytta bottnarna från bakplåtspappret utan att de går sönder. Ett bra sätt är att flytta över bottnarna med pappret och försiktigt lyfta i ena ändan och dra undan det efterhand.
Vi fyllde vår tårta med persikor på burk men allra godast tycker jag att den blir med färska jordgubbar!!
Man kan strö lite  flagad mandel på marängen innan man gräddar...blir jättegott.... eller ringla på lite mörk choklad!

Idag går vi lite på halvfart här....Samuel har hostat så fruktansvärt hela natten och haft ont av astman så jag har inhalerat honom varannan timme....så vi är lite trötta och sega!

Nu ska jag sätta på lite kaffe så jag piggnar till lite och äta tårtrester från igår!! Och ikväll blir det till att följa melodifestivalen och se hur det går för vår favorit: Swingfly med Me and my drum!

Ha en skön lördagskväll!
Kram
Kram

3 kommentarer:

mariaikos sa...

Den låter som en riktigt god tårta. Och ser god ut också.
Här blir det också melodifestivalkoll. Jag håller på Brolle.
Synd om din lillkille som inte får vara frisk.
Ha en trevlig lördagkväll!
Kram!

Miruschka sa...

Den där tårtan är underbart god. Jag har hört att den kallas "Brittatårtan", men kärt barn har många namn!
Psst...du har något inne hos mig;)
Kram♥

Anonym sa...

Tack för tårtreceptet! Dottern gillar att baka så vi sparar ner receptet och tar fram den till nästa kalas. Hoppas ni hade det trevligt igår och att sonens astma blivit bättre! Ha en bra söndag! Kram Maria