tisdag 1 mars 2011

Virkade dukar....

Har ni virkade dukar i olika modeller och färger som ligger bortglömda i skåpen? Plocka då fram dem och nästa ihop dem till en oregelbunden löpare...Blir jättefint!
Antingen kan man, som på bilden, använda bara vita dukar men jag har också sett bilder där man använder olika naturfärger ihop. Man kan nästa ihop dem kant i kant eller överlappa lite....endast fantasin sätter gränser.

Bild hittad på nätet.

Tyvärr är jag en rensare.....Vissa dagar får jag bara för mig att det är dax att rensa garderoberna och många är de gånger jag rensat bort allt för mycket...!
Så alla virkade dukar jag har ägt har jag för länge sen skickat iväg.....Så nu får jag börja om..





Har köpt lite vitt bomullsgarn och ska leta reda på lite olika mönster och se om jag kan få ihop till en liten löpare till matsalsbordet.

Kram

2 kommentarer:

Miruschka sa...

Efter att ha gjort tre babyplädar så har jag blivit helt frälst på att virka, efter minst tjugo års uppehåll.
Vad jag undrar är om Converse-skorna är svåra att virka och vilket garn/storlek på nålen du använder?
Hade tänkt virka ett gäng, så mina flickor åtminstone kunde ha hängande på vagnen:)

Här har vi ljuvligt väder, hör hur fåglarna kvittrar för fulla muggar:) Liiite plåster på såren för att jag inte orkar gå ut idag heller. Magsjukan är jobbig i och med att det tar tid att återhämta sig, men i morgon kanske;)?

Ha en fin tisdag!
Kram♥

Hemma hos Märtha sa...

Hej Marie!
Conversen är inte alls svåra att virka.
Har använt ett bomullsgarn Flox och virknål nr.4.
Mönstret hittade jag på bloggen Livet som pysselkiise. På mönstret finns det 2 olika storlekar och det allra minsta är till nyfödda, det "stora" är nog till ca 2 månader. Min lille klump till barnbarn har så knubbiga fötter så jag får improvisera lite och öka både på längden och bredden..:-)
Ha det så bra!
Kram